Kollar Intresse

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Om man accelererar lite/försiktigt/mjukt släpper det lite/mjukt oavsett underlag, så till vida man inte råkar köra genom en djup vattenpöl, diesel, grus, mm. men detsamma gäller på torr så väl som blöt asfalt).

Om man däremot öppnar spjällen mycket (ex. fullt) och går över gränsen för det tillgängliga greppet kommer man bli lika överraskad i torrt som i vått bara det att det kräver mindre effekt/acceleration/retardation i blött än i torrt. Dvs. kort och gott man har mindre grepp i vått och kan således inte köra lika hårt. MEN körtekniken bör vara densamma! Dvs. hur jag hanterar gasen, bromsen, styrning mm. skiljer inget allt sker bara längre ner på effektregistret (ex. gasen).

Om du befinner dig precis under gränsen för när framdäcket tappar fäste är risken överhängande att du får sladd och går omkull om du slår av gasen. Men det gäller exakt samma sak vid torrt som blött bara det att du måste köra fortare/belasta framdäcket hårdare i torrt för att vara lika nära gränsen.

Att rädda/klara upp ett framhjulssläpp är mycket svårare än att klara av ett släpp bak. Alltså skall man försöka köra så att man alltid kan ha lätt acceleration genom hela kurvan. Allt annat ökar risken för att tappa greppet fram = osäkrare!

Mvh!
// Niklas

Min förhoppning "Ice" var att du skulle nappa på erbjudandet om en liten duvning vad gäller körning i regn!

- Vad är det du fokuserar mest på/känner störst obehav inför vid körning i regn? (Rakt fram, bromsning, lutningsvinkel, grepp, instyrning...)?

Mvh!
// Niklas
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top