tja.
under gårdagens runda råkade jag ut för nåt skumt. hojen kändes slö och gick trögt. kändes att de gick tungt för moton. precis när jag svänger i rondellen och ska stanna så växlar jag ner. släpper kopplingen och böööp. varvräknaren dumpar i botten och hojen dock. jag bestämde mej för att inte riskera nåt och rullade hem hojen. jag var nästan säker på att det var en mild grad av en nypning.
men när jag fick ner hojen idag så visar det sej att det finns inte ett tecken på att den nypit. förutom att stiftet var kritvitt, vilket det inte var innan och att nicasilbeläggningen på avgasporten var borta (vet inte om det blev nu lr har varit så innan?
nu till mina frågor:
1) det ser ut som nicasilbeläggningen har försvunnit på avgasbryggan. kan detta påverka framtida bruk med min cylinder? kan jag stoppa i ny kolv och köra igen? se bifogad bild.
Jag bestämde mej för att byta kolv när jag ändå har den nere, jag vet inte heller när den är bytt.
2) skall jag köra på en gjuten lr smidd kolv? har hört olika spekulationer som säger att en smidd kolv är lättare vilket leder till mindre belastning på vevoch tål mer misshandel men sammtidigt skapar oballans. vad skall jag köra på?
3) vart skall jag beställa min kolv? geiwiz har smidda kolvkit för 101 euro. men jag hittar inga packningar, samt att jag planerat att byta lameller vilket passar bra att ta i samma beställning. en leverantör med kolvkit, cylinder- och toplockspackning samt lameller önskas
är tacksam för vettiga svar från folk som är kunniga.
ha det bra // Linus
under gårdagens runda råkade jag ut för nåt skumt. hojen kändes slö och gick trögt. kändes att de gick tungt för moton. precis när jag svänger i rondellen och ska stanna så växlar jag ner. släpper kopplingen och böööp. varvräknaren dumpar i botten och hojen dock. jag bestämde mej för att inte riskera nåt och rullade hem hojen. jag var nästan säker på att det var en mild grad av en nypning.
men när jag fick ner hojen idag så visar det sej att det finns inte ett tecken på att den nypit. förutom att stiftet var kritvitt, vilket det inte var innan och att nicasilbeläggningen på avgasporten var borta (vet inte om det blev nu lr har varit så innan?
nu till mina frågor:
1) det ser ut som nicasilbeläggningen har försvunnit på avgasbryggan. kan detta påverka framtida bruk med min cylinder? kan jag stoppa i ny kolv och köra igen? se bifogad bild.
Jag bestämde mej för att byta kolv när jag ändå har den nere, jag vet inte heller när den är bytt.
2) skall jag köra på en gjuten lr smidd kolv? har hört olika spekulationer som säger att en smidd kolv är lättare vilket leder till mindre belastning på vevoch tål mer misshandel men sammtidigt skapar oballans. vad skall jag köra på?
3) vart skall jag beställa min kolv? geiwiz har smidda kolvkit för 101 euro. men jag hittar inga packningar, samt att jag planerat att byta lameller vilket passar bra att ta i samma beställning. en leverantör med kolvkit, cylinder- och toplockspackning samt lameller önskas
är tacksam för vettiga svar från folk som är kunniga.
ha det bra // Linus
Bifogat
Last edited: