Kollade upp lite försäkringspremier

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
God afton

Jag ägnade en stor del av min dag idag i olika telefonköer för att få fram lite information angående de olika försäkringspremierna hos de olika bolagen.

Lite info om mig:

25år
Tog hojkort i sommras
Bor i villa, ej i storstadsområde
Inga skador/krascher

Jag kollade upp två olika motorcyklar. En Honda CBR1000RRA och en Daytona 675r, båda av årsmodell 2012.
Detta är vad jag fick veta:

................................CBR1000rra..Daytona 675r
Länsförsäkringar...........68000/år....55000/år
Trygg-Hansa...............3300/846....2200/300....(påställd/avställd per månad)
If..............................24819/år.....1932/mån
Folksam......................7759/mån...6510/mån
Sveland......................37558/år....24743/år.....(avställningsbar)
Gjensidige...................158000/år...Ides int fråg
Svedea.......................n/a...........n/a.............(ville inte försäkra supersport)

Länsförsäkringar berättade att dom skulle göra om sin motorcykelförsäkring efter nyår så det kan bli intressant att kolla upp igen.

Men som det ser ut nu så blev trygg-hansa vinnaren, lägg därtill att dom bara har 6000 i självrisk så tycker jag det var rätt så bra(allt är relativt).

Vad tycker ni? Har jag glömt nått bolag jag borde titta på?

*edit: Detta är HELförsäkringspremier!

Last edited:

jetson

Guest
Halvförsäkring är det du kollade väl? Förutom på IF som jag vet har märkesförsäkring på honda / triumph , IF har även en hyfsad hemsida för man kan kolla premier rätt enkelt.

Tveksamt att LF kommer komma med några bra premier, dom har alltid varit bland dom sämsta.

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
Oj glömde skriva att det var HELförsäkring som jag frågade om. Frågade aldrig om halv.

jetson

Guest
Oj glömde skriva att det var HELförsäkring som jag frågade om. Frågade aldrig om halv.

Kolla halvförsäkring istället.. vågar man inte köra halvförsäkrat har man köpt en för snabb hoj och kommer krascha dirre :D

Det är nog trygghansa och IF som är enda alternativen för sub30+sporthoj numera. För nåt år sen var folksam med också, men dom vill nog inte försäkra sporthojar längre för dom har dubblat/tripplat premierna nu.

Men man vet aldrig, dom gör ju om premierna varje år så vi får se nu om några månader hur det blir :fyllisar

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
3300 / månad för hel, billigast.... varför funderar du ens på hel?

Trafik eller halv om du lämnar hojen ute ofta alternativt bor på ett område där det stjäls mycket.

Själv kör jag trafik, lämnar aldrig hojen.

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Yamaha FZ6 2007
galna priser, ring polisen och kolla om det inte är billigare att bara sno en ny hoj varje månad.

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Synd du inte kollade halv, hade varit mer intressant. Nu när LF gör om sin försäkring, kollar de skadefria år för hela körkortsperioden (om man tog någon behörighet innan MC) eller bara sen man fick MC? Fast det är väl en utopi att man skulle ha råd med supersport ändå...

dubbelve

Ny medlem
Gick med
24 Aug 2012
Hoj
-09, Yamaha xj6
Allså visst är det sinnesjukt dyrt men vill man ändå inte ha en ny hoj som kostar ca 140000 i inköp helförsäkrad? Mycket kan hända.

Hur mycket mindre skulle en halvförsäkring kosta tror ni?

Try

Snabb tysk!
Gick med
16 May 2011
Hoj
BMW S1000RR -15
Om du ändå kollar på supersport, är inte en BMW S1000RR ett alternativ? Jag valde den för att försäkringen var så förmånlig. Jag fick fri försäkring första året (är 27 år) sen kostar den 24k/år hel/hel.

Med vänlig hälsning, Try

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Gjensidige...................158000/år...
349c3u9.gif

Olof.B

Pride only hurts, it never helps.
Gick med
12 Mar 2005
Hoj
KTM 660/RC8-R
Om inte annat kan man se den här tråden som ett tips om att kolla upp sina försäkringar. :fakta

Jag kollade försäkring på 660:n för några veckor sedan. Några samtal senare så insåg jag att det var dags att bbyta bolag. Det som var billigast för några år sedan var definitivt inte billgt i dagsläget. Det visade sig att helförsäkring hos Trygg Hansa var billigare än garageförsäkring hos Folksam. :)

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Fan va underbart att bli gammal. Kollade upp idag på en R1-06 som jag troligen köper.

45 år i Stockholm. Folksam 638:-/mån halvförs. :D

Darth Väder

Irregular firing (dis)order
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Hojlös
Halvförsäkring är det du kollade väl? Förutom på IF som jag vet har märkesförsäkring på honda / triumph , IF har även en hyfsad hemsida för man kan kolla premier rätt enkelt.

Tveksamt att LF kommer komma med några bra premier, dom har alltid varit bland dom sämsta.

Och det där är bara hästdynga, kanske gäller för just dig men för en annan person kan det vara det bästa alternativet. Jag har jämfört flera år (dock inte varje bör tilläggas) men LF har alltid varit billigast eller bara marginellt dyrare än det billigaste alternativet och varför böka med att byta då :)

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
Nja, 40 000 kr / år... det drar man in fort på att laga hojen själv.

Du kanske vurpar en gång på 3 år, you do the math. Det handlar om att det ska vara det mest ekonomiska valet. Vissa kallar det sinnessjukt att köpa en CBR 2012 och inte ha helförsäkring, jag kallar det att vara flexibel. Har man bestämt sig för att ha en så får man ta det lugnare och köra på trafik alternativt halv, blir alltid billigare även när det händer olyckor.

Vet du själv att du vurpar väldigt sällan så skall du inte ens behöva fundera på hel om det inte är en summa pengar som du struntar i.

Cagiva raptor

Dirty Deeds Done Dirt Cheap!
Gick med
15 Aug 2010
Hoj
Cagiva raptor, Ducati S2R 1000, Ducati monster 1100 evo
Tjäna! Galet sugen på en Ducati 848 till sommarn =) Skulle vara guld om någon ägare kan säga vad ni pröjsar i försäkring? Eller om ni kan pma ett regnr.
Skulle va härligt att bli invigen i ducatifamiljen ;)

The real Murarn

Sharp!!!
Gick med
13 Mar 2009
Hoj
Ducati 999S-06, Ducati 999-03, Ducati Multistrada 1000DS-03
Tycker synd om er lite yngre som också älskar att köra hoj.
Kör själv Ducati 999-03, betalar 790kr mån helförsäkrat/helår,
Gjensidige.
Bor på "landet" och har eget garage. 39 år ung dessutom.
Förstår till fullo om man inte har möjlighet att betala dessa
absurt dyra försäkringar och kör på halv eller trafikförsäkring.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Kom ihåg att IFs märkesförsäkring säger att man inte får ställa av, det är dock fullt tillåtet att sälja hojen till morsan för 1 krona medan hon ställer av den i samband med det, och sedan köpa tillbaka den när våren kommer.:3freak

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024