Kolv och cylinderfrågor.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 450 SMR
Vilka experter.....

Nicasil honar man inte, är där repor så strippar man nicasilen på kemisk väg och lägger på nytt. Anledningen till att man inte honar är att nicasilet är väldigt tunt och sprött så det ramlar av i flakes.
Har du tur när kolven skär så kan du få bort aluresterna med hjälp av lite stark syra, se bara till att inte spilla i portarna så de äts upp.



tack. äntligen nån som håller med mej.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Öhöhö, man kan hona nicasil, men man får ju givetvis använda fina brynen.
Och givetvis menar jag inte en full honing utan bara att hona bort eventuell fastkletad aluminium.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Öhöhö, man kan hona nicasil, men man får ju givetvis använda fina brynen.
Och givetvis menar jag inte en full honing utan bara att hona bort eventuell fastkletad aluminium.

Man honar inte bort aluminum det tar man bort med syra...

Nicasil går inte att hona med verktyg som är lösliga för pengar, givetvis slipas nicasilet till i något som liknar en honing hos de som gör omnicasilningar men det är i maskiner som kostar många gånger vad hela din hoj gör.
 

Alien-Evert

VåldtäCkare
Gick med
19 Jul 2007
Ort
Mark
Hoj
RD350LC YPVS hybrid, RD125LC, nerplockad i småbitar.
Okej, så nikasilcylindrar är inte honade från början då eller?
Men okej, du verkar veta en del så jag har väl fel. Tycker bara det verkar lite konstigt att man inte kan hona de med fina brynen.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej, så nikasilcylindrar är inte honade från början då eller?
Men okej, du verkar veta en del så jag har väl fel. Tycker bara det verkar lite konstigt att man inte kan hona de med fina brynen.

När man gör en omnicasilning så är sista steget för att få rätt diameter att cylindern slipas så materialet är absolut bearbetningsbart. Det sker dock med liite andra metoder än honingskit Biltema 169kr, det är tom så att motorslipningsfirmor i sverige oftast inte har utrustning/kompetens för jobbet.
Sen är materialet oftast så tunt redan efter den ursprungliga tillslipningen att det bara skulle falla av om man satte igång att slipa.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
När man gör en omnicasilning så är sista steget för att få rätt diameter att cylindern slipas så materialet är absolut bearbetningsbart. Det sker dock med liite andra metoder än honingskit Biltema 169kr, det är tom så att motorslipningsfirmor i sverige oftast inte har utrustning/kompetens för jobbet.
Sen är materialet oftast så tunt redan efter den ursprungliga tillslipningen att det bara skulle falla av om man satte igång att slipa.

Nu är ju detta en rätt så gammal tråd, men ämnet är ju fortfarande intressant tycker jag, speciellt då jag precis ska renovera min KTM 525a och bland annat byta kolv.

Enligt vad jag har lärt mig, finns ju honingsreporna främst för att slipa in de små oregelbundenheter som finns på kolvringarna så att det blir en så bra tätning mellan ring och cylinder som möjligt. Att då bara slänga i en kolv utan att se till att det finns någon yta som ringarna kan nötas mot går emot all logik, för då kommer ju den nya kolven få mera blow by än den gamla kolven. :va

Har letat runt rätt så friskt på många forum nu, och läst många diskussioner, och jag tycker att det verkar vara en hyfsad majoritet som anser att man visst kan hona nikasil-cylindrar.

Antingen går man över cylindern lätt med en scotch brite, eller så kör man med en ball hone (kulhoning?).

Jag har dock läst mycket av dina inlägg Boris JR, både här och på Soe, och du verkar besitta en enorm kunskap i motorer vilket får mig att bli väldigt tveksam över hur jag ska göra när jag renoverar min 525a. Hur skulle du rekommendera att man går tillväga, och hur är det mening att ringarna ska kunna nötas in om det inte finns några repor på cylinderväggarna att nötas mot?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Nu är ju detta en rätt så gammal tråd, men ämnet är ju fortfarande intressant tycker jag, speciellt då jag precis ska renovera min KTM 525a och bland annat byta kolv.

Enligt vad jag har lärt mig, finns ju honingsreporna främst för att slipa in de små oregelbundenheter som finns på kolvringarna så att det blir en så bra tätning mellan ring och cylinder som möjligt. Att då bara slänga i en kolv utan att se till att det finns någon yta som ringarna kan nötas mot går emot all logik, för då kommer ju den nya kolven få mera blow by än den gamla kolven. :va

Har letat runt rätt så friskt på många forum nu, och läst många diskussioner, och jag tycker att det verkar vara en hyfsad majoritet som anser att man visst kan hona nikasil-cylindrar.

Antingen går man över cylindern lätt med en scotch brite, eller så kör man med en ball hone (kulhoning?).

Jag har dock läst mycket av dina inlägg Boris JR, både här och på Soe, och du verkar besitta en enorm kunskap i motorer vilket får mig att bli väldigt tveksam över hur jag ska göra när jag renoverar min 525a. Hur skulle du rekommendera att man går tillväga, och hur är det mening att ringarna ska kunna nötas in om det inte finns några repor på cylinderväggarna att nötas mot?

Hur ser din cylinder ut?

Jag har kikat på 525-cylindrar som gått 200h+ och honingsmönstret ser nästan nytt ut
Grejen med nicasil är ju att de är såpass hårt, att det inte slits på väldigt lång tid.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Nu är ju detta en rätt så gammal tråd, men ämnet är ju fortfarande intressant tycker jag, speciellt då jag precis ska renovera min KTM 525a och bland annat byta kolv.

Enligt vad jag har lärt mig, finns ju honingsreporna främst för att slipa in de små oregelbundenheter som finns på kolvringarna så att det blir en så bra tätning mellan ring och cylinder som möjligt. Att då bara slänga i en kolv utan att se till att det finns någon yta som ringarna kan nötas mot går emot all logik, för då kommer ju den nya kolven få mera blow by än den gamla kolven. :va

Har letat runt rätt så friskt på många forum nu, och läst många diskussioner, och jag tycker att det verkar vara en hyfsad majoritet som anser att man visst kan hona nikasil-cylindrar.

Antingen går man över cylindern lätt med en scotch brite, eller så kör man med en ball hone (kulhoning?).

Jag har dock läst mycket av dina inlägg Boris JR, både här och på Soe, och du verkar besitta en enorm kunskap i motorer vilket får mig att bli väldigt tveksam över hur jag ska göra när jag renoverar min 525a. Hur skulle du rekommendera att man går tillväga, och hur är det mening att ringarna ska kunna nötas in om det inte finns några repor på cylinderväggarna att nötas mot?

Först och främst måste man särskilja begreppen och bestämma sig för vad man menar med att hona.

Att använda en ball-hone är en utmärkt ide när man byter kolv och ringar om man själv tror på det. Det plockar bort en del inarbetad aluminium och ger en en lite ruggigare topp i nicasilet för att få nya ringar att sätta sig bättre. Detta påverkar dock inte det urspringliga honingsmönstret från fabriken helt enkelt därför att det inte avverkar tillräckligt mycket.

Honingsmetoder ala borrmaskin och 3-stenars från biltema är något som absolut inte skall användas på Nicasil. Är cylindern så sliten att honingsreporna inte finns kvar så är det omnicasilning och industriell honing som gäller. Anledningen är att om cylindern är sliten till denna grad så kommer den nästan garanterat att vara oval och konformad i en sådan utsträckning att du bara kommer att göra saker värre med en 3-stenars då de aldrig går att styra avverkningen korrekt där och centrering kan du glömma. Förpassa denna produkt till bilens stålfoder....

Skall man verkligen bearbeta Nicasil så är det industriella maskiner som gäller. Stenarna kostar någon tusing och maskinerna i stil med en MC och upp till miljonbelopp. Här går det att styra processen korrekt och fixa slitna Nicasilbeläggningar om beläggningen är tjock nog. Vanligen används de dock för att justera beläggningen på omnicasilade cylindrar.

The short version: Rengör ditt foder och om du känner för det så köp en ball-hone och kör igenom, effekten är dock lika mycket psykologisk som vetenskap. Är cylindern sliten skicka på omnicasilning...
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Hur ser din cylinder ut?

Jag har kikat på 525-cylindrar som gått 200h+ och honingsmönstret ser nästan nytt ut
Grejen med nicasil är ju att de är såpass hårt, att det inte slits på väldigt lång tid.

Jag har inte kikat på cylindern. Jag vet egentligen ingenting om hur motorn ser ut inuti just nu. Enligt timräknaren har den gått 110h, och den hade gått drygt 20 när jag köpte den förra året. Eftersom jag är skeptisk till att den endast gått 20h under de första 4 bruksåren (även om säljaren svor dyrt och heligt på det då han känt tidigare ägare) tycker jag dock att det är värt att satsa på en helrenovering, for peace of mind om inte annat. Kamkedjespännaren hade 3 eller 4 klick kvar när jag kollade, så den kanske inte är så mycket medkörd trots allt, men som sagt, jag VET inte. Och jag HATAR att inte veta.

Är det inte lite konstigt dock, om honingsmönstret är så "bra" efter 200h att det utan problem slipar in nya ringar? Då borde det ju kontinuerligt slipa ner ringarna så att de till slut inte finns kvar...?

Jag måste erkänna att honing av cylindrar inte är min starka sida, så ni får gärna upplysa mig...

The short version: Rengör ditt foder och om du känner för det så köp en ball-hone och kör igenom, effekten är dock lika mycket psykologisk som vetenskap. Är cylindern sliten skicka på omnicasilning...

Precis. Biltema-varianten har jag förstått att vore fullständigt idiotisk. Hur är dock varianten att bara "ruffa" upp ytan lite lätt med en scotch brite? Något du provat/hört något om/har en åsikt om?

Och vad tror du om min fråga om kolvringsnötning jag skrev ovanför ditt citat? Borde inte honingsreporna för evigt slipa ner kolvringarna om nu reporna är så "bra"? Honingsrepor ska väl normalt sett nötas bort samtidigt som de slipar ner kolvringarna till perfekt passform?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Är det inte lite konstigt dock, om honingsmönstret är så "bra" efter 200h att det utan problem slipar in nya ringar? Då borde det ju kontinuerligt slipa ner ringarna så att de till slut inte finns kvar...?

Jag måste erkänna att honing av cylindrar inte är min starka sida, så ni får gärna upplysa mig...



Precis. Biltema-varianten har jag förstått att vore fullständigt idiotisk. Hur är dock varianten att bara "ruffa" upp ytan lite lätt med en scotch brite? Något du provat/hört något om/har en åsikt om?

Och vad tror du om min fråga om kolvringsnötning jag skrev ovanför ditt citat? Borde inte honingsreporna för evigt slipa ner kolvringarna om nu reporna är så "bra"? Honingsrepor ska väl normalt sett nötas bort samtidigt som de slipar ner kolvringarna till perfekt passform?

Du gör det lite väl enkelt för dig i din tankemodell....

De djupa honingsreporna du ser med blotta ögat är där för att hålla kvar olja i loppet och inte för att slipa in ringarna. Dessa är djupa och ligger utanför det plan där ringar och kolv glider...

Det är finishen ovanpå honingsmönstret som är intressant för att köra in ringarna och med tiden slits det och blir mer uniformt, när man då hänger i nya ringar och vill att de skall slitas in är det ibland värt att rengöra ytan och ge den en omgång med en ball hone.

Scotch brite ger jag inte mycket för helt enkelt därför att du vet hur hårt nicasil och kolvringar är....

Så här gör jag hemma:
1. Rengör cylindern med avfettning väldigt noga
2. Penslar på syra för att äta upp den aluminium som naturligt slits in i nicasilen.
3. Rengör noga med alkaliskt rengöringsmedel
4. En snabb vända med ball hone
5. Rengör ännu mer noga för att få bort alla rester av slipsten och nicasil
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Du gör det lite väl enkelt för dig i din tankemodell....

De djupa honingsreporna du ser med blotta ögat är där för att hålla kvar olja i loppet och inte för att slipa in ringarna. Dessa är djupa och ligger utanför det plan där ringar och kolv glider...

Det är finishen ovanpå honingsmönstret som är intressant för att köra in ringarna och med tiden slits det och blir mer uniformt, när man då hänger i nya ringar och vill att de skall slitas in är det ibland värt att rengöra ytan och ge den en omgång med en ball hone.

Scotch brite ger jag inte mycket för helt enkelt därför att du vet hur hårt nicasil och kolvringar är....

Så här gör jag hemma:
1. Rengör cylindern med avfettning väldigt noga
2. Penslar på syra för att äta upp den aluminium som naturligt slits in i nicasilen.
3. Rengör noga med alkaliskt rengöringsmedel
4. En snabb vända med ball hone
5. Rengör ännu mer noga för att få bort alla rester av slipsten och nicasil

Okej, nu känner jag mig betydligt mera införstådd på hur detta funkar.

Vad ska man rengöra med för syra och alkaliskt rengöringsmedel? Några bra tips?

Tack för att du tar dig tid Boris JR, du verkar både besitta en enorm kunskap samt pedagogik nog att göra dig förstådd på ett bra sätt. :Bugar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Okej, nu känner jag mig betydligt mera införstådd på hur detta funkar.

Vad ska man rengöra med för syra och alkaliskt rengöringsmedel? Några bra tips?

Tack för att du tar dig tid Boris JR, du verkar både besitta en enorm kunskap samt pedagogik nog att göra dig förstådd på ett bra sätt. :Bugar

Saltsyra är syran of choice men den går vanligen inte att köpa i butik utan närmsta kemisal eller labbråtta fixar biffen. Ta det dock väldigt lugnt med den då den äter upp aluminium. Alkaliskt rengöringsmedel kan du ta vad fan som helst för badrumsrengöring/AJAX/kakelrent/osv....

EDIT: OBS Köper man en ball hone är det aluminiumoxid som gäller som material.

När det kommer till Scotch brite så finns där ingen poäng med att använda deras vanliga klossar och fila för hand, däremot så finns där ScotchBrite bollar för borrmaskinsmontage och även dessa är täckta med Aluminiumoxid. Dessa är att föredra i 2-t motorer då bollarna på ballhones riskerar att förstöra avfasningen i portarna.
 
Last edited:

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Saltsyra är syran of choice men den går vanligen inte att köpa i butik utan närmsta kemisal eller labbråtta fixar biffen. Ta det dock väldigt lugnt med den då den äter upp aluminium. Alkaliskt rengöringsmedel kan du ta vad fan som helst för badrumsrengöring/AJAX/kakelrent/osv....

EDIT: OBS Köper man en ball hone är det aluminiumoxid som gäller som material.

När det kommer till Scotch brite så finns där ingen poäng med att använda deras vanliga klossar och fila för hand, däremot så finns där ScotchBrite bollar för borrmaskinsmontage och även dessa är täckta med Aluminiumoxid. Dessa är att föredra i 2-t motorer då bollarna på ballhones riskerar att förstöra avfasningen i portarna.

Ok, får fråga runt lite på skolan om någon råkar sitta på lite saltsyra då.

Googlade lite på ball hones, och av din post i någon annan tråd verkar det väl vara Ebay som gäller? Verkar ju inte vara något som så många butiker här i Sverige sitter på...

Än en gång, stort tack för hjälpen!

Edit: Vilken grit skulle du rekommendera att man kör med? Såg att det fanns allt från 120-400 på E-bukten...
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Ok, får fråga runt lite på skolan om någon råkar sitta på lite saltsyra då.

Googlade lite på ball hones, och av din post i någon annan tråd verkar det väl vara Ebay som gäller? Verkar ju inte vara något som så många butiker här i Sverige sitter på...

Än en gång, stort tack för hjälpen!

EBAY är enklast men jag handlar från http://www.enginehones.com/niapho.html .
En: 334320ao samt en 10A4 för rengöringen efteråt så har du vad jag kör med. Om de skickar till Sverige vet jag dock inte...

EDIT: 320 och aluminiumoxid
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top