Knutstorp 2010-08-26 *** Du som ska/vill köra, läs här ***

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Det finns gott om platser kvar att anmäla sig till vår sköna heldag på Knutstorp nu på torsdag, in och boka.
http://www.sydskanesemse.nu

I ett försök att stävja ljudproblemen introducerar vi en ny regel på prov.

Har du ett eftermarknadssystem på din motorcykel måste DB-Killer vara monterad! Du kommer inte ut på banan utan, kontroller kommer att ske vid varje utpassage.

Ett tråkigt men nödvändigt tilltag känner vi för att hitta dom som helt enkelt inte bryr sig om vad vi säger.

- Styrelsen

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Det tycker ju inte jag är rättvist!
Som jag skrev i en annan tråd, så ligger mitt "eftermarknadssystem" under 95db (ca 91db) och äger ingen DB-killer till systemet. Varför ska jag behöva lägga pengar på en DB-killer när jag inte behöver en, verken detta eller nästa år???? (om det nu skulle ändras till 92db)

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Som jag skrev i en annan tråd, så ligger mitt "eftermarknadssystem" under 95db (ca 91db) och äger ingen DB-killer till systemet. Varför ska jag behöva lägga pengar på en DB-killer när jag inte behöver en, verken detta eller nästa år???? (om det nu skulle ändras till 92db)

Det är ingen hemlighet att vi har press på oss vid Knutstorpskörningarna gällande ljudnivån. Givetvis måste alla se till att ljudnivån hålls på nivåer som gör att miljökontorets gråklädda inspektörer inte stoppar körningen.
Om folk noncharlerar att stoppa i dB-killers i sina eftermarknadssystem trots att det låter för mycket kommer denna reglen oavsett att flera säkert klarar dB-kraven även med andra system, till exempel du.

Vill du inte köpa dB-killer får du väl montera på orginalsystemet. Så orättvist är det ibland.

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj

Tyvärr är det alltid någon/några som blir drabbade när andra inte kan sköta sig. Det har hänt mer än en gång att man haft dB-killer monterad på morgonens ljudmätning för att sen plocka ur den när det är dax att köra.
Att man sen ställer till det för både sig själv och för alla andra verkar många inte tänka på. Bullrar vi för mycket så är det slutkört....för alla.

Buller är ett jätteproblem och för att vi ska ha en rimlig chans att kunna rodda körningarna på Knutstorp så var vi tvungna att göra något drastiskt.
Att kräva dB-killer i eftermarknadssystem är för att 95% (om inte mer) låter för mycket. Det finns alltid undantag men för oss som jobbar med det så finns det inte en chans att hålla koll på vem och vilken hoj det är.

Jag hoppas alla inser att detta är det enskilt största hotet mot att vi ska få fortsätta köra på bana. Man kan tycka vad man vill om reglerna men följer vi inte dom så är det slutkört :gnissla

Är man osäker så släng på originalsystemet. Det är ingen garanti men chanserna att klara sig ökar rejält.

//Bullersmith

Ocean

Up your ass baby
Gick med
3 Jul 2008
Hoj
R1 racing
Ett bra initiativ:tummenupp

Visst är det tråkigt att några blir drabbade av att inte få köra, MEN det ska ju givetvis inte drabba de som klarar bullerkraven.
Vi betalar alla (i min mening) mkt pengar på inte bara själva körningen utan även på transport, soppa etc. och då vill vi givetvis utnyttja varje sekund vi får på banan! Jag tror jag de flesta delar denna uppfattning med mig.
Sen gör ni i styrelsen allt ni kan för att vi alla ska kunna bli någolunda nöjda och glada. Det uppskattas verkligen!:tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
DB killer kostar inte mycket, jag köpte min på Addemoto i Lund, bara att gilla läget och anpassa sig om man vill köra bana.

team toker

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Aug 2007
Hoj
alldeles för många
jag har org system på min kawa zx10r men ska inhandla db killers o kolla va som händer när jag sätter dom i org systemet. för fakta är att vi liggar långt efter banbilarna, var o tittade på sturup när dom körde en bandag o dom låter inte mycket i förhållande till os. typ kan man få en goldwing att bara summa, måste det ju gå med vilken annan hoj oxå. o i ärlighetens namn vem kan använda dom där sista hästerna som försvinnar när man stryper avgassystemet lite

leo

Ny medlem
Gick med
14 Sep 2003
Hoj
R6 08
har ni varit på sturup nu i helgen och hört dom cross killarna??
ja, men kunne inte höra annat :D gäller db gränsen inte dom och varför??

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
har ni varit på sturup nu i helgen och hört dom cross killarna??
ja, men kunne inte höra annat :D gäller db gränsen inte dom och varför??

Varje bullerkälla bedöms var för sig, annars hade vi knappt haft några krav alls på Sturup då det startar jetplan några hundra meter bort som är svåra att låta högre än.

Crossbanan har inget med SRW att göra och har helt egna tillstånd och regler att följa. Vi får anta att dom följer sina ljudkrav och gör dom inte det kommer dom nog få problem väldigt snart...

För övrigt var åtminstone en hoj väldigt nära bullergränsen även på Sturup igår så även där finns problem och där besiktigas inte hojarna...

DevilRider

Ekis
Gick med
18 Jul 2005
Hoj
The Bimmer Killer
Vill du inte köpa dB-killer får du väl montera på orginalsystemet. Så orättvist är det ibland.

Men det roliga med det är, att min original system låter ju mer..
Är ju inte säkert att jag blir godkänd med de ju.. :(

Men får ju se om jag hittar en DB-killer till vettigt pris:confused:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird
Senast jag var uppe så fick jag 108db med mitt Yoshi R77 på gammel hondan. Det går ju inte. Jag provade 2 olika db killers.
Nu sitter orginalsystemet på,vad mer kan jag göra? Vi får hoppas det funkar. Det är ju lite trist att behöva gå på halvfart ut på rakan bara för att få köra ( om man släpps ut)

Vi ses på Torsdag!
//:)

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Tänkte bara föra in detta som ett inlägg i debatten, se det som ren information om att även andra än vi i Sydskanes Emse har haft stora problem med mätmetoden som överenskommits mellan SBF, SVEMO och banägarna.

Detta gäller SM-deltävlingen på Mantorp och INTE Sydskanes Emses körningar.

Hej Där.
Tillsammans med Carry/ARC samt det antal skrivelser som inkommit till sektionen där vi gemensamt med banägarna försöker hitta en enkelhet hur vi skall hantera ljudbestämmelserna från Naturvårdsverket har:

"Svemo Roadracingsektion vid sitt möte den 18/8 beslutat följande i ljudmätningsfrågan:

Med anledning av mycket stor oförklarlig variation vid ljudmätning med förbipasseringsmetod, enligt SR-RR 3.1.2 första stycket, av specifika mc vid olika tillfällen under innevarande säsong beslutas att denna mätmetod måste ytterligare utredas. Under utredningstiden är mätningar enligt denna metod endast ett urvalsinstrument samt kan utföras för att ytterligare utöka utredningsmaterialet.(flyby)

Som norm och grund för eventuell åtgärd utförs istället statisk mätning enligt 3.1.2 andra stycket efter kval och tävling, urvalet kan vara vissa eller alla. Maxnivå 102,9 dB(A) enligt FIM metod. (100 dB + 2 dB vid efterkontroll + 0,9 dB mätonoggrannhet).

Vidare ges från Svemos sida en ljudkravsdispens för de två sista SM heaten i 250 GP på Mantorp Park 2010-09-18/19, dock är arrangör och banägare berättigade att formulera maxnivå i denna klass så att banägarens miljötillstånd inte äventyras."

Faktadomare Hannes Westman med personal kommer att finnas på plats.

Med vänliga hälsningar
Fredrik Hansson/ordförande
Roadracingsektionen Svemo

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
Senast jag var uppe så fick jag 108db med mitt Yoshi R77 på gammel hondan. Det går ju inte. Jag provade 2 olika db killers.
Nu sitter orginalsystemet på,vad mer kan jag göra? Vi får hoppas det funkar. Det är ju lite trist att behöva gå på halvfart ut på rakan bara för att få köra ( om man släpps ut)

Vi ses på Torsdag!
//:)

Som någorlunda van bullersmith så kan jag bara säga att Yoshi är oftast dom som låter mest.
Men du har helt rätt inställning. Hellre köra på original som kanske tar nån hk och väger lite mer än att inte köra alls :tummenupp

Tänkte bara föra in detta som ett inlägg i debatten, se det som ren information om att även andra än vi i Sydskanes Emse har haft stora problem med mätmetoden som överenskommits mellan SBF, SVEMO och banägarna.

Detta gäller SM-deltävlingen på Mantorp och INTE Sydskanes Emses körningar.

Kan ju bra hoppas dom hittar ett system som inte ger lika stora variationer från bana till bana och som inte är lika väderberoende :)

Men det roliga med det är, att min original system låter ju mer..
Är ju inte säkert att jag blir godkänd med de ju.. :(

Men får ju se om jag hittar en DB-killer till vettigt pris:confused:

Som jag skrev så finns alltid undantag och någon som blir drabbad.
Om leveransen har funkat så kommer det finnas dB-killers till salu på torsdag men det är universal och inte säkert dom passar.
Så det bästa är att försöka fixa det innan så slipper man stå och fixa det i solen på torsdag............för det ska bli sol :brinnerup

Last edited:

SES

what happened ??
Gick med
30 Jul 2010
Hoj
Big Blue Triple
:hoppa :hoppa :hoppa ska bli sol :hoppa :hoppa :hoppa

ska bli tomt på banan - bara 32 har anmält sig

Last edited:

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Efteranmälan och sänkt pris!

Gott folk!

Eftersom uppslutningen till denna körningen är så sparsam har vi som en engångsgrej valt att ta emot betalning på plats!

Vi har dessutom sänkt priset till en tusing jämnt!
Du får alltså en hel dags körning för tusen kronor!

Skicka ett mail till info@sydskanesemse.nu och berätta vilken grupp du vill köra i och ha pengar med dig så får du köra.

Mvh
Thomas
Sekreterare Sydskanes Emse

Rhaggren

Ny medlem
Gick med
25 May 2009
Hoj
Kawasaki ZX10
Gott folk!

Eftersom uppslutningen till denna körningen är så sparsam har vi som en engångsgrej valt att ta emot betalning på plats!

Vi har dessutom sänkt priset till en tusing jämnt!
Du får alltså en hel dags körning för tusen kronor!

Skicka ett mail till info@sydskanesemse.nu och berätta vilken grupp du vill köra i och ha pengar med dig så får du köra.

Mvh
Thomas
Sekreterare Sydskanes Emse

Hej,

Kan man då räkna med att vi som anmält oss i tid och betalt fullt blir krediterade med samma antal poäng som priset är sänkt?

Mvh,

Rickard

SES

what happened ??
Gick med
30 Jul 2010
Hoj
Big Blue Triple
och vi som bokade i förväg och tog risken med vädret......

får vi pengarna tillbaka och slippa betala som de andra gör som hoppa över körningen om det pissregnar på morgonen !!!!!!!!!!!!!!!!!

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning