Ja kära vänner. Låt mig tala lite klarspråk. Jag vill ha med mig och lära ut det jag kan till den som har för lite erfarenhet och för stor hoj. Är du duktig så är detta naturligtvis inget för dig.
Tror du underskattar dig själv och/eller utbildningens effekt på den som VILL oavsett om han/hon redan är duktig (vilket är relativt). Är man open minded kan man alltid lära och få med sig något från alla utbildningstillfällen!
Jag har mist för många vänner och med ringa eller ingen kunskap blir det fler. Det vill jag inte.
Sen förstår jag inte om jag utrycker mig konstigt eller utrikiskt på något sätt för flera tror att vi skall ut på gatan och skrapa knän. Hur många gånger skall jag behöva upprepa detta i SKRIFT?
Knäskrapet är ett LED i att behärska ev. RÄDSLA för skarp kurva (beroende på fart). Mycket mentalt arbete under övning alltså.
Nej, det behövs INTE! Din formulering gav dock i handen orden "knäskrap" och "fart" varför dessa sågs, av mig i alla fall, som EN målsättning. Fel tolkat av mig, sorry! Jag tappar inte ansiktet i den här typen av diskussioner för jag är människa och gör fel precis som alla andra så jag fortsätter...
Hur knäskrap hänger ihop med att BEHÄRSKA rädsla hänger jag inte med på!? GÅR rädsla att behärska? Vad är rädsla? Eller Hur påverkar rädsla oss som motorcyklister (positivt/negativt)?
Att knäskrap och rädsla däremot hänger ihop enär de absolut flesta BLIR rädda första gången knät (eller något annat skrapar i) första gången det är jag med på. Men då ökar ju risken för att föraren gör fel just där och då! Har man tur vurpar han/hon inte!
Hur kan man då minimera risken för misstag i samband med detta?
Placering vid kurvtagning, broms och gaspådrag kan faktiskt utföras i laglig hastighet. Det är sen upp till var och en att praktisera sina nyvunna kunskaper annorstädes.
Sant! Och kloka ord! Det är dessutom konkret (TACK! ;-)).
Hur skall gaspådrag utföras för att färden skall bli så säker som möjligt?
Tänk så här lite grann...Tyvärr kör folk fortare än de klarar av för att hänga med grabbarna i toppen. Inte kul alla gånger för olyckan hägrar bakom kröken.
Absolut, har sett det gång efter gång jag med! En intressant fråga kanske är dock varför kör de på det sättet?
- Vad vill de uppnå med att köra på det viset?
Inte så sällan sker detta när de kör i grupp eller åt minstånde fler än en! De värsta exemplena på detta jag sett på landsväg har varit vid körning i grupp eller par inte ensam förare. Men du har kanske annan erfarenhet?
Vad jag tänker på är grupptryck och bekräftelse!
Slutligen Iceman:
Du har en nobel avsikt och ett stort engagemang. Vad gäller din kunskap har jag ingen uppfattning den kan vara riktigt god/hög eller inte alls! Den som träffar dig och får förmånen att lyssna och ta till sig och som gör det med ett öppet sinne och en ödmjuk attityd kan göra en rättvis bedömning och också komma med tips/råd på fortsatt karriär som instruktör/utbildare!
Konceptet är intressant eftersom det erbjuder fler tillfällen till utbildning på fler platser i landet än befintliga kurser (ex. SMC). Det kan mycket väl vara något för SMC att haka på och stötta på ett eller annat sätt så mitt tips blir
sök kontakt med Mikael "Thundercat" som postat ett svar i din tråd lite högre upp för att om inte annat ta en dialog kring vilka möjligheter det finns till sammarbete!
Lycka till!
// Niklas
P.S Blir det av 2010 är jag gärna med vid sidan om. För mitt intresse att lära är omättligt och jag kan ALLTID lära mig något av alla människor! Så hör gärna av dig Iceman om tid/plats, kan jag kommer jag mer än gärna!