Kolvuppstudsarfjädrar!

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Zee skrev:
2573617 Är det sant att man nästan kan halvera drag:et (alltsåöka ajrådynamiken)på hojen (och därmed toppfart:en) genom attsmörja in kåpornamed massageolja? Helst vaniljsmakc, tydligen. :va

Tack på förhuden för bra svar.

Ah...ännu en som gått på massageoljefabrikörernas illlistiga reklam. Jag har efter långvarigt testande kommit fram till att den bästa kåpoljan faktiskt är en blandning av vanlig babyolja med några procents iblandning av vanligt hederligt Klick glidmedel och olivolja. Vindtunneltester har visat att glidmedelstillsatsen ökar slip-in koeffecienten med ca 100%, märkligt nog har också storleken på vindtunneln en viss inverkan. Utan att gå in på detaljer kan man enklast säga att ju mindre vindtunneln är desto större påverkan har glidmedelstillsatsen.:mattias
 

Dr.Bike

Guest
Zee skrev:
2573617 Är det sant att man nästan kan halvera drag:et (alltsåöka ajrådynamiken)på hojen (och därmed toppfart:en) genom attsmörja in kåpornamed massageolja? Helst vaniljsmakc, tydligen. :va

Tack på förhuden för bra svar.

Det stämmer till del, för det blir ente så jeffla bra efter ett tag när hojen blir sådär skönt avslappnad som man ju blir av massage. eller om det var oljan. Skitsamma vilket, det enda säkra tipset i den här branschen jag fått är av Sven Tumba himself, och han sa att kåpan ska ha en golfbollsstruktur!

Jag hade ett helvete hemma i garaget med att bygga ett klot runt hela hojen, men vänta ni bara till nästa säsong! Då ska ni få se!! ;)
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Dr.Bike skrev:
2573781 Det stämmer till del, för det blir ente så jeffla bra efter ett tag när hojen blir sådär skönt avslappnad som man ju blir av massage. eller om det var oljan. Skitsamma vilket, det enda säkra tipset i den här branschen jag fått är av Sven Tumba himself, och han sa att kåpan ska ha en golfbollsstruktur!

Jag hade ett helvete hemma i garaget med att bygga ett klot runt hela hojen, men vänta ni bara till nästa säsong! Då ska ni få se!! ;)

Då kommer äntligen uttrycket "klota" till sin rätt...:yoparty :D
 

Dr.Bike

Guest
Lord Adrian skrev:
2573668 Ah...ännu en som gått på massageoljefabrikörernas illlistiga reklam. Jag har efter långvarigt testande kommit fram till att den bästa kåpoljan faktiskt är en blandning av vanlig babyolja med några procents iblandning av vanligt hederligt Klick glidmedel och olivolja. Vindtunneltester har visat att glidmedelstillsatsen ökar slip-in koeffecienten med ca 100%, märkligt nog har också storleken på vindtunneln en viss inverkan. Utan att gå in på detaljer kan man enklast säga att ju mindre vindtunneln är desto större påverkan har glidmedelstillsatsen.:mattias

¨Hmmm..Doktorn konstaterar att man helst undviker vida tunnlar! Och helst vill man inte ha nån vind i tunneln alls när man arbetar!
Skulle tunnel2 användas av innehavaren bör gasmask anläggas...
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Dr.Bike skrev:
2573795
Skulle tunnel2 användas av innehavaren bör gasmask anläggas...


Did someone in tunnel2 break some wind? :öuååååå :5sure
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Dr.Bike skrev:
2573795 ¨Hmmm..Doktorn konstaterar att man helst undviker vida tunnlar! Och helst vill man inte ha nån vind i tunneln alls när man arbetar!
Skulle tunnel2 användas av innehavaren bör gasmask anläggas...

Självklar skall nödvändig säkerhetsutrustninga ALLTID bäras, om tunneln råka vara vid bör även sele och/eller bräda bunden över ryggen bäras för att undvika spårlösa försvinnanden.
 

Dr.Bike

Guest
Lord Adrian skrev:
2573668 Ah...ännu en som gått på massageoljefabrikörernas illlistiga reklam. Jag har efter långvarigt testande kommit fram till att den bästa kåpoljan faktiskt är en blandning av vanlig babyolja med några procents iblandning av vanligt hederligt Klick glidmedel och olivolja. Vindtunneltester har visat att glidmedelstillsatsen ökar slip-in koeffecienten med ca 100%, märkligt nog har också storleken på vindtunneln en viss inverkan. Utan att gå in på detaljer kan man enklast säga att ju mindre vindtunneln är desto större påverkan har glidmedelstillsatsen.:mattias

Hmmm2 doktorn kom just... ut ur vindtunneln :) Blev en dubbelpost med darriga fingrar emedan vindtunnelns ägarinna ägnar sig åt vård och underhåll av anläggningen.


;)
 
Last edited:

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Dr.Bike skrev:
2573880 Hmmm2 doktorn kom just... ut ur vindtunneln :) Blev en dubbelpost med darriga fingrar emedan vindtunnelns ägarinna ägnar sig åt vård och underhåll av anläggningen.


;)

Vapenvård!:yoparty
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
Dr.Bike skrev:
Den knappen har jag hört mycket om... Var tusan sitter den?
Jag tröck på alla knappar samtidigt men det blev bara en blixtknall i skorstensröret!

Ja tror den satt på en såndär XYZR någonting, kolla där! Men blixtknallar är väl ganska bra? I så fall har du ju lyckats trycka på rätt knapp iallafall! :tummenupp

Det finns ytterligare en dold finess (jag läste det i kalle ankas tips & trix, eller var det på fråga olle? :va näe det var nog kalle anka). Man ska typ dra i rullen på höger sida samtidigt som man trampar ner vänster pedal! En kompis gjorde det och visste inte vad som hände :D Ja när vi besökte honom på akuten för han hade visst skadat sig av nån anledning... :confused:
....men kalle anka.. :va Aja skit vare!


Valfett är väl annars en bra kompromiss mellan mosad banan och wd-40?
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Hsb-Chrille skrev:
2573967

Valfett är väl annars en bra kompromiss mellan mosad banan och wd-40?

Eller valfläsk. Tyvärr (eller tack och lov) kan det bara skördas vart fjärde år, och nu under lågsäsongen är valfläsket alldeles för magert för att smörja annat än munläder med.:D
 

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.

Dr.Bike

Guest
Lord Adrian skrev:
2573954 Vapenvård!:yoparty

Har jag ägnat mig åt tills nu...
I'm back! :rock

Hsb-Chrille skrev:
2573967 Ja tror den satt på en såndär XYZR någonting, kolla där! Men blixtknallar är väl ganska bra? I så fall har du ju lyckats trycka på rätt knapp iallafall! :tummenupp

Det finns ytterligare en dold finess (jag läste det i kalle ankas tips & trix, eller var det på fråga olle? :va näe det var nog kalle anka). Man ska typ dra i rullen på höger sida samtidigt som man trampar ner vänster pedal! En kompis gjorde det och visste inte vad som hände :D Ja när vi besökte honom på akuten för han hade visst skadat sig av nån anledning... :confused:
....men kalle anka.. :va Aja skit vare!


Valfett är väl annars en bra kompromiss mellan mosad banan och wd-40?

Sådåvare rätt knapp iaf! :cpparty

Underskatta inte mosad banan!
För att inte tala om skogssninglar... Dessa hade man förr att smörja vagnshjulen med på hästkärror o.dyl
Var tredje Km kastade man sonika in en snigel i navet.

Detta gav upphov till uttrycket "snigelspår"
 
Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Ort
Umeå
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Alltså, var och varannan monterar ju slipon på sina hojar. Men nästan alla struntar i att sätta i en kraftigare avgasutsugarfläkt! Det är ju där de stora effektvinsterna finns att hämta!
 

Dr.Bike

Guest
Lord Adrian skrev:
2573975 Eller valfläsk. Tyvärr (eller tack och lov) kan det bara skördas vart fjärde år, och nu under lågsäsongen är valfläsket alldeles för magert för att smörja annat än munläder med.:D

I år var det kokta valfläsket stekt!
Tur det, för man ju trodde att det var rökt från början!

Wunder skrev:
2574031 Alltså, var och varannan monterar ju slipon på sina hojar. Men nästan alla struntar i att sätta i en kraftigare avgasutsugarfläkt! Det är ju där de stora effektvinsterna finns att hämta!

Nja... Abrink och Andretrubo har ju hajat halva galoppen, men de envisas med att låta avgaserna själva driva denna fläkt... :va
 
Last edited:

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Bör man inte kunna tjöra med vaselin istället för olja för att utvinna optimal effekt?
Jag menar, kan Rocco så kan väl mc-ister:confused:
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
FreddaGädda skrev:
2572922 Fyll kylkanalerna med cement så bör motorn sluta gå baklänges. Det har även andra fördelar såsom håller tillbaka expantionen vid uppvärmning och ger högre kompression i framgaffeln.

Angående malbollar så fungerar färska malar betydligt bättre. Flundror har samma effekt men dom tenderar att lägga sig över soppakranen och stryper tillförseln.
Valfri art ur Ancistrus-släktet är därför rekommenderat(se bild). Helst albinovarianten då de är vana vid ljustomma miljöer likt tankens. Man behöer dock montera en nivåvakt som talar om för dig när bränslenivån börjar bli för låg för gynnarna, de kan inte andas i luften, vet du! Vid vinterförvaring tas de med fördel in i i husets värme i en röd femlitersdunk.


Är det via MANPOWER eller ADECCO man hyr dessa - eller går det att muta nån utanför Spybar....

Har lite olika kring detta & skulle uppskatta ett ärligt svar !
 

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Ort
Varberg
Hoj
Husaberg FS650 -02
byt ut ekrarna mot gummiband och ta bort stötdämparna (gummibanden kommer göra deras jobb=värdelösa) utan förlorade köregenskaper! Fast eftersom du inte vill att hjulen ska röra sig frammåt och bakåt så behåll ekrarna på fram och baksidan av varje hjul! :tummenupp
(Ska man ta patent på den idén tro?)

fila på luftinkastaren (jämna till insidan av syremolekylskammarna, dom är små som fan så var försiktig!) som sitter bakom banan/snigelmospumpen, detta kommer ge en grym effektökning inom registret 100-600rpm, bra för er som åker blysläde :tummenupp TUFF... TUFF... TUFF! :yoparty :näsblod
 

Dr.Bike

Guest
Kolvhastighetshöjningsbefrämjaren! (KHHB kort och gott!) är en ofta bortglömd komponent. Det är en liten tomte som sitter i kutsen på alla sporthojar, och piskar på föraren så att denne drar rullen i botten i tid och otid.
Denne KHHB blir oxå gammal och trött!

Vet någon var man hittar nya?
Eller kan man bara ge gubben ett viagra, så ordnar det sig?
Eller får det andra bieffekter som att man får ont i röven och andra obehagligheter? ;)
 

Lorden

www.skitsnack-mc.se
Gick med
17 Jul 2005
Ort
Tyresö
Hoj
BMW R 1200R
Dr.Bike skrev:
2575194 Kolvhastighetshöjningsbefrämjaren! (KHHB kort och gott!) är en ofta bortglömd komponent. Det är en liten tomte som sitter i kutsen på alla sporthojar, och piskar på föraren så att denne drar rullen i botten i tid och otid.
Denne KHHB blir oxå gammal och trött!

Vet någon var man hittar nya?
Eller kan man bara ge gubben ett viagra, så ordnar det sig?
Eller får det andra bieffekter som att man får ont i röven och andra obehagligheter? ;)

Det senaste tillskottet i just den trimgenren är ju faktiskt KD. Det betyder ju, som alla förstår inte KristDemokrat utan Kolv Domina. Eftersom många inom motoGp cirkusen varit mycket missnöjda med den lilla tomten med piskan har Honda, Yamaha och Ducati i ett unikt samarbetsprojekt teamen emellan avlat fram en synnerligen elek och dominant pygmekvinna att parkera i kutsen. Proffversionen som används i MotoGP är klädd i läder och nitar, samt utrustad med en state-of-the-art kolfiberpiska sägs kunna kapa uppemot 10 sekunder per varv på tex Rossis tider. Under utveckling är också en sk PMSCommander, för att ytterligare öka effektiviteten på KD:n. Vid en korrekt utförd bänkning av hormonnivåerna har en 14%:ig ökning av piskfrekvensen kunnat uppnås.
 

Dr.Bike

Guest
Lord Adrian skrev:
2575395 Det senaste tillskottet i just den trimgenren är ju faktiskt KD. Det betyder ju, som alla förstår inte KristDemokrat utan Kolv Domina. Eftersom många inom motoGp cirkusen varit mycket missnöjda med den lilla tomten med piskan har Honda, Yamaha och Ducati i ett unikt samarbetsprojekt teamen emellan avlat fram en synnerligen elek och dominant pygmekvinna att parkera i kutsen. Proffversionen som används i MotoGP är klädd i läder och nitar, samt utrustad med en state-of-the-art kolfiberpiska sägs kunna kapa uppemot 10 sekunder per varv på tex Rossis tider. Under utveckling är också en sk PMSCommander, för att ytterligare öka effektiviteten på KD:n. Vid en korrekt utförd bänkning av hormonnivåerna har en 14%:ig ökning av piskfrekvensen kunnat uppnås.

Man tycker sig ana en del mörka drömmar där... ;)

Men icke förty!! :mattias
KD med läderkit OCH kolfiberpiska :whip kan få vilken man...jag menar hoj som helst att fortare! :fakta
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top