Kollegan vill skaffa en 250cc som förstahoj

SvenneC

Medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Inte så många som jag skulle vilja ha...
En nackdel med en sån är väl att det finns ganska få begagnade och när man sedan säljer den riskerar man att göra en ganska stor förlust.

Samtidigt är den ju så pass billig att även om värdet skulle halveras under första året så är ju förlusten i reda pengar trots allt inte särskilt stor. (Man kan annars räkna lite grovt med en genomsnittlig halveringstid på tre år av priset på en ny hoj och JA, det finns en himla massa undantag.)

Det man missar om man köper en lite äldre ER6'a är ju garantierna som följer med en flong ny. Det kan vara en parameter att ta med i beräkningen - "Strulfritt ägande".

Personligen tror jag att både beggad ER6, ny Ninja 250 och den för året nya CBR250'n är trivsamma hojar till rimliga kostnader och vi har ju faktiskt ännu inte sett vad det blir för andrahandspriser på 250-hojarna eftersom de är lite för nya på marknaden ännu så länge.

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
jag har en polare som köpte en 250r och tog kortet för ca 2 veckor sedan.. han verkar störtnöjd men kommer köpa 600 nästa år.. tycker han är mogen som kör 250r en säsong och skaffar sig erfarenheter.

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Vad är problemet ? :confused:

Ninja-musen

NinjaMus
Gick med
7 Jul 2010
Hoj
2006, Kawasaki Zx10R
låt han köpa min ninja 1000cc till bra pris ist. Då slipper han byta nästa år. =) bra pris till sporthojmedlemmar. annons finns här på sh

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Hoj
MT-07 -16
Vad är problemet ? :confused:

Köper man inte 1000CC kan man lika gärna gå och dö, man tröttnar dirECKT!!1

Tycker inte det är någon dum idé att börja smått. Men annars kanske din kollega skulle titta på hojar som Yamaha's XT660R/Z/X, MT-03 och som tidigare nämnts, ER-6N. Är ju inga direkt effektmonster någon av de.

halle7

Medlem
Gick med
20 Apr 2008
Hoj
Kawasaki Er-6n 2012
Hej. Jag hade 2009 (första säsongen) en gpz600r som jag började tröttna på hyfsat snabbt. 2010 hade jag en gixxer 750 från 98 som jag gillade men då jag inte kan skruva ville jag ha en nyare hoj. Jag köpte lillninjan begagnad då den bara hade gått 350 mil och var mycket billigare än ny. Har stortivits med den och gör fortfarande. Har aldrig kunnat hantera och lägga ner en hoj i kurvorna så bra som med denna. Den har bara två brister. 1 för lite kraft efter 120 o tråkig på motorväg. 2 låter som en symaskin men det åtgärdas med slipon vilket är ett krav. Efter monterat annan ljuddämpare blev den mycket roligare att köra. Låt honom skaffa lillninjan

Kawaluring

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Hoj
Z750 -07
nu vet jag inte hur gammal din vän är och vad personen får köra. Men skulle jag varit din kollega hade jag tackat den person som fick mig på tankarna att välja större hoj direkt. Jag har själv en 750 och börjar känna att något större inte skulle skada alls:) att en 250 är billigare än en 600/1000cc är givet men dyr köpt om han vill byta efter en vecka. Just my opinion.

Iridium

DNF
Gick med
17 Sep 2006
Hoj
R1
Jag skulle råda honom att kolla in andra 250kubikare. En ostrypt Aprilia RS är nog fan så mycket roligare än nämnda Kawasaki.

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Hoj
Cagiva mito f 00
det är ju en sjuklig bra hoj att lära sig ta kurvor med, dock har den lika mycket kraft som en 125a fast med fördelen av 4-takt, och i min åsikt blir det snabbt tråkigt på allt annat än kurviga vägar,

Men det är ju en bra nybörjar hoj att lära sig ta gränser på,

sampan

Pengarna ska rulla!
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
sxv 550 -08 + PANIGALE!!
var hos min kawasaki reperatör idag och tjötade lite och kom in på detta ämne.. och man behöver ingen 1000kubikare för att dra ifrån någon på en kurvig väg.. kan han hantera 250n på kurvig väg så hänger inte så många med... köra rakt fram kan vilken idiot som helst.. men det e när det svänger man märker att det går fort ;)

men sen kan han väl inte hantera den så bra om han nu är nybörjare, men ge han ett tag på den så ska du få se :)

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Hoj
YBR125
Jag börjar på impuls säga att han kanske vill ha en 600 i alla fall, så räcker den ju i alla fall en säsong innan han växer ur den. Samtidigt har han ju spanat in den hojen och tycker den är skitcool. Ska man då pracka på honom en gammal skabbig typ -99 Fireblade, eller låta honom köpa den han gillar?

Varför måste alla påpracka folk literhojar? 250 tröttnar man på, 600 tröttnar man på, 750 duger kanske, 1000cc är däremot himmelriket. Så går chargongen.
Bullshit säger jag!!

Låt honom köpa en hoj med mindre kubik om det är det han vill ha. Har själv kört min babyblade i ett år nu och har inga planer på att köpa något större - därför att jag är fett nöjd med den som den är!

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Varför måste alla påpracka folk literhojar? 250 tröttnar man på, 600 tröttnar man på, 750 duger kanske, 1000cc är däremot himmelriket. Så går chargongen.
Bullshit säger jag!!

Låt honom köpa en hoj med mindre kubik om det är det han vill ha. Har själv kört min babyblade i ett år nu och har inga planer på att köpa något större - därför att jag är fett nöjd med den som den är!

Om du skulle läst mitt inlägg så skulle du ju se att jag tror han kanske egentligen vill ha en 600cc. Det är du som skriver om literhojar.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag gick från CBR600 till en GP450 och jag ångrar mig icke!

Vafan 600 och 1000cc hojar är ju bara tunga as som inte är ett dugg roliga och smidiga.. Typ samma känsla som att åka guldwinge...

JAG VET FÖR JAG HAR PROVAT!

Dal-Mausen

Knäskrap året om
Gick med
23 Feb 2004
Hoj
R6 '06 Förstörd av Pundar-granne. + 2 1/4 Häst + WR450 '04 + 2 DvärgSchnauzrar
Jag gick från CBR600 till en GP450 och jag ångrar mig icke!

Vafan 600 och 1000cc hojar är ju bara tunga as som inte är ett dugg roliga och smidiga.. Typ samma känsla som att åka guldwinge...

JAG VET FÖR JAG HAR PROVAT!

Men nu går ju GP450'n för sakta jue:D
Skulle inte du få den att gå lite fortare på Gelleråsens raka?
:tungan

Dal-Mausen

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Jag skulle råda honom att kolla in andra 250kubikare. En ostrypt Aprilia RS är nog fan så mycket roligare än nämnda Kawasaki.

Ja, ligger man strax under rödmarkeringen på varvräknaren är Aprilia RS250 roligare att köra - strax över har man stora bekymmer. Sen är också alla Apriliorna typ 10 år gamla, "driftsäkra" liksom andra tvåtaktare och så behöver dom byta kolvar stup i ett. Jag tycker inte att det låter nåt vidare för en nybörjare som ska köra på gata.

Nillninjorna finns det nyare av och dom är underhållsfria i jämförelse med Aprilian.

Jag har haft en av varje. :tungan

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...