69an: Öppningsaxet och stängningsretardationen för ventiler är mycket högre
än vad ventilfjädrar klarar att ge. Dvs. trycket på nockar/lyftare beror bara
till en mindre del (10-20 %) på fjädertrycket. Jag tror därför inte att fördelarna
m desmo är så där jättestora. Men visst, lite friare blir man väl m kamprofilerna. Undrar om inte fördelen mest ligger på att man inte får självsvängningar i ventilfjädrarna och därmed lite säkrare ventilrörelse.
Bearing: Jo, kolvaxet ökar snabbare m varvtalet än vad kolv.hast. gör.
Troligen kvadratiskt precis som du räknar med.
Men max.axet blir högre eftersom kolven inte rör sig
sinusformat utan det finns en term med dubbla frekvensen oxå. Det beror på
att vevstaken inte är så lång, normalt 1.5 - 2 ggr slaget. (Det är den termen
som gör att balansaxlar på t.ex. raka 4or ska snurra m dubbla varvtalet.)
Den kan bli rätt stor, några 10-tals % skulle jag tro.
Kuriosa: Min xr600 har ovanligt kort vevstake, bara 1.3 ggr slaget. Jag ser för mitt
inre att vevstaken pressar in kolven i cyl.väggen varje varv; det låter iaf nåt ditåt.
/u