Kolfiberfälgar

moddlaren

Guest
Hej


jag funderar allvarligt på att köpa kolfiberfälgar till mitt motard bygge, har köpt en del titan o kolfiber saker redan men som krona på verket så vore ju kolfiber fälgar uber fränt.


Vad skall man kolla på om dessa skulle vara begagnade??


vad är fördelarna mot eker fälgar typ HAN,,EXEL o liknande.


hur mycket stryk tål kolfiberfälgar?? åka på slangen o dunka i framhjulet rejält i asfalten som ex. Eller grus åka tål dom smällar o slag utan att Explodera som kolfiber gör när det blir överbelastat.


hur dyra behöver dom vara?? 30,000 -40,000 paret räcker detta??


mvh
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag skulle ge rådet att hålla sig ifrån begagnade kolfiberfälgar när det gäller mc. Mest pga att man inte vet historiken och absolut inte vill få ett haveri.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Finns två läger när det gäller kolfiberfälgar.

Folket som tycker att dom är det bästa som finns trots prislappen och ger grymt mycket bättre prestanda (väghållning, bromsverkan, etc.).

Folket som tycker att dom är överskattade både pris och prestandamässigt samt att materialet är ett sådant att dom kan gå sönder när som helst.


Fördelen blir väl att du får en extremt styv och lätt fälg. Hur mycket stryk dom tål är svårt att säga. Jag har hört att Andersson Turbo här på forumet (eller om det var nån annan) haft blandade framgångar med kolfiberfälgar på dragracehojar pga den höga effekten (fälgen orkar inte med krafterna), samtidigt har inte en motard speciellt mycket effekt så samma problem kommer sannolikt inte att uppstå där.

Åka på bakhjulet och slå ner med full kraft med framhjulet skulle jag säga är dåligt oavsett vad du har för fälgar. Inte nog med att du eventuellt sabbar fälgen (gäller alla material), styrlager och gaffel tar ju också en jäkla massa stryk utav det i längden. Att "släppa ner" hojen lätt efter slangningen med hjälp av lite gas är väl det man egentligen ska göra.

Vet att det finns en del filmklipp från BST (BlackstoneTek, tillverkare av kolfiberfälgar, troligtvis dom bästa) där dom visar hur deras fälgar testas samt hur en del på Youtube demonstrerar hur hårda fälgarna är genom att kasta dom i betonggolvet så fälgen studsar mellan väggarna, helt utan skador.

Pris för nya Dymag och BST kolfiberfälgar i normal dimension (17x3,5" samt 17x6") kostar 25-30 000kr mig veterligen.

http://www.blackstonetek.com/index.html
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Rekommenderar inte till grus eftersom det är integriteten som ger fälgen styrkan. Större stenskott i fälgen blir potentiellt en brottmarkering...

/skrivet på jävligt litet tangentbord/
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Jag reviderar mitt påstående.

Om du ska köra bana, go for it. Annars, inte.

Man kan kasta kolfibergrejjer i golvet för att bevisa att de inte går sönder där och då. Men detta inför sprickor i materialet som sedan växer. Så det är bara ett dumt test som inte bevisar något egentligen.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Hur är viktbesparingen och hållbarheten när det gäller magnesiumhjul vs kolfiber?

Vad ska man satsa på om hojen tillbringar en hel del tid på gatan?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur är viktbesparingen och hållbarheten när det gäller magnesiumhjul vs kolfiber?

Vad ska man satsa på om hojen tillbringar en hel del tid på gatan?

En riktig race magnesiumfälg är snäppet lättare än en kolfiber har jag för mig, men nu pratar vi om några hundra gram skillnad, inte flera kilon. Å andra sidan finns det då riktiga race kolfiberfälgar som är ännu lättare än en typisk kolfiberfälg.

Hållbarheten på gata för en superlätt (lättare än en kolfiber) magnesiumfälg vill jag nog säga är sämre än en kolfiber eftersom materialet är skört och troligtvis ännu känsligare än kolfiber för yttre påverkan. Magnesium oxiderar väldigt aggressivt om ren metall blottas på fälgen. En bana, som fälgarna i regel är tillverkade för är dessutom helt platt och har relativt lite påfrestningar på fälgar bortsett från acceleration och inbromsningar medan du på gata har hål i vägen, vägbulor, etc.

För gata hade jag nog bara köpt smidda aluminiumfälgar (Dymag, Machesini, Galespeed, PVM, etc.) och nöjt mig där. Då slipper du nackdelarna med superlätta material men behåller många av fördelarna, såsom mindre vikt kontra originalfälgar.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Jag är helt inne på Viktors linje - endast aluminiumfälgar på gata. Särskilt i den tjälskottsberikade del av landet där sådana som han och jag bor...

Visst, man kan bevisa att kolfiber såväl som magnesiumfälgar klarar enstaka belastningar lika bra som aluminiumfälgar. Detta säger dock inget om utmattningshållfastheten, det vill säga hur fälgen klarar låga och medelhöga belastningsväxlingar under lång tid. De flesta magnesiumlegeringar är kända för att ha fullständigt usel utmattningshållfasthet. En av de dummaste saker man kan göra är därför att montera begagnade racefälgar på sin gatcykel. De har bytts ut från racehojen av en anledning och den som monterar dessa på en gathoj leker med döden. Den som vill kan själv googla på rättstvisten mellan familjen Dunlop och Marchesini...
Utmattningshållfastheten hos kolfiber beror helt och hållet på tillverkningsmetod och hur väl denna utförs. Jag misstänker att de som tillverkar kolfiberfälgar har någon form av inspektion med röntgen, men jag är inte säker. Återigen, att använda dessa inom racing med korta bytesintervall är inte samma sak som flera år på gatan.
 

moddlaren

Guest
Ok

det låter som om vanliga Exel eller Han eker fälgar blir bäst dom håller ju för iprincip vad som helst o jag har ju kört många år med sådana hjul på crossarna o inte pajat ett enda hittills.

tack för svaren o dividera gärna vidare då fälgar är ett intresant ämne.


mvh
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
kollapsade ju ett par kolfiberfälgar på assen nu senast (minns inte om det var bsb eller sbk), efter det vetefaen om jag skulle våga åka med sånna.

va ju bara nåt år sen en SBK ducati kollapsade också.

liknande olycka och bakfälgen båda gångerna så det verkar vara vrid som är en killer snarare än hårt nedsatta wheelies.
nä köp magnesium istället, coolfiberfälgar är för showhojar..
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Nej köp inte magnesium, som Viktor säger så är magnesiumfälgar extremt känsligt både för ojämnheter och att det oxiderar, det sistnämnda avhjälps genom anodisering, men det räcker med minsta lilla repa som blottar metallen för att det ska vara en risk.

Aluminium är ju både billigt och lätt!

Dock undrar jag hur tunna titanfälgar hade pallat gata och race för den delen, vet ingen som tillverkar sådana men det kanske är för att det väger lite extra.
 

moddlaren

Guest
Det är förbjudet av FIM


varför är titan förbjudet?? är inte titan både starkare o segare än kolfiber o resterande material.

en titan fälgbana vore oso rätt fränt gärna värmebehandlad så den får den underbart flammiga färgen som bara titan kan få.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Som Alatalo sa, svårt att säga hur länge nåt av dom håller, men längst håller definitivt en smidd aluminiumfälg. För en enstaka stöt kanske inte alufälgen är starkare / hårdare men över tid så är utmattningen försumbar jämfört med t.ex. magnesium.

Att köpa beggad racefälg är nog extra dåligt, speciellt om den gått i typ BSB eller IDM (sånt kommer upp på eBay ofta) under en hel säsong av hård körning. Förra året pajjade ju bakfälgen på en nån Ducati i BSB. Fälgen formligen desintegrerade, var inget kvar utom navet precis runt hjulbulten i princip. Så tekniskt sett så köper man en fälg som är slut. Det är inte utan anledning du får en 15000kr dyr magnesiumbakfälg för kanske 4000kr på eBay.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
varför är titan förbjudet??

Titan är förbjudet i fälgar såväl som hjulaxlar, till och med i MotoGP. Förutom allt svammel om kostnadsbesparingar så vill jag minnas att det faktiskt finns två tekniska orsaker till detta. Dels för att inköp av rätt kvalitet titan är mycket svårt, det system med materialcertifikat och spårbarhet som gäller för aluminium och stål fungerar inte lika bra för titan. Extremt svårt att veta exakt vilken kvalitet man köper utan att göra egna hållfasthetsprover, helt enkelt. Dels för att bearbetning och värmebehandling av titan är svårare och mer kritiskt än motsvarande för aluminium och stål.

Förmodligen inte ett problem för de fabriksteam som ligger och drar i täten av MotoGP, men man vill inte ha några skandaler med hemgjorda titanhjulaxlar längre bak i kön...
 

moddlaren

Guest
Titan är förbjudet i fälgar såväl som hjulaxlar, till och med i MotoGP. Förutom allt svammel om kostnadsbesparingar så vill jag minnas att det faktiskt finns två tekniska orsaker till detta. Dels för att inköp av rätt kvalitet titan är mycket svårt, det system med materialcertifikat och spårbarhet som gäller för aluminium och stål fungerar inte lika bra för titan. Extremt svårt att veta exakt vilken kvalitet man köper utan att göra egna hållfasthetsprover, helt enkelt. Dels för att bearbetning och värmebehandling av titan är svårare och mer kritiskt än motsvarande för aluminium och stål.

Förmodligen inte ett problem för de fabriksteam som ligger och drar i täten av MotoGP, men man vill inte ha några skandaler med hemgjorda titanhjulaxlar längre bak i kön...




tack för ett mycket enkelt o utförligt svar:)

trodde i min enfald att titan var en metall med vansinnigt höga material krav på då denna förekommer i flygplansmotorer o dylikt, men det är väll generalelektrik i usa som klassar alla flygplans metaller..

jobbade på volvoflygmotor som maskin reparatör o i stångmaterial förådet så var alla metall stänger stämplade med ett NR o generalelektrik.. kanske för spårbarheten..

mvh
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top