Kolfiberfälgar

Marcus_cbr

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Skövde
Hoj
En sån med trampor på..
På min 125:a gör kolfiberfälgarna skillnad! Inte för att den är direkt trögstyrd med original alu-fälgar heller... :tungan Men det blir helt klart skillnad i känsla. Dels när man ska bryta ner hojen, speciellt om man ligger höger och ska bryta över till vänster (tänk S:et på Gälleråsen).
Men även känslan vad som händer mellan däck och asfalt tycker jag blir mycket tydligare med dem lättare fälgarna. Sen att det hjälper i accelerationen ut ur kurvorna skadar ju inte på en 125:a heller... :)
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hur funkar det? Bilder?

Finns flera varianter. BMW har ekrar som fästs utanför den delen av fälgen där däcket sitter. KTM har en gummibälg som tätar ekrarna. Många supermotoåkare har själva tätat ekerhålen med någon 3M guck och vulktejp.
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
kollapsade ju ett par kolfiberfälgar på assen nu senast (minns inte om det var bsb eller sbk), efter det vetefaen om jag skulle våga åka med sånna.

va ju bara nåt år sen en SBK ducati kollapsade också.

liknande olycka och bakfälgen båda gångerna så det verkar vara vrid som är en killer snarare än hårt nedsatta wheelies.
nä köp magnesium istället, coolfiberfälgar är för showhojar..

Kolfiberfälgar tillåts vare sig i WSBK eller BSB. Ducatin var Maxime Berger på Donington, på magnesiumfälg.
 
Last edited:

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Ort
Storgöteborg
Hoj
CBR600RR
Koenigsegg har nu en kolfiberfälg till sin Agera. Den är konstruerad av dem själva och noga utprovad. Levereras på bilar med 1.300 hästar. Dessutom har de helt andra G-krafter i navcentrum än vad vi har på hojar. De har arbetat med kolfiber sedan Christian började utveckla bilarna för snart tjugo år sedan. Min uppfattning är att det skall gå att göra en kolfiberfälg för en hoj som man kan lita på.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är inga problem att tillverka en fälg som pallar påfrestningarna från körningen.Hela problemet med kolfiberfälgar är inte hållbarheten utan att du inte vet när de är skadade. Utsätter du din magnesium/alu fälg för sådana krafter att den bör bytas ut har den blivit deformerad skev och bulig och du märker att den är kass. Gör du samma sak med en kolfiberfälg ser du inte ett skit då den har absorberat kraften, deformerats i fiberlamineringen och därefter återgått till sin ursprungsform. Dock precis lika försvagad som en skev magnesiumfälg.

Skall man tillverka kritiskt bärande delar i kolfiber får man antingen byta de regelmässigt vid krasch eller skaffa sig en ultraljudsapparat för att kunna undersöka delen då okularbesiktning inte är tillförlitligt.
 

Wizzard

Village Idiots MC
Gick med
14 Dec 2003
Ort
North of Stan
Hoj
GSX-R 1100 -92; GSX1300R Hayabusa 2014
Har en polare som forskat om keramer- samma dilemma icke förstörande provning är i stort sett omöjligt.
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Med tanke på diskussionen om kolfiber och hållbarhet...

Tänk på detta nästa gång ni flyger.

Mer och mer av flygplan idag görs i kompositer, vissa består av kompositer (mest kolfiber) uppemot 80% av vikten faktiskt. Det gäller både motordelar och bärande struktur. :gnissla
 
Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top