Här är några av problemen med att acceptera efterbokningar:
1.Väderbokningar. Är du beredd att betala 2000:- i medlemsavgift för att vi ska kunna täcka upp förluster p.g.a. att folk inte dyker upp vid dåligt väder? Lägg i så fall en motion om detta till årsmötet.
2.Kösystem. Om en körning blir överfull måste de som kommit sist nekas plats. Förväntar du dig att styrelsen ska vara på plats klockan fem på morgonen för att hålla ordning på kön?
3.Sen ankomst. Någon måste ta emot anmälningar större delen av dagen. Redan nu får styrelsen väldigt lite tid på banan, vi får nog svårt att hitta någon som är beredd att sitta i styrelsetältet hela dagen utan att ens få en chans att köra.
Sedan har vi de logistiska problemen. Jag tänker inte gå in på dem i detalj här, men som föreningens kassör kan jag försäkra dig om att det är en hel del jobb med det.
Situationen på Knutstorp igår var lite speciell. Dels hade vi så få anmälda att vi ansåg att vi kunde öppna upp för efterbokningar utan att riskera att körningen blev överfull (det blev 15 st efterbokningar), dels ville vi ”rädda vad som räddas kunde” för att minska förlusten.
Erfarenheterna från igår tycker jag bekräftar att det system vi har idag fungerar utmärkt.