Kolvhastighetsrekord !

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Bearing skrev:
Häftigt, som på en Formel1-bil. Då borde man ju kunna köra utan gasspjäll, bara reglera med ventilrörelserna

F1 har definitivt kamaxlar.. däremot inte fjädrar i konventionell mening, därav missbenämningen "pneumatic valves". Helt enkellt gastryck som stänger ventilen istället för fjäder, inga harmoniska svängningar, inget fjäderbrott.. (gasläckor kan dock inträffa)

/B
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Michael H skrev:
Kolvhastigheten bör ju inte överskrida flamfronten från förbräningen... :tomten
De e lugnt; Vi låter kolven stå stilla i toppläget tills det brunnit färdigt.
Sen gäller det bara att hålla sig under ljudhastigheten, men den är å andra sidan
rätt hög vid det temp&tryck det gäller.
/u
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
69an: Öppningsaxet och stängningsretardationen för ventiler är mycket högre
än vad ventilfjädrar klarar att ge. Dvs. trycket på nockar/lyftare beror bara
till en mindre del (10-20 %) på fjädertrycket. Jag tror därför inte att fördelarna
m desmo är så där jättestora. Men visst, lite friare blir man väl m kamprofilerna. Undrar om inte fördelen mest ligger på att man inte får självsvängningar i ventilfjädrarna och därmed lite säkrare ventilrörelse.

Bearing: Jo, kolvaxet ökar snabbare m varvtalet än vad kolv.hast. gör.
Troligen kvadratiskt precis som du räknar med.
Men max.axet blir högre eftersom kolven inte rör sig
sinusformat utan det finns en term med dubbla frekvensen oxå. Det beror på
att vevstaken inte är så lång, normalt 1.5 - 2 ggr slaget. (Det är den termen
som gör att balansaxlar på t.ex. raka 4or ska snurra m dubbla varvtalet.)
Den kan bli rätt stor, några 10-tals % skulle jag tro.

Kuriosa: Min xr600 har ovanligt kort vevstake, bara 1.3 ggr slaget. Jag ser för mitt
inre att vevstaken pressar in kolven i cyl.väggen varje varv; det låter iaf nåt ditåt.
/u
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
ulf_lundin skrev:
Kuriosa: Min xr600 har ovanligt kort vevstake, bara 1.3 ggr slaget. Jag ser för mitt
inre att vevstaken pressar in kolven i cyl.väggen varje varv; det låter iaf nåt ditåt.
/u

Jaaa! äntligen någonsom tar upp detta med vevstakslängd.

Visst har vevstakslängden med kolvaccet att göra vill jag minnas?

När broder höll på med dragracing var det prat om att chevrolet standard vevstakar var ren mök jämfört med chryslers vevstakar som var längre.
Vilket gjorde att chryslermotorerna skulle gå att varva mera, såvida man inte köpte dyra extralånga stakar till chevan då förstås.

Om stakarna är korta borde man väl få en brantare vinkel när vevtappen står typ 90 grader från ö.d. än om staken är längre, vilket väl borde generera högre kolvacceleration (när vevstaken s.a.s. skall "räta upp sig"')

Eller är jag helt ute och cyklar?
 

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Peking
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Pebl skrev:
Jaaa! äntligen någonsom tar upp detta med vevstakslängd.

Visst har vevstakslängden med kolvaccet att göra vill jag minnas?

När broder höll på med dragracing var det prat om att chevrolet standard vevstakar var ren mök jämfört med chryslers vevstakar som var längre.
Vilket gjorde att chryslermotorerna skulle gå att varva mera, såvida man inte köpte dyra extralånga stakar till chevan då förstås.

Om stakarna är korta borde man väl få en brantare vinkel när vevtappen står typ 90 grader från ö.d. än om staken är längre, vilket väl borde generera högre kolvacceleration (när vevstaken s.a.s. skall "räta upp sig"')

Eller är jag helt ute och cyklar?

Hel riktigt, längre vevstake bger en mer sinusliknande rörelse (en oändligt lång vevstake skulle ge det) En kortare ger mer olikformad rörelse, rörelsen runt tdc är betydligt mycket abruptare än den runt bdc

/B
 

Balthazar

Balans
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Dalby
Hoj
cr250 + rd350 = meck
Vet inte om detta är intresant för er alla. Men i Bike Nr.3 1998 finns en artikel om en Drydale 750 V8 med 38,5mm slaglängd och 17000varv vid gatubruk. 19000-Race. Gatuversion ska enligt dom vara mindre stressad en 1340cc harley vid 6000varv.... Jag hittar inget om speciella ventilfjädrar ellerdylikt :confused: . få lösläsa ikväll..

citat: "Eftersom Britten och Ducti jobbar med kolvhastighet nära 28 meter per sekund borde vår motor klara 22000..."
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top