Olof Eriksson
1 0lof 3riksson
Nu har jag äntligen fått mig ut på isen med Aprilian och kold kutter-däcken!
De dubb som jag använde är den längre varianten, "canadians", och jag satte de i Bridgestone M403/404-däck. Antalet dubb gick jag efter rekommendation från 111ways2go.se och jag satte en innerkappa i däcken som jag skar ut från några gamla slicks. Proceduren är inte tvär-enkel men vem som helst kan göra det.
Till att börja med vill jag säga att det här var en provomgång och jag tror absolut att man kan förbättra däcken genom att välja andra däck att sätta dem i eller att ställa dubben i en viss riktning. Behövs det då kan man fråga sig? För de flesta är nog svaret nej. Jag känner också att jag inte har kunnat ta cykeln och däcken till dess potential ännu, det krävs mer än nån timmes övning att kräma ur det sista.
Att avgöra hur greppet i kold kutter-däcken är e inte så lätt som att jämföra med andra däck. Kold kutter vandrar lite över isen när du svänger in i kurvan och det känns som att du har tappat greppet på däcken men sedan stabiliserar det sig och de ger bra kurvhastigheter. Jämför man då med finndubb, så känns finndubben som att den "går på räls" ända från att du svänger in tills du är mitt i kurvan.
En annan effekt som det här beteendet har är att när du väl får ett släpp med finndubben så sker det relativt tvärt medans med kold kutter är det lätt att skapa ett ställ och att sedan hålla det, både med framändan och bakändan.
När det kommer till kurvhastigheter så tror jag att finndubb har överhanden medans det är ren och ny is men jag upptäckte ju längre dagen gick att destå sämre banan blev destå bättre blev kold kutter till en punkt där jag tror att man faktiskt kan köra fortare med kold kutter än med finndubb om man ser till varvtider.
Har man enduro-dubb så finns det inte en chans i världen att man ska kunna hänga med någon med kold kutters, något som illustreras i videon nedan.
När det gäller hållbarheten så brukar jag kunna se efter första dagen på isen med finndubb att dubb börjar böja sig (bryta i gummit) tex. Jag såg inget sådant över huvud taget med Kold Kutter, dock så är hållbarheten något man inte kan utröna förens i slutet av säsongen.
Något som starkt talar för att man ska välja kold kutter är just att de är så lättkörda, man har mycket marginaler, man känner vad som händer hela tiden och de är dessutom mycket roliga att köra med.
Så för att summera alltihopa kan jag lugnt säga att jag rekommenderar dessa till alla som kör för att det är roligt. Ska man tävla så har man tyvärr inget val och då är det bättre att träna på finndubb. Jag rekommenderar dem varmt till de som ska prova köra is för första gången på grund av att de är så nybörjarvänliga och dessutom är kostnaden relativt låg och hållbarheten verkar vara hög.
De dubb som jag använde är den längre varianten, "canadians", och jag satte de i Bridgestone M403/404-däck. Antalet dubb gick jag efter rekommendation från 111ways2go.se och jag satte en innerkappa i däcken som jag skar ut från några gamla slicks. Proceduren är inte tvär-enkel men vem som helst kan göra det.
Till att börja med vill jag säga att det här var en provomgång och jag tror absolut att man kan förbättra däcken genom att välja andra däck att sätta dem i eller att ställa dubben i en viss riktning. Behövs det då kan man fråga sig? För de flesta är nog svaret nej. Jag känner också att jag inte har kunnat ta cykeln och däcken till dess potential ännu, det krävs mer än nån timmes övning att kräma ur det sista.
Att avgöra hur greppet i kold kutter-däcken är e inte så lätt som att jämföra med andra däck. Kold kutter vandrar lite över isen när du svänger in i kurvan och det känns som att du har tappat greppet på däcken men sedan stabiliserar det sig och de ger bra kurvhastigheter. Jämför man då med finndubb, så känns finndubben som att den "går på räls" ända från att du svänger in tills du är mitt i kurvan.
En annan effekt som det här beteendet har är att när du väl får ett släpp med finndubben så sker det relativt tvärt medans med kold kutter är det lätt att skapa ett ställ och att sedan hålla det, både med framändan och bakändan.
När det kommer till kurvhastigheter så tror jag att finndubb har överhanden medans det är ren och ny is men jag upptäckte ju längre dagen gick att destå sämre banan blev destå bättre blev kold kutter till en punkt där jag tror att man faktiskt kan köra fortare med kold kutter än med finndubb om man ser till varvtider.
Har man enduro-dubb så finns det inte en chans i världen att man ska kunna hänga med någon med kold kutters, något som illustreras i videon nedan.
När det gäller hållbarheten så brukar jag kunna se efter första dagen på isen med finndubb att dubb börjar böja sig (bryta i gummit) tex. Jag såg inget sådant över huvud taget med Kold Kutter, dock så är hållbarheten något man inte kan utröna förens i slutet av säsongen.
Något som starkt talar för att man ska välja kold kutter är just att de är så lättkörda, man har mycket marginaler, man känner vad som händer hela tiden och de är dessutom mycket roliga att köra med.
Så för att summera alltihopa kan jag lugnt säga att jag rekommenderar dessa till alla som kör för att det är roligt. Ska man tävla så har man tyvärr inget val och då är det bättre att träna på finndubb. Jag rekommenderar dem varmt till de som ska prova köra is för första gången på grund av att de är så nybörjarvänliga och dessutom är kostnaden relativt låg och hållbarheten verkar vara hög.
Last edited: