Kold Kutter Recension

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu har jag äntligen fått mig ut på isen med Aprilian och kold kutter-däcken!

De dubb som jag använde är den längre varianten, "canadians", och jag satte de i Bridgestone M403/404-däck. Antalet dubb gick jag efter rekommendation från 111ways2go.se och jag satte en innerkappa i däcken som jag skar ut från några gamla slicks. Proceduren är inte tvär-enkel men vem som helst kan göra det.

Till att börja med vill jag säga att det här var en provomgång och jag tror absolut att man kan förbättra däcken genom att välja andra däck att sätta dem i eller att ställa dubben i en viss riktning. Behövs det då kan man fråga sig? För de flesta är nog svaret nej. Jag känner också att jag inte har kunnat ta cykeln och däcken till dess potential ännu, det krävs mer än nån timmes övning att kräma ur det sista.

Att avgöra hur greppet i kold kutter-däcken är e inte så lätt som att jämföra med andra däck. Kold kutter vandrar lite över isen när du svänger in i kurvan och det känns som att du har tappat greppet på däcken men sedan stabiliserar det sig och de ger bra kurvhastigheter. Jämför man då med finndubb, så känns finndubben som att den "går på räls" ända från att du svänger in tills du är mitt i kurvan.

En annan effekt som det här beteendet har är att när du väl får ett släpp med finndubben så sker det relativt tvärt medans med kold kutter är det lätt att skapa ett ställ och att sedan hålla det, både med framändan och bakändan.

När det kommer till kurvhastigheter så tror jag att finndubb har överhanden medans det är ren och ny is men jag upptäckte ju längre dagen gick att destå sämre banan blev destå bättre blev kold kutter till en punkt där jag tror att man faktiskt kan köra fortare med kold kutter än med finndubb om man ser till varvtider.

Har man enduro-dubb så finns det inte en chans i världen att man ska kunna hänga med någon med kold kutters, något som illustreras i videon nedan.

När det gäller hållbarheten så brukar jag kunna se efter första dagen på isen med finndubb att dubb börjar böja sig (bryta i gummit) tex. Jag såg inget sådant över huvud taget med Kold Kutter, dock så är hållbarheten något man inte kan utröna förens i slutet av säsongen.

Något som starkt talar för att man ska välja kold kutter är just att de är så lättkörda, man har mycket marginaler, man känner vad som händer hela tiden och de är dessutom mycket roliga att köra med.

Så för att summera alltihopa kan jag lugnt säga att jag rekommenderar dessa till alla som kör för att det är roligt. Ska man tävla så har man tyvärr inget val och då är det bättre att träna på finndubb. Jag rekommenderar dem varmt till de som ska prova köra is för första gången på grund av att de är så nybörjarvänliga och dessutom är kostnaden relativt låg och hållbarheten verkar vara hög.

 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag fixar en ny video imorrn med ljud, Youtube tycke att jag gjorde fel låtval.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Trevligt att nån tar sig tid att skriva en recension :tummenupp

Hur känns accet? Hjulen blir väl rätt tunga med både innerdäck och dubb?
 
Last edited:

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Intressant läsning!! Kanon Olof! Att finndubben tappar rejält på suggigt underlag är ju tydligt. Man skulle kanske kunna jämföra körupplevelsen beträffande kk som en mix mellan f & e dubb utan att värdera snabbheten då.

Personligen ser jag två stora fördelar med kk gentemot f-dubb om vi antar att kk/f-dubb skiljer marginellt i varvtider.

1. Större marginal innan high-sidern är ett faktum & lite mera underhållande för den som gillar att sladda utan att ligga nära gränsen.
2. Längre livslängd.

Nackdelen skulle väl vara mera jobb med dubbning, montering etc till liten peng sparad.

Håller Olof "Robert Collin" Eriksson med om detta!?:tummenupp

/Christer
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Cykeln rullar inte särskilt lätt kan man ju lugnt säga, men då är det en stor tjock gris också :) Det märks inte av särskilt mycket med den här motorn då den trycker ut typ 20 hk mer än en standard singel 450 men det där sku man nog behöva avgöra på en mindre cykel för att säga om det gör någon stor skillnad. Chassiet är inställt så att den ska ha svårt att gå på bakhjulet men den lyfter dubben ur backen fram när du ger 50% gas och försöker svänga från vänster till höger i ställ. Det är inga svårigheter att få den att gå på bakhjulet rakt fram om man vill det

Jag tycker faktiskt inte att man kan jämföra körupplevelsen som en mix mellan Finn och endurodubb, KK är som något helt annat! Både finn och endurodubb tvärsläpper, men finndubb gör det speciellt mycket av dem två då. KK är mjukt och följsamt. Bästa jämförelsen med KK är nog crossdäck på riktigt plan och lagom hård jordbana

Jag håller med dig om resten Christer!
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Kanon Olof tanke på att SXV är effektstark så blir det nog att prova sådana till min 690R när isen börjar lägga sig här i mellan sverige. KX250 får nöta på 24mx Dubbisar.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Tack för de fina orden!

Att däcken skulle bli tunga tycker jag inte är något som ska väga när man överväger vilka dubb man ska välja, bara för att förtydliga tidigare kommentarer :)
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Supersegt på youtube ikväll, få se om den nya versionen dykt upp me ljud te imorrn
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det har fastnat i bearbetning, borde komma upp snart iaf. Har int varit med om att det fastnat såhär länge förut
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu är videon uppe med ljud

http://www.youtube.com/watch?v=oTx9GvAvKBM

Tack Christer :)

Jag har funnit intresse för drifting med bil på sistone och där är det folk som laborerar med att använda olika däck fram och bak. Proffsen gör sällan så att bak har sämre grepp, det är mer vanligt att man har sämre grepp i framdäcken. (nu talar jag om gummiblandningar, inte det totala med chassie-inställningar) Jag har själv provat köra med bättre däck fram och sämre bak (med bil) och jag tycker inte att det är till fördel eftersom jag använder greppet i framändan för att avgöra hur mycket grepp det är bak! Eftersom karaktären på däcken (KK vs FD) är så olika så kan jag tänka mig att det blir knepigt att köra med den kombinationen. För kurvhastighet så är det absolut ingen fördel att ha sämre bak än fram, då är det bättre om det är tvärt om isåfall, ifall man får välja! KTMen i videon har betydligt bättre grepp fram än bak och den är dels svårkörd och dels långsam. Jag hade med mig en helt nybörjare på is från Belgien (det är han som kör aprilian med kameran i sista två klippen) och han föredrog aprilian starkt vilket syntes också på farten han framförde fordonet i!
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Jo du har rätt i det du skriver men på amatörnivå håller ett f-dubb framdäck i evigheter och det gör inte ett f-dubb bakdäck. (ens på amatörnivå) Det är en balans mellan ekonomi och grepp.

Om man som du tävlar lite var stans och ser strikt till grepp och chassi-inställningar ja då behöver du inte övertyga mig om f-dubbens fördelar varken fram eller bak.

Sett till körd timme per krona så är nog f-dubb fram och kk bak en optimal kombination på amatörnivå för att ha kul med polarna på lördag typ.

Sedan är det ju ett faktum: Att hoppa för långt på crossbanan kostar tid. Åka på breda sladdar kostar även det tid. Fräckt är det ju båda två!!:tummenupp:tummenupp

/Christer
 
Last edited:

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Den stora fördelen med kk är att det går att kötta på in, i och ut ur kurvorna. Det är inte så noga vilket spår man tar och man straffas heller inte om det blir fel nånstans, vilket det ofta blir. Ligger man o rejsar mot någon med kk så ser det inte ut att driva eller sladda särskilt mycket jämfört med f-dubb, så det är nog mer en upplevelse när man sitter på hojen.

Så för min del så är det snabbare att åka med kk än f-dubb, om det inte är blankis. Och tittar jag på de andra nere hos oss så verkar kk gå fortare trots att vi haft välskötta banor (youtube sök på rödvattnet).
 
Last edited:

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Tack för recension. Det är ju det man vill ha, bra grepp men ändå sladdvänligt. Skulle vara intressant att prova men själv kommer jag avstå iom. att det inte finns någon tävlingsklass för det.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Den stora fördelen med kk är att det går att kötta på in, i och ut ur kurvorna. Det är inte så noga vilket spår man tar och man straffas heller inte om det blir fel nånstans, vilket det ofta blir. Ligger man o rejsar mot någon med kk så ser det inte ut att driva eller sladda särskilt mycket jämfört med f-dubb, så det är nog mer en upplevelse när man sitter på hojen.

Så för min del så är det snabbare att åka med kk än f-dubb, om det inte är blankis. Och tittar jag på de andra nere hos oss så verkar kk gå fortare trots att vi haft välskötta banor (youtube sök på rödvattnet).

Jag tror inte att det bara är en känsla att det sladdar när man byter riktning men det är en ganska kort period så det är inte säkert att det syns utifrån. Jag har rätt mycket tid på bana med slicks eller finndubb så jag har en ganska klar bild av var jag kommer hamna när jag styr, och den bilden miss-stämmer när man använder dessa, men inte mer än någon decimeter i sidleds

Jag tror absolut att det gör skillnad vilken körstil man har vilket som går fortare eftersom det är två rätt så olika stilar man använder sig av ifall man vill ta ut allt ur däcken. KK måste man köra brutalt och med mer självförtroende för att det ska gå undan medans finndubb är mer finlir

Det är lätt att misstolka vad jag skrev ovan om att de blir bättre när isen blir sämre, jag skulle nog ha nämnt att vi började på helt orörd is och vi hade bara tre hojar i någon timme nere på isen och redan då började det märkas. Med andra ord så var det i slutet av dagen ungefär som en isbana brukar vara när man besöker den reguljärt!
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Till nästa vinter känner jag mig eggad att prova göra några riktiga däck med gummi som är avsett för det
 

krokodilen73

Medlem
Gick med
13 May 2005
Ort
I Dalslands djupa skogar!
Hoj
XR650R & CR500AF
Det Olof beskriver gällande förstagångsåkare på is har jag själv noterat. Nybörjare kör i regel fortare på e-dubb än f-dubb innan de fått upp värmen. Jag tror det beror på att ekipaget uppför sig "normalt" dvs när man vrider på så sladdar det och spinner med e-dubben, lite som att köra enduro/cross i allmänhet.

Hastigheten ökar däremot snabbt med finndubb & kräver omgående nerlägg, något som många nybörjare anser mycket obehagligt på så "halt" underlag och med så klena dubb.

/Christer
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Nu har jag provat köra med dubben förställda samt med koldkutters bak och hemmaskruvat fram.

Att ställa riktningen på dubben gör faktiskt ganska stor skillnad och det är inte något som man ska överse när man bygger däcken. Speciellt framdäcket började ge mer grepp upplevde jag.

Ang hemmaskruvat vs koldkutter så kan jag säga att det finns ingen konkurrens. Jag tyckte att jag hade lyckats ganska bra med framdäcket på KTMen men det var natt och dag mellan fram och bak idag. Speciellt när banan blev sliten, då greppade bakdäcket långt mycket mer än framdäcket. Nu blev man sugen på göra nytt framdäck också men det blir nog till nästa vinter!

Jag hade två stycken "nybörjare" (någorlunda duktiga crossåkare) ut på isen med mig idag och dem båda två älskade det och tyckte att det var så lättkört och tryggt att köra med dessa dubb. Båda hade provat en kort stund med finndubb tidigare men föredrog dessa
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top