Kolla mitt fräcka sadelöverdrag!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Försök hyra en lokal ihop med några kompisar du litar på. Jag har bara varit medlem i olika bil- och hojgarage sedn jag var 18. Alla mina byggen har skett i den miljön. Har man motorfordon inte bara som ett transportmedel utan även som utlopp för sitt tekniska sinne under vintern, ja då är gemensamt garage den bästa lösningen eftersom det blir lite socialt också. Ute på landsorten har ni ju dessutom mycket billigare lokaler än här i Sthlms innerstad.
Ja, det klart att det är billigare, men å andra sidan så är det hyffsat långt till folk med hoj..iaf till någon sóm inte har det i anslutning till sitt hus..:)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, det klart att det är billigare, men å andra sidan så är det hyffsat långt till folk med hoj..iaf till någon sóm inte har det i anslutning till sitt hus..:)

JA det där är det paradoxala, i storstäder drömmer många om en villa med eget dubbelgarage och slippa dela plats. Och de motorintresserade barn som åas vuxit upp i den miljön vill sedan gärna meka ihop med andra istället för i ensamhet i föräldarnas garage. Jag tycks ha hamnat rätt :hihi

fille77

hedersmedlem
Gick med
2 Nov 2006
Hoj
aprilia sxv 550 -09
man lär ju sig sjukt mycket också!
Farbror Jörgen lär mig mig mer än vad mina fröknar gör!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
JA det där är det paradoxala, i storstäder drömmer många om en villa med eget dubbelgarage och slippa dela plats. Och de motorintresserade barn som åas vuxit upp i den miljön vill sedan gärna meka ihop med andra istället för i ensamhet i föräldarnas garage. Jag tycks ha hamnat rätt :hihi
Ska jag vara ärlig hade jag varit nöjd bara jag hade haft ett ordentligt garage:3freak

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ska jag vara ärlig hade jag varit nöjd bara jag hade haft ett ordentligt garage:3freak

Så var det för mig när jag växet upp också, hemma hade vi bara ett garage med grusgolv, och där stod familjens bil. Så min mekarbana kom att börja hos de äldre killarna på Spånga motorgård. Man lärde sig mycket av de äldre raggarkillarna. Tex hur man lagar Mamma Scans köttbullar genom att trä upp dom på en svetstråd och grilla med Aga 1000l-munstycket. Men också rikta plåt och meka motorer och allt möjligt. Motorgården lades förstås ned vilket var synd. Kommunen la pengarna på idrotten istället.

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
vad var Spånga motorgård för nåt??
Typ ungdomsgård fast för motorintreserade eller!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
vad var Spånga motorgård för nåt??
Typ ungdomsgård fast för motorintreserade eller!

Ja precis. Sthlms stad beslöt på 80-talet att starta en ungdomsgård för motorintresserade. Jag hade mycket rolit där http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=147555&page=5
:hihi

Motorgården hade en sektion med jänkebilar, hotrods, choppers och trajjor där de lite äldre killarna höll till och till vilka jag tydde mig. Sedan fanns det en crossavdelening där ett crosskillarna höll till. Motorgården låg på den diagonalt motsatta sedan korsningen i förhållande till Spånga IP. Det var där jag byggde min kawa trepip som var med i Bike på 80-talet bla. Idag ligger det bostadshus på den platsen. Spånga såg rätt annorlunda ut då det var mer industriområde där.

Det fanns två anställda ledare från sthlm fritid, Royne och Tore.

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Grymmt!!
Varför fins inte det kvar, verkade ju som ni hade väldigt kul där!
Fins ju plats på andra sidan spånga ip där det är massa ängar som man kan bygga på :)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Grymmt!!
Varför fins inte det kvar, verkade ju som ni hade väldigt kul där!
Fins ju plats på andra sidan spånga ip där det är massa ängar som man kan bygga på :)

Ja det var riktigt kul, jag var alltid där efter plugget och byggde på min hoj.

Ja säg det, pengar pengar säger politikarna. Men mig veterligen så satsar Sthlms stad en djäkla massa pengar på tex fotbolls- och ishockeyklubbarnas ungdomsverksamhet mm, men att hjälpa till med en lokal för alla de motorintresserad ungar vars föräldrar inte har ngt garage de finns det inte pengar till. Jag blir förbannad när jag tänker på det där.

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
jo. lite så känns det faktist.. Soppan svindyr, muskelbilar svindyra och motorgården nerlaggd.. :tummenner

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Känns som att man växte upp i fel decennie...

Ja på 70- och 80-talet fanns det pengar. Jag var tex på seglarkollo skärgården om somrarna tom jag var 14, två år på Finnhamn och sista året på Lidö. Nu finns just inga kollon kvar alls. Från alla sommartomma skolor ordnades badbussar för alla oss ungar till olika bad. Där var det gratis simskola olika tävlingar och lekar och man fick saft och bulle, kommunen bjöd. Bokbussar och grejer. Det var ett helt annat tryck i ekonomin då.

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Ser de här ut som en OT-Tråd? :tungan

Nä just de, snacka i OT ist.
nej, men man får vad man förtjänar:rofl

:rolleyes:

nej men lite svårt att hoppa över till OT med en diskussion från en annan tråd?;)

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Hoj
Kawa 636 -03
Försök hyra en lokal ihop med några kompisar du litar på. Jag har bara varit medlem i olika bil- och hojgarage sedn jag var 18. Alla mina byggen har skett i den miljön. Har man motorfordon inte bara som ett transportmedel utan även som utlopp för sitt tekniska sinne under vintern, ja då är gemensamt garage den bästa lösningen eftersom det blir lite socialt också. Ute på landsorten har ni ju dessutom mycket billigare lokaler än här i Sthlms innerstad.
Men även längre avstånd. Kul att ha lite polare i garaget, men när de bor lite här och där funkar det inte riktigt. :(

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy