Wheelie-king
Ny medlem
- Gick med
- 15 Nov 2003
- Ort
- Kalmar
- Hoj
- YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
90% på dålig bränsletillförsel.
Jag har ägt ett antal 2-taktare i mina dar dock endast 1-cylindriga.
Har tyvärr inte råd o tid att köra 2-taktare länge, men jag är impad av dom som gör det för jeg vet vilket underhåll och "koll" man måste ha på dem.
Aprilia AF1:an jag hade när jag var 16 år totalrenoverade jag 2 gånger på en sommar... kostade 5000 varje gång och då gjorde jag allt arbete själv.
Folk kanske inte tror mig men jag har billigare totalkostnad per år nu när jag kör GSXR 1000 än när jag körde 2-takts 125:a för 10 år sen, inkl värdeminskning!
Så om man gillar o gasa o köra 2-takt så krävs det nästan att man är både arbetslös och har TJOCK plånbok!
Ang. haveriet så tror jag det beror på att antingen stiftet har gått för varmt eller nått skit i antingen nålventilen i förgasaren eller möjligen att huvudmunstycket har blivit rejält igensatt, vilket jag inte tror.
Kolla nålventilen VÄLDIGT noga jag hade en Yamaha Aerox för ett tag sedan.
Den betädde sig väldigt lustigt, när man körde lungt så gick den fett och fyrtaktade, när man gav fullt så ville den inte dra efter ett par hundra meter.
När jag plockade ner förgasaren så verkade den ganska ren o fin. Sen när jag skulle blåsa rent i hålet till nålventilen så blev det näsatn stopp jag kollade, där satt en packad skitklump som gjorde att det inte kom in tillräckligt med soppa till förgasaren vid höga varv. Samtidigt som inte nålventilen kunde stänga riktigt p.g.a skiten så då fick den för mycket soppa på lägre varv SO, THATS IT!
Jag har ägt ett antal 2-taktare i mina dar dock endast 1-cylindriga.
Har tyvärr inte råd o tid att köra 2-taktare länge, men jag är impad av dom som gör det för jeg vet vilket underhåll och "koll" man måste ha på dem.
Aprilia AF1:an jag hade när jag var 16 år totalrenoverade jag 2 gånger på en sommar... kostade 5000 varje gång och då gjorde jag allt arbete själv.
Folk kanske inte tror mig men jag har billigare totalkostnad per år nu när jag kör GSXR 1000 än när jag körde 2-takts 125:a för 10 år sen, inkl värdeminskning!
Så om man gillar o gasa o köra 2-takt så krävs det nästan att man är både arbetslös och har TJOCK plånbok!
Ang. haveriet så tror jag det beror på att antingen stiftet har gått för varmt eller nått skit i antingen nålventilen i förgasaren eller möjligen att huvudmunstycket har blivit rejält igensatt, vilket jag inte tror.
Kolla nålventilen VÄLDIGT noga jag hade en Yamaha Aerox för ett tag sedan.
Den betädde sig väldigt lustigt, när man körde lungt så gick den fett och fyrtaktade, när man gav fullt så ville den inte dra efter ett par hundra meter.
När jag plockade ner förgasaren så verkade den ganska ren o fin. Sen när jag skulle blåsa rent i hålet till nålventilen så blev det näsatn stopp jag kollade, där satt en packad skitklump som gjorde att det inte kom in tillräckligt med soppa till förgasaren vid höga varv. Samtidigt som inte nålventilen kunde stänga riktigt p.g.a skiten så då fick den för mycket soppa på lägre varv SO, THATS IT!