Nu är ju detta en rätt så gammal tråd, men ämnet är ju fortfarande intressant tycker jag, speciellt då jag precis ska renovera min KTM 525a och bland annat byta kolv.
Enligt vad jag har lärt mig, finns ju honingsreporna främst för att slipa in de små oregelbundenheter som finns på kolvringarna så att det blir en så bra tätning mellan ring och cylinder som möjligt. Att då bara slänga i en kolv utan att se till att det finns någon yta som ringarna kan nötas mot går emot all logik, för då kommer ju den nya kolven få mera blow by än den gamla kolven.
Har letat runt rätt så friskt på många forum nu, och läst många diskussioner, och jag tycker att det verkar vara en hyfsad majoritet som anser att man visst kan hona nikasil-cylindrar.
Antingen går man över cylindern lätt med en scotch brite, eller så kör man med en ball hone (kulhoning?).
Jag har dock läst mycket av dina inlägg
Boris JR, både här och på Soe, och du verkar besitta en enorm kunskap i motorer vilket får mig att bli väldigt tveksam över hur jag ska göra när jag renoverar min 525a. Hur skulle du rekommendera att man går tillväga, och hur är det mening att ringarna ska kunna nötas in om det inte finns några repor på cylinderväggarna att nötas mot?