Kollegan vill skaffa en 250cc som förstahoj

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Tjena!
En kollega är lite sugen på att börja köra hoj och pratar om att köpa en ny Kawasaki Ninja 250R.

- "Ja men den verkar vara bra för nybörjare och inte så stor och kostar ca 40k", tycker han.

Jag börjar på impuls säga att han kanske vill ha en 600 i alla fall, så räcker den ju i alla fall en säsong innan han växer ur den. Samtidigt har han ju spanat in den hojen och tycker den är skitcool. Ska man då pracka på honom en gammal skabbig typ -99 Fireblade, eller låta honom köpa den han gillar?

Tänker också att det kanske är lite trist att råka tappa en ny hoj i backen när man glömmer stödet eller nån annan nybörjargrej som kan hända.

Kära sporthoj, vad ska jag göra?

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Kommer ihåg min första hoj det var en GSX400F trodde det skulle vara en perfekt första hoj att ha i ett par säsonger , tror det tog 2 veckor . Sen ville jag byta . Försök att få din kamrat att byta till en större hoj .

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
mycket förnuftigt och klokt val av första hoj.
Kanske inte så ball i alla kretsar men ändå...
Kollar man nån gång hur fort juniorerna kör på dessa hojar på banorna så inser man nog att det är en bra hoj att lära sig svänga på.
/Stefan

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Jag skulle nog föreslå en motard! Enkel att köra bra att lära sig på och man tröttnar inte så lätt! Vill han trots allt ha en enkel hoj så varför då inte en ER6N eller liknande! Tror säkert att en 250R är en rolig hoj men det blir säkert ganska klent ganska snabbt! :)

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
En bra hoj som är billlig i drift. Min enda oro hade varit andrahandsvärdet jämfört med en beggad 600. Å andra sidan försäkrar man bort en hel 250 på några säsonger om man åkler sporthoj.

Det är väl ett jättebra val om man vill lära sig köra hoj till en rimlig peng!? Som ovan sagt så går det att åka riktigt fort med dem om man vet hur också. Rattlåsracing kan få fortsätta va coolt utanför Sibylla, kul har man ändå.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...hellre en ER6:a, lillmonster eller liknande - lillninjan är...jag vet inte...
Att gå på en 600RR är väl inte helt hundra heller, det är rätt raska hojar det med, sittställningen är grundbekymret, lite mer upprätt ger en annan känsla av kontroll om man är lite grön.

/J

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Obs! Det är inte killen i filmen som har skrivit brevet!

Killen som skrivit brevet skulle gärna ha en 250 ninja som banhoj :tummenupp

ER6 som många skriver låter ju som en sund rekommendation. I vilket fall tycker jag det är kul att han vill köpa hoj, även om det blir en 250 ...

Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jo det är lite så jag tänker också, samtidigt kan man ju hjälpa någon att inte göra misstaget att köpa en hoj man sedan inte kommer ha så kul med.
Jag tycker att något av det roligaste som finns är att jobba med finliret med min R6'a på bana, vissa tycker att det bästa som finns är att åka på fikatur med sin Intruder, bratta runt på en myr en dag med en geggmoppe, eller åka på touring tvärs över nån kontinent. Alla är olika och har olika mål med sitt hojåka, eller behöver helt enkelt inte hävda sin manlighet med högt ljud, många hästkrafter och bombrepor, rakt fram, på motorväg.

Däremot kan jag hålla med om att en stryktåligare hoj kanske vore bra som förstahoj, i synnerhet om han tänkte övningsköra med den.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gjorde som din kompis funderar på att göra.
Trivs bra på min lilla ninja, även om den inte går så jättefortigt. Däremot är den snäll att köra i både svängar och rakt fram. Däremot blir det ganska fort tråkigt när man ligger på motorväg.
Det jag saknar mest är väl styrka över 100 km/h...

Och har väl just pga det funderat på om jag inte ska byta upp mig tidigare än planerat... Fast, jag köpte just den här hojen för att ha en snäll hoj som inte går så värst fort att lära mig på. Och jag har ju fortfarande rent tekniskt mycket att lära mig, som jag kan lära mig på den här hojen så jag fortsätter att köra på den. ;)

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Äähh! Låt han köpa hojen! Han måste väl ändå tagit kortet på nått grövre så han lär väl veta själv vad skilldnaden är. :)
Lär ju kunna brassa på rätt fint ändå, de är väl rätt lätta och smidiga de där 250 rackarna med?

Förresten Gegga, när ska man få träffa dig då? :D

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
En nackdel med en sån är väl att det finns ganska få begagnade och när man sedan säljer den riskerar man att göra en ganska stor förlust.

Hör om han inte har kollat något på en ER-6f. En begagnad sån kan han antagligen hitta för ungefär samma peng som en Ninja 250 och den kommer inte att dyka nämnvärt i värde tills dess han sedan säljer den. Dessutom så kan du ju berätta att den modellen heter Ninja 650 i bland annat USA. :tummenupp

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag gjorde som din kompis funderar på att göra.
Trivs bra på min lilla ninja, även om den inte går så jättefortigt. Däremot är den snäll att köra i både svängar och rakt fram. Däremot blir det ganska fort tråkigt när man ligger på motorväg.
Det jag saknar mest är väl styrka över 100 km/h...

Och har väl just pga det funderat på om jag inte ska byta upp mig tidigare än planerat... Fast, jag köpte just den här hojen för att ha en snäll hoj som inte går så värst fort att lära mig på. Och jag har ju fortfarande rent tekniskt mycket att lära mig, som jag kan lära mig på den här hojen så jag fortsätter att köra på den. ;)

Tack för utförligt svar! Nu är jag övertygad om att jag kanske bara ska uppmuntra honom att tjöÖöpa även om det blir en 250R.

Tack alla för svaren. Jag kommer nu bara uppmuntra min kollega och inte försöka få honom att köpa det jag tror är lämpligt. ;)

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Tack för utförligt svar! Nu är jag övertygad om att jag kanske bara ska uppmuntra honom att tjöÖöpa även om det blir en 250R.

Tack alla för svaren. Jag kommer nu bara uppmuntra min kollega och inte försöka få honom att köpa det jag tror är lämpligt. ;)

Japp. ;) Hoj ska han ju ha! Vill han ta det försiktigt i början så kan han ju göra det. Så han inte tJör ijäl sEj DireCKT! (som mig) :D

Zeit

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2010
Hoj
Suzuki SV650S -06, Suzuki GSX 750 -03
Tänkte träffa din syrra ikväll. Vi kan ta en hojtur tillsammans om du vill! :tummenupp
Hehe det vore kul, men jag jobbar så förbannat just nu. Imorgon så börjar dock semestern så då jävlar ska här slappas och köras hoj! :tummenupp (om den fortfarande är hel dvs. :gnissla)

Nåja, off-topic och sånt.. ;)

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...