Kollar Intresse

Killerwhale

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2006
Ort
Göteborg-utsikt över bron
Hoj
2006 Triumph Daytona 955i
Tycker det låter intressant då jag personligen tyckte att det mesta på SMC kurs var ren banracing och inte utbildning i MC åka (Ej steg 1...och delvis steg2) Dom körde mest som dom "snabba" på bulten...bana eller ej.
Kalla mig göbbe men jag vill hellre öva på det du tar upp än på att hitta gränsen för nedlägg och se hur fort bågen går på målrakan....:rolleyes:

...med detta sagt vill jag ÄNDÅ ha en R1 09....men det är ljuuuudet!!:tuttar
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Ja kära vänner. Låt mig tala lite klarspråk. Jag vill ha med mig och lära ut det jag kan till den som har för lite erfarenhet och för stor hoj. Är du duktig så är detta naturligtvis inget för dig.

Jag har mist för många vänner och med ringa eller ingen kunskap blir det fler. Det vill jag inte.
Sen förstår jag inte om jag utrycker mig konstigt eller utrikiskt på något sätt för flera tror att vi skall ut på gatan och skrapa knän. Hur många gånger skall jag behöva upprepa detta i SKRIFT?

Knäskrapet är ett LED i att behärska ev. RÄDSLA för skarp kurva (beroende på fart). Mycket mentalt arbete under övning alltså.

Placering vid kurvtagning, broms och gaspådrag kan faktiskt utföras i laglig hastighet. Det är sen upp till var och en att praktisera sina nyvunna kunskaper annorstädes.

Som det ser ut nu handlar det endast om en handfull motorcyklister fördelat över hela sommaren 2010. Dessa kommer att klara sig bra eller i alla fall bättre i trafiken än utan denna övning /kunskap.

Den som idag är intresserad kan skicka ett PM till mig. Jag är som alltid diskret för att ingen skall behöva tappa ansiktet eller sitt image.

Tänk så här lite grann...Tyvärr kör folk fortare än de klarar av för att hänga med grabbarna i toppen. Inte kul alla gånger för olyckan hägrar bakom kröken.

Alla dessa R1:eek:r, Fireblades, Gixxers av senare modell ger föraren massor av gratis prestanda & väghållning till en viss gräns. När man passerar den gränsen så är det du som förare som skall hantera denna best. För det är det ju faktiskt, en best på 2 hjul.
 

Gazza

Gazza
Gick med
12 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
CBR 600 FS - 02
Jah, asså....det e riktigt schysst av dig och vilja hjälpa o lära ut till dem mindre kunniga! Jag o andra sidan e inte kunnig alls:D så jag behöver all hjälp jag kan få.....
Men det låter ju alldeles utmärkt tycker jag. det uppskattas:tummenupp
Behöver öva som sagt!!!!
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Fördelen med trådskaparens initiativ är att som med all körning "off-track". *Kan ske spontant(när det är fint väder, bokar man bandag kan hela dagen regna bort),
*Nära hemma(relativt till bana)
*Försäkringen gäller om man vurpar
*m.m.

Fördelen med SMC är kanske självklara;

* Öva går lika bra i regn som på torrt oavsett väg eller bana!

*Utbildade instruktörer
*Sker på bana där man ofta har mer marginaler

* Försäkringen gäller på SMC´s kurser också!

Mvh!
// Niklas

iceman du e alltid lika trevilg som ställer upp för ngt sådant dom som tackar nej vet inte vad dom går miste om.. ;)

Sälj in konseptet så är det ingen som missar det pga. för lite/felaktig information eller misstolkningar!

Engagerade ödmjuka människor med pedagogiskt erfarenhet och tekniskt kunnande (vad gäller köreteknik) skall man inte tacka nej till om man VILL utvecklas. Men vi som inte känner "iceman" hur vet vi vad vi skall anmäla intresse till när det saknas lite mer kött på benen?

Åk dit ok testa! Kan vara ett svar, japp, men risken är uppenbar att en mängd människor missar ett tillfälle till något som kanske är skitbra bara för att "iceman" inte fått fram budskapet fullt ut. Därav mina frågor i tidigare inlägg! Dessutom är jag nyfiken på att lära mig något nytt/utvecklas som individ och som förare!

Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Ja kära vänner. Låt mig tala lite klarspråk. Jag vill ha med mig och lära ut det jag kan till den som har för lite erfarenhet och för stor hoj. Är du duktig så är detta naturligtvis inget för dig.

Tror du underskattar dig själv och/eller utbildningens effekt på den som VILL oavsett om han/hon redan är duktig (vilket är relativt). Är man open minded kan man alltid lära och få med sig något från alla utbildningstillfällen! :tummenupp

Jag har mist för många vänner och med ringa eller ingen kunskap blir det fler. Det vill jag inte.

:tummenupp


Sen förstår jag inte om jag utrycker mig konstigt eller utrikiskt på något sätt för flera tror att vi skall ut på gatan och skrapa knän. Hur många gånger skall jag behöva upprepa detta i SKRIFT?

Knäskrapet är ett LED i att behärska ev. RÄDSLA för skarp kurva (beroende på fart). Mycket mentalt arbete under övning alltså.

Nej, det behövs INTE! Din formulering gav dock i handen orden "knäskrap" och "fart" varför dessa sågs, av mig i alla fall, som EN målsättning. Fel tolkat av mig, sorry! Jag tappar inte ansiktet i den här typen av diskussioner för jag är människa och gör fel precis som alla andra så jag fortsätter...:D

Hur knäskrap hänger ihop med att BEHÄRSKA rädsla hänger jag inte med på!? GÅR rädsla att behärska? Vad är rädsla? Eller Hur påverkar rädsla oss som motorcyklister (positivt/negativt)?

Att knäskrap och rädsla däremot hänger ihop enär de absolut flesta BLIR rädda första gången knät (eller något annat skrapar i) första gången det är jag med på. Men då ökar ju risken för att föraren gör fel just där och då! Har man tur vurpar han/hon inte!

Hur kan man då minimera risken för misstag i samband med detta?


Placering vid kurvtagning, broms och gaspådrag kan faktiskt utföras i laglig hastighet. Det är sen upp till var och en att praktisera sina nyvunna kunskaper annorstädes.

Sant! Och kloka ord! Det är dessutom konkret (TACK! ;-)).

Hur skall gaspådrag utföras för att färden skall bli så säker som möjligt?

Tänk så här lite grann...Tyvärr kör folk fortare än de klarar av för att hänga med grabbarna i toppen. Inte kul alla gånger för olyckan hägrar bakom kröken.

Absolut, har sett det gång efter gång jag med! En intressant fråga kanske är dock varför kör de på det sättet?
- Vad vill de uppnå med att köra på det viset?

Inte så sällan sker detta när de kör i grupp eller åt minstånde fler än en! De värsta exemplena på detta jag sett på landsväg har varit vid körning i grupp eller par inte ensam förare. Men du har kanske annan erfarenhet?

Vad jag tänker på är grupptryck och bekräftelse!

Slutligen Iceman:
Du har en nobel avsikt och ett stort engagemang. Vad gäller din kunskap har jag ingen uppfattning den kan vara riktigt god/hög eller inte alls! Den som träffar dig och får förmånen att lyssna och ta till sig och som gör det med ett öppet sinne och en ödmjuk attityd kan göra en rättvis bedömning och också komma med tips/råd på fortsatt karriär som instruktör/utbildare!

Konceptet är intressant eftersom det erbjuder fler tillfällen till utbildning på fler platser i landet än befintliga kurser (ex. SMC). Det kan mycket väl vara något för SMC att haka på och stötta på ett eller annat sätt så mitt tips blir sök kontakt med Mikael "Thundercat" som postat ett svar i din tråd lite högre upp för att om inte annat ta en dialog kring vilka möjligheter det finns till sammarbete!

Lycka till!
// Niklas
P.S Blir det av 2010 är jag gärna med vid sidan om. För mitt intresse att lära är omättligt och jag kan ALLTID lära mig något av alla människor! Så hör gärna av dig Iceman om tid/plats, kan jag kommer jag mer än gärna! :tummenupp
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
* Öva går lika bra i regn som på torrt oavsett väg eller bana!



* Försäkringen gäller på SMC´s kurser också!

Mvh!
// Niklas



Sälj in konseptet så är det ingen som missar det pga. för lite/felaktig information eller misstolkningar!

Engagerade ödmjuka människor med pedagogiskt erfarenhet och tekniskt kunnande (vad gäller köreteknik) skall man inte tacka nej till om man VILL utvecklas. Men vi som inte känner "iceman" hur vet vi vad vi skall anmäla intresse till när det saknas lite mer kött på benen?

Åk dit ok testa! Kan vara ett svar, japp, men risken är uppenbar att en mängd människor missar ett tillfälle till något som kanske är skitbra bara för att "iceman" inte fått fram budskapet fullt ut. Därav mina frågor i tidigare inlägg! Dessutom är jag nyfiken på att lära mig något nytt/utvecklas som individ och som förare!

Mvh!
// Niklas

Är du advokat?:)

Nej jag är livrädd för blöta, inget regn. Det är något jag själv skulle behöva hjälp med.
Alla dina frågor känns så omständiga att svara på. Jag skall inte sälja något budskap eller kurs. Jag kollar bara om intresse finns. Tydligen är fler intresserade än jag förväntade mig. Första kommer redan imorgon.
Vill man inte, så behöver man inte. Det är inte så att jag bönar och ber folk att lära sig köra.
Det är bara lite tråkigt med alla bromsljus inför kurvor och full rulle rakt fram. Även min saliga mormor kunde köra 300 rakt fram.
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Är du advokat?:)

Nej jag är livrädd för blöta, inget regn. Det är något jag själv skulle behöva hjälp med.
Alla dina frågor känns så omständiga att svara på. Jag skall inte sälja något budskap eller kurs. Jag kollar bara om intresse finns. Tydligen är fler intresserade än jag förväntade mig. Första kommer redan imorgon.
Vill man inte, så behöver man inte. Det är inte så att jag bönar och ber folk att lära sig köra.
Det är bara lite tråkigt med alla bromsljus inför kurvor och full rulle rakt fram. Även min saliga mormor kunde köra 300 rakt fram.

Nej, jag är inte advokat!

Jag är bara nyfiken och vill lära mig mer och ville försöka få klart för mig vad du tänkt gå igenom och i stora drag hur!

Upptagen i morgon med jobb på dagen o möte ang. vägverkets hastighetsremiss på kvällen. När och var kör du nästa tillfälle?

Vad gäller körning i regn: PM:a mig så bestämmer vi dag/tid för träning i regn! :tummenupp

Så, var det kort nog! :D
 

Tussilago

Jesus died so we could ride!
Gick med
1 Jul 2007
Ort
Göteborg(Tyvärr under ett gäng nötter som går inom
Hoj
GSX-R1000 K6
Tycker du tar ett bra initiativ när du vill lära folk att bli säkrare förare, tycker dock att folk skall använda sina 170+ hk sparsamt på gata.. En supersporthoj skall användas till sin fulla potential på bana och inte på landsväg.

Hänger också gärna på nästa gång du skall ut och köra! Skicka ett PM!
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
:) Jag får skrivkramp. Jag är inte så förtjust i att skrivas långa utlägg nämligen.

Jag vet inte riktigt var jag skall köra på Torsdag men det blir troligtvis i Högsbo, sen beror det på väder och vind.

Rädsla går att träna bort genom nötning av det man är rädd för. Fråga mig jag har fått nöta en hel del.

När man har vurpat och när smärtorna är så kraftiga att man önskar att man vore död. Då skapas spärrar och en rädsla som är svår att få bort, men det går.

Regn= vänligt men bestämt, nej tack

MEN sen är ju andra erfarna förare välkomna också så kan vi tillsammans lära ut till fler.
Jag är ingen herre på täppan, det finns många riktigt duktiga killar därute som gärna får hjälpa till.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
:)
Rädsla går att träna bort genom nötning av det man är rädd för. Fråga mig jag har fått nöta en hel del.

Är det inte hastighetsrelaterat, rädslan menar jag?

Om du/jag blir rädd inför en viss kurva i låt oss säga 85km/h. Vi tränar och tränar och vipps är vi inte rädda i 85km/h längre men hur känns det om vi ökar till 100km/h eller 140km/h eller...osv.?

Regn:
Vad är skillnaden i regn jämfört med torrt? Greppet, eller hur (förutom att man blir blöt)! Körtekniskt skiljer inte ett skvatt skulle jag vilja påstå men med mindre tillgängligt väggrepp kräver lägre hastighet & acc/ret.! That´s it! I övrigt ingen skillnad!


Mvh!
// Niklas
 
Last edited:

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Låter ball :), öva är ju aldrig fel oavsett vilken nivå man är på (om man inte är rossi och inte har nåt att lära)

Ta med en picknickfilt och lite kanelbullar blir det säkert mysigt ^_^, kommer gärna förbi nån dag när jag kan
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Det är precis detta jag menar. När jag rostade av följde ungarna med och lekte på gräsmattan och frugan hade kaffet färdigt vid "depåstopp".

Mycket bra uttryckt:tummenupp

Låter ball :), öva är ju aldrig fel oavsett vilken nivå man är på (om man inte är rossi och inte har nåt att lära)

Ta med en picknickfilt och lite kanelbullar blir det säkert mysigt ^_^, kommer gärna förbi nån dag när jag kan
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Nja, jag skulle vilja säga så här:

Jag har killar som kör wheelies i över 200km/h alltså är dom inte rädda för hastigheten. Men att svänga runt på en parkering i 50 knyck och se asfalten närma sig skrämmer slag på dom.
Det kan vara lutningen och kroppens egen försvarsmekanism som skapar viss sorts rädsla tror jag.
Själv klarar jag inte av att göra wheelies numera men jag har inga problem med att gå in i en sväng i 250km/h med skjuts.

Regn: ok säg att du får släpp på torr asfalt. Det blir ett kort släpp som går att kontollera och dra på det om man vill.
I regn blir släppet avsevärt längre, snabbare och däcket "bettar" inte lika snabbt vilket får mig att låta bli.
Framhjulsläpp: Säg att du av någon anledning måste släppa av mitt i en böj vad händer vid torrt respektive blött underlag. Ush jag vill inte ens tänka tanken...

mvh
/Ice

Är det inte hastighetsrelaterat, rädslan menar jag?

Om du/jag blir rädd inför en viss kurva i låt oss säga 85km/h. Vi tränar och tränar och vipps är vi inte rädda i 85km/h längre men hur känns det om vi ökar till 100km/h eller 140km/h eller...osv.?

Regn:
Vad är skillnaden i regn jämfört med torrt? Greppet, eller hur (förutom att man blir blöt)! Körtekniskt skiljer inte ett skvatt skulle jag vilja påstå men med mindre tillgängligt väggrepp kräver lägre hastighet & acc/ret.! That´s it! I övrigt ingen skillnad!


Mvh!
// Niklas
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Nja, jag skulle vilja säga så här:

Jag har killar som kör wheelies i över 200km/h alltså är dom inte rädda för hastigheten.

Svänger de samtidigt?

Om inte är svaret följdaktligen att de VET att de har tillräckligt grepp. Risken att tappa greppet vid en wheelie när framhjulet är i luften är förhållandevis litet jämfört med i en kurva eller hård inbromsning! Som du själv sa, din/min gamla morsa klarar av att köra 300km/h rakt fram!

Men att svänga runt på en parkering i 50 knyck och se asfalten närma sig skrämmer slag på dom.
Det kan vara lutningen och kroppens egen försvarsmekanism som skapar viss sorts rädsla tror jag.

Kroppen reagerar på vad hjärnan talar om för den. Hjärnan reagerar på våra intryck som kommer från våra sinnen! Vi använder flera av dem men synen är det sinne som är mest aktivt när vi kör hoj.

Hjärnan bearbetar våra intryck och gör hela tiden jämförelser baserade på vår personliga egna erfarenhet av liknande situationer. Om vi då uppfattar att hastigheten 50km/h för just denna radien (kurva) är hög (högre än vad vi är van vid) kommer vi känna osäkerhet.

Om vi sedan är osäkra på om greppet räcker till pga. den belastning som behövs och/eller orolig för att lutningsvinkeln skall bli så hög att vi helt enkelt inte har mera anläggningsyta kvar är naturligtvis en fråga som var och en själv måste svara på (dvs. svaret är individuellt).


Själv klarar jag inte av att göra wheelies numera men jag har inga problem med att gå in i en sväng i 250km/h med skjuts.

Tja, detta säger inte så mycket för det har mer med kurvans radie att göra än den höga hastigheten i sig självt. Dvs. vad jag menade, men missade att tillägga, var att våra reaktioner väldigt ofta är reflexer baserade på hastighet inför en given situation.

Det finns kurvor som man kan ta i 250km/h och vara hur avslappnad som helst medan det finns kurvor där man skiter knäck om man ens försöker ta den i 40km/h.

Regn: ok säg att du får släpp på torr asfalt. Det blir ett kort släpp som går att kontollera och dra på det om man vill.
I regn blir släppet avsevärt längre, snabbare och däcket "bettar" inte lika snabbt vilket får mig att låta bli.

Om man accelererar lite/försiktigt/mjukt släpper det lite/mjukt oavsett underlag, så till vida man inte råkar köra genom en djup vattenpöl, diesel, grus, mm. men detsamma gäller på torr så väl som blöt asfalt).

Om man däremot öppnar spjällen mycket (ex. fullt) och går över gränsen för det tillgängliga greppet kommer man bli lika överraskad i torrt som i vått bara det att det kräver mindre effekt/acceleration/retardation i blött än i torrt. Dvs. kort och gott man har mindre grepp i vått och kan således inte köra lika hårt. MEN körtekniken bör vara densamma! Dvs. hur jag hanterar gasen, bromsen, styrning mm. skiljer inget allt sker bara längre ner på effektregistret (ex. gasen).


Framhjulsläpp: Säg att du av någon anledning måste släppa av mitt i en böj vad händer vid torrt respektive blött underlag. Ush jag vill inte ens tänka tanken...

/Ice

Om du befinner dig precis under gränsen för när framdäcket tappar fäste är risken överhängande att du får sladd och går omkull om du slår av gasen. Men det gäller exakt samma sak vid torrt som blött bara det att du måste köra fortare/belasta framdäcket hårdare i torrt för att vara lika nära gränsen.

Att rädda/klara upp ett framhjulssläpp är mycket svårare än att klara av ett släpp bak. Alltså skall man försöka köra så att man alltid kan ha lätt acceleration genom hela kurvan. Allt annat ökar risken för att tappa greppet fram = osäkrare!

Mvh!
// Niklas
 

Iceman

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Slätten
Hoj
Numera FD. Knutte
Jisses vilket intresse!.

Tack för alla PM jag skall besvara alla så fort jag hinner och tack Nicklas du skall naturligtvis få hjälpa mig. Du kan ju inte bara sitta där. Intresset är enormt.

Alla som är intresserade kommer att få prova på detta men jag vill max ha 1-3 elever åt gången så att man hinner greppa allt. Som ni ser på Nicklas inlägg är det en hel del.
Sen skall man ställa in cykeln efter sitt körsätt /vikt också, jätteviktigt. Mycket att tänka på?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top