Kolv och cylinderfrågor.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
tja.

under gårdagens runda råkade jag ut för nåt skumt. hojen kändes slö och gick trögt. kändes att de gick tungt för moton. precis när jag svänger i rondellen och ska stanna så växlar jag ner. släpper kopplingen och böööp. varvräknaren dumpar i botten och hojen dock. jag bestämde mej för att inte riskera nåt och rullade hem hojen. jag var nästan säker på att det var en mild grad av en nypning.

men när jag fick ner hojen idag så visar det sej att det finns inte ett tecken på att den nypit. förutom att stiftet var kritvitt, vilket det inte var innan och att nicasilbeläggningen på avgasporten var borta (vet inte om det blev nu lr har varit så innan?


nu till mina frågor:

1) det ser ut som nicasilbeläggningen har försvunnit på avgasbryggan. kan detta påverka framtida bruk med min cylinder? kan jag stoppa i ny kolv och köra igen? se bifogad bild.


Jag bestämde mej för att byta kolv när jag ändå har den nere, jag vet inte heller när den är bytt.

2) skall jag köra på en gjuten lr smidd kolv? har hört olika spekulationer som säger att en smidd kolv är lättare vilket leder till mindre belastning på vevoch tål mer misshandel men sammtidigt skapar oballans. vad skall jag köra på?

3) vart skall jag beställa min kolv? geiwiz har smidda kolvkit för 101 euro. men jag hittar inga packningar, samt att jag planerat att byta lameller vilket passar bra att ta i samma beställning. en leverantör med kolvkit, cylinder- och toplockspackning samt lameller önskas


är tacksam för vettiga svar från folk som är kunniga.

ha det bra // Linus
 

Bifogat

  • IMG_0026.JPG
    IMG_0026.JPG
    58.2 KB · Visningar: 386
Last edited:

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Smidd kolv är inte lättare, tvärtom så är den tyngre. Dessutom är vevaxeln balanserad efter en viss vikt på kolven.
Men smidd kolv är bra, den håller och tål mer värme än en vanlig. Däremot ska smidda kolvar ha lite mer spel i cylindern därför att den vidgar ut sig mer än en standardkolv.

Ska jag vara ärlig så kan jag säga att cylindern ser fucked ut, tyvärr.
Men det beror lite på, om du inte känner någon kant eller något annat så kan du lämna in cylindern på honing och i med ny kolv. Finns det kvar någon beläggning eller är det helt borta vid utblåset?

Men iaf, ta cylindern till en motormeck så ser dom direkt om den går att rädda. I bästa fall (ganska osannolikt) så kan de borra upp den och stoppa i ett stålfoder. Och har du riktigt tur så räcker det med honing och ny kolv.
Fast sen får man ju fråga vad det kostar allt som allt, det kan ju vara mer lönt att köpa helt ny cylinder.

Långt svar blev det hehe..

Ja just det, brorsan kör på smidd kolv i sin cross och det är bra balans i motorn, så det ska nog inte påverka så mycket, och den kolven är mycket tyngre än original.
 
Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Smidd kolv är inte lättare, tvärtom så är den tyngre. Dessutom är vevaxeln balanserad efter en viss vikt på kolven.
Men smidd kolv är bra, den håller och tål mer värme än en vanlig. Däremot ska smidda kolvar ha lite mer spel i cylindern därför att den vidgar ut sig mer än en standardkolv.

Ska jag vara ärlig så kan jag säga att cylindern ser fucked ut, tyvärr.
Men det beror lite på, om du inte känner någon kant eller något annat så kan du lämna in cylindern på honing och i med ny kolv. Finns det kvar någon beläggning eller är det helt borta vid utblåset?

Men iaf, ta cylindern till en motormeck så ser dom direkt om den går att rädda. I bästa fall (ganska osannolikt) så kan de borra upp den och stoppa i ett stålfoder. Och har du riktigt tur så räcker det med honing och ny kolv.
Fast sen får man ju fråga vad det kostar allt som allt, det kan ju vara mer lönt att köpa helt ny cylinder.

Långt svar blev det hehe..

Ja just det, brorsan kör på smidd kolv i sin cross och det är bra balans i motorn, så det ska nog inte påverka så mycket, och den kolven är mycket tyngre än original.



woho. inga snabba svar här.:D inget ont till dej.


tack för svar. jag har nog redan konstaterat att min cylinder är pajj. jag har velat som fan dom senaste dagarna. ena sekunden har de varit så gott som klappat och klart att det blir malossi 180 cc med avstämt avgasrör, andra stunden vare ny orginal. men idag när jag först fick veta att mitt arrow var klart för leverans och han kan skicka de så fort jag ber honom. sen får jag svar från vrm ang ritning till mitt avgasrör. de skulle kosta 2k för en jävla ritning å då får de fan va när själva cylindern kostar 4-5k oxå.

därför blir de ny orginal. efterssom de blir ny cylinder ingår alltid kolv så dom frågorna är nästan ointressanta. har nya på lager ist:)


någon som vet va bokstäverna i slutet på följande cylindrars rubrik betyder?
http://www.honda-shop.de/index.php?cPath=211_7427_7448_7449_7461
http://www.honda-shop.de/product_info.php?cPath=211_7427_7448_7449_7461&products_id=18485

I och F. va betyder detta? och vilken skall jag ha?

http://www.geiwiz.de/shop/catalog/i...atalogue-Cylinders-motorbike-Cylinder-/--kits

vilken av dessa cylindrar ska jag ha? har luskat fram att det är en jc22 motor jag har men från vilken årsmod är samma som crm?

allt låter luddigt och jag kan säkert hälften av svaren men jag blandar ihop allting för tillfället. vet inte heller vilka jag har skickat mail till heller^^

ha d
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Hmm, har inte en aning, kan inte tyska.
 

Igge

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Köping
Hoj
Husa FE450 och Honda VFR800
samma här. antagligen samma bild. har mailat dom men får inget svar. nån som haft och göra med dom förut? leveranstider osv?

om jag inte läst/minns fel så har tewdie beställt från geiwiz.de :)
har fått hem och monterat också tror jag :p

Edit:
När hojen skar beställde jag kolv och cylle från geiwiz, halva priset gentemot orginal. :tummenupp När skiten kom hem var det ett kit från Mitaka, och hojen går mjukare än någonsin... nu. Om det var ett bra eller dåligt köp får tiden utvisa.

från:
http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3066022&postcount=24
 
Last edited:

Farmarn

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2005
Ort
Östersund
Hoj
Gammalt rat

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Bulthålen för avgassytem sitter olika på cylindrarna.
kolla noga på bulthålen och syfta med röda sträcket så ser du själv


ja jävlar ja. fan att dom inte kan skriva på engelska:huvet.


och föresten. det är inte för avgasröret, det är för avgasporten:7peta


då till problem nummero två. jag får fan inte loss min avgasport. finns itt spår med ett hål bakom som jag misstänker att man skall använda som motholl men de går fan inte ändå. nån som har nåt tips?
 

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
3065782 nicasil går inte att hona...
klart det går... kört 1000 mil med hinad nicail cylinder, när ma hnar handlar det om 1/10 mm jag har alltid köpt från hela hojen sthlm, dom kan bestäla hem allt men är inte billigare än tysklands sakerna direkt..
 

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
klart det går... kört 1000 mil med hinad nicail cylinder, när ma hnar handlar det om 1/10 mm jag har alltid köpt från hela hojen sthlm, dom kan bestäla hem allt men är inte billigare än tysklands sakerna direkt..


du har väl bytt cylinder? va betalade du?
 

Tewdie

Medlem
Gick med
19 Nov 2006
Ort
Mitt i Skåne
Hoj
Kawa 636 -03
3066645 ja jävlar ja. fan att dom inte kan skriva på engelska:huvet.


och föresten. det är inte för avgasröret, det är för avgasporten:7peta


då till problem nummero två. jag får fan inte loss min avgasport. finns itt spår med ett hål bakom som jag misstänker att man skall använda som motholl men de går fan inte ändå. nån som har nåt tips?
Fattar inte hur du menar, men när jag plockade min satt den gaaanska hårt, pga. gammalt skit. Fick ta fram stora kofoten. :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vilka experter.....

Nicasil honar man inte, är där repor så strippar man nicasilen på kemisk väg och lägger på nytt. Anledningen till att man inte honar är att nicasilet är väldigt tunt och sprött så det ramlar av i flakes.
Har du tur när kolven skär så kan du få bort aluresterna med hjälp av lite stark syra, se bara till att inte spilla i portarna så de äts upp.
 

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Det är 125-forumet, vad förväntar du dig?

Här blandas experter, MF:s och allehanda pack.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top