Någon som har eller vet någon annan som har krashade kolfiber fälgar? Intresserad av uppbyggnaden av fälgen.
På Kullen på Ducceklubbens (senare av två tror jag) körning i år så rök det en fälg på en rätt ombyggd hoj, (luftkyld banhoj, kan inte duccemodeller sådär utantill)
framfälg tror jag det, hur den hade gått sönder kunde jag inte bedöma dels för att jag inte hann kolla på den mer än några sekunder och även om jag kollat länge så kan det va omöjligt att fastställa hur det började.
Som tidigare sagt så havererar kolfälgar katastrofalt, alltså när det väl börjar gå sönder (på ett ställe) så ger sig "allt" annat också i ögonblicket efter.
Bilder och videos finns på nätet på trasiga BST fälgar, men historierna kring hur de gick sönder skulle jag ta med en nypa salt.
Uppbyggnaden är kortfattat:
Formarna är delade mitt i fälgen och att prepreg läggs i var halva och trimmas jäms med kanten/där formen slutar.
I ena formhalvan lägger man sen resterande lager prepreg som ligger runt en kärna av fast/härdad silikon.
Formhalvorna monteras ihop och själv fälgbanan läggs, detta baggas och bakas i en autoklav, värmen i autoklaven gör att silikonkärnan i ekrarna expanderar och trycker kolet mot formen. (värmen är till för annat också)
När sen den processen är klar så plockar man ut silikonkärnan genom hålet i navcentrum, silikonkärnan är skuren till som ett "pussel" som gör att det håller ihop, och kan plockas ut bit för bit.
Sen kvarstår en del jobb för att få en klar fälg men så går det till ungefär.