Kolvuppstudsarfjädrar!

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Anledning två, är att kolvuppstudsarfjädrarna vilat sig i form. (ung. som Pekka Lundmark gjorde på sin tid ;)) De har alltså återfått EN DEL av sin forna spänst.
Lagom för att ge dig den kick som får dig att glömma hur TRÖTT hojen var på höstkanten (och i förlängningen ditcha den till förmån för en yngre tje...eh. hoj!) Detta känner hojar på sig... :mattias

Så skynda fynda nya fjädrar![/QUOTE]

Anlednig tre, är att hjälmen har ju förf*an vilat sig iform oxå. början på säsongen kan man köra vansinnigt fort utan att visiret ligger och trycker på snoken, vilket minskar kännslan att man åker fort. Men allteftersom man besudlar sin hjälm så närmar man sig oxå visiret, tillslut ligger det och gnider på nästippen och ännu en gång tror man att man framför sitt fordon i våldsam fart, fast förmodligen med ganska moderat hastighet. Men om man kontrar det med slitaget på kolvuppstötarfjädrarna så blir man likt förbannat fartlurad. Näe innan nästa runda tänker jag spraya på lite sträckolin på kedjan, se till att jag har solen i ryggen, kanske dricka ett par liter vatten så jag blir pessenödig (halländska) och tillslut se till att jag har hemlängtan och givetvis använda min nya hjälm. Och förstdå kommer man fortfarande inte fatta hur fort det igentligen går:va
 

Dr.Bike

Guest
Peder Rosberg skrev:
2575563 Anlednig tre, är att hjälmen har ju förf*an vilat sig iform oxå. början på säsongen kan man köra vansinnigt fort utan att visiret ligger och trycker på snoken, vilket minskar kännslan att man åker fort. Men allteftersom man besudlar sin hjälm så närmar man sig oxå visiret, tillslut ligger det och gnider på nästippen och ännu en gång tror man att man framför sitt fordon i våldsam fart, fast förmodligen med ganska moderat hastighet. Men om man kontrar det med slitaget på kolvuppstötarfjädrarna så blir man likt förbannat fartlurad. Näe innan nästa runda tänker jag spraya på lite sträckolin på kedjan, se till att jag har solen i ryggen, kanske dricka ett par liter vatten så jag blir pessenödig (halländska) och tillslut se till att jag har hemlängtan och givetvis använda min nya hjälm. Och förstdå kommer man fortfarande inte fatta hur fort det igentligen går:va

KLoka slutsatser...

Har du provat med en toppkåpa? ;)
 

Peder Rosberg

It places the lotion in the basket
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Falkenberg
Hoj
En något modifierad Yamaha TRX 850. Ein st Kronreif und Trunkenpolz, Mattighofen 520 EXC/SM. 1/3 Suzuki Gsxr 1000 banhoj
Dr.Bike skrev:
2575859 KLoka slutsatser...

Har du provat med en toppkåpa? ;)

Jodå. R1:an funkar skitdåligt i höga hastigheter(om jag får klassa den som hoj med toppkåpa) Har dock inte prövat 200+ hastigeheter med den nya hjälmen, men antar att jag får samma resultat, fast utan att feromdetekteraren får någon kontakt med visir eller liknande.:tungan
Tror inte att det blir utprovat iår heller för den delen, då det inte bli fler körningar på FBG:banan.:gnissla
 

Dr.Bike

Guest
Sådärja, nu har man luftat ventilspjällen, och vattnat kamelerna! Nu kan lillan sova i vinter oxå ;)
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Dr.Bike skrev:
2575194 Kolvhastighetshöjningsbefrämjaren! (KHHB kort och gott!) är en ofta bortglömd komponent. Det är en liten tomte som sitter i kutsen på alla sporthojar, och piskar på föraren så att denne drar rullen i botten i tid och otid.
Denne KHHB blir oxå gammal och trött!

Vet någon var man hittar nya?
Eller kan man bara ge gubben ett viagra, så ordnar det sig?
Eller får det andra bieffekter som att man får ont i röven och andra obehagligheter? ;)
Jag kan rekommendera att gå över till japansk tillverkning (liksom även KTM gjort - de bytte från engelskt skit till japansk kvalitet). En vanlig svensk tomte eller av annat europeiskt ursprung slits hårt och blir däst efter ett par år. Möjligen med undantag av den finska SISU-varianten, men den kräver å andra sidan rundsmörjning med vodka lite nu och då. Något som lätt ger fula fläckar i lacken.

Men ljusningen finns borta i japan! Där kan man näthandla bl.a. en 05:ans Seppuku eller varför inte släppa loss sina Yen ordentligt och skaffa 06:ans Hokkaido. Båda modellerna är kända för sin uthållighet och svidande rapp med ett katana i miniatyr. Säg den mc-pilot som efter en sådan uppmuntran i aktern fortfarande håller igen på gasen. Var försiktig med risvinet bara - det kan få förödande konsekvenser.
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
UrbanTiger skrev:
2573321 Skit, mina kolvmembran är slut. Nya kostar 2863:- per styck.
Tipps måste ni ge mej annars anmäler jag hojen stulen.

Dessutom har jag ett nytt oljeflöde i orginalkartong, passar alla Honda Fireblade 92-99. Halva priset ska jag ha (hälften av 1243,50:- alltså).


Om du åker till COOP i Kungens Kurva får du en Schyssmangyllventil på köpet :tummenupp Lägg till 500 pix så får du en påse med tvärnit från Brembo...
 

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Rimbo
Hoj
Hjuling
Dr.Bike skrev:
2576433 Sådärja, nu har man luftat ventilspjällen, och vattnat kamelerna! Nu kan lillan sova i vinter oxå ;)


Bäste Dr. Bike:

Jag är en pojke på 33 höstar som har en fråga angående kardanförgasarsnörena, när man har spänt kolvuppstudsarfjädrarna, bör man också spänna kardanförgasarsnöret för att inte få glapp? Jag har mätt upp med en synvinkel men jag börjar fundera på att byta ut kardanförgasarsnöret till en stålomspunnen. Vad är dina funderingar kring detta?

Tack på förhand!
 

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
UrbanTiger skrev:
2584075

Tvärnitar har jag 200 stycken så nej tack.


Säg inte att du har tvärnitar från Hammarplast?? Bara VILL ha....:Bugar

Förresten så hittade jag Blekingst "Hasselnöttafitt" på samma hylla. Perfekt att smörja kolvåterstötarreturfjädern med...:yoparty
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
stephenj skrev:
2584056 Bäste Dr. Bike:

Jag är en pojke på 33 höstar som har en fråga angående kardanförgasarsnörena, när man har spänt kolvuppstudsarfjädrarna, bör man också spänna kardanförgasarsnöret för att inte få glapp? Jag har mätt upp med en synvinkel men jag börjar fundera på att byta ut kardanförgasarsnöret till en stålomspunnen. Vad är dina funderingar kring detta?

Tack på förhand!

Kardanförgasarsnörena skall förståss spännas, men det SKALL ske automagiskt.
DOck gör det inte alltid det då teorin bakom och praktiken framför är en ja-la soppa som aldrig går hand i hand.
Den otäcka verkligheten är ju sällan så fin som den är i labbmiljö där dessa tingestar provas ut.
Verkligheten är stygg på ånga sätt och är sällan särskilt anständig.

Huru vida (äro mina byxor?) dessa snören kan spännas ändå, beror helt på vilken typ av snöre det är!
I äldre fall av motorcyklar så är ju dessa snören gjorda av senor som tvinnats och precis som i Björn Borgs gamla Slazenger-racketar går av när de når sin middagshöjd i livs-cykeln...
DÅ är byte det enda.

Har du däremot farbror Barbros senaste hajjtekk-linor så är det bara att spänna upp för bästa snärt och gasrespons kommande säsong! ;)

TomK skrev:
2583888 Jag kan rekommendera att gå över till japansk tillverkning (liksom även KTM gjort - de bytte från engelskt skit till japansk kvalitet). En vanlig svensk tomte eller av annat europeiskt ursprung slits hårt och blir däst efter ett par år. Möjligen med undantag av den finska SISU-varianten, men den kräver å andra sidan rundsmörjning med vodka lite nu och då. Något som lätt ger fula fläckar i lacken.

Men ljusningen finns borta i japan! Där kan man näthandla bl.a. en 05:ans Seppuku eller varför inte släppa loss sina Yen ordentligt och skaffa 06:ans Hokkaido. Båda modellerna är kända för sin uthållighet och svidande rapp med ett katana i miniatyr. Säg den mc-pilot som efter en sådan uppmuntran i aktern fortfarande håller igen på gasen. Var försiktig med risvinet bara - det kan få förödande konsekvenser.

Där sa du ett par sanningens ord broder!
Jag hade sånär glömt bort att det fanns olika modeller...och ja, jag beställde en sån där japansk....vad var det du sa den hette? Bukakke-tomte! :D

nabbor skrev:
2584112 Säg inte att du har tvärnitar från Hammarplast?? Bara VILL ha....:Bugar

Förresten så hittade jag Blekingst "Hasselnöttafitt" på samma hylla. Perfekt att smörja kolvåterstötarreturfjädern med...:yoparty

Var rädd om det!
I förra veckan var jag på exkursion i den mörka Blekingeskogen, närmnare bestämt Tving! OCh där vittjade jag Tvings Mc-services hyllor efter denna åtråvärda produkt! MEn men...

Too late mate, var svaret jag fick.
 
Last edited:

nabbor

An old UNMO who´s fading away
Gick med
30 Jul 2005
Ort
Tukholma
Hoj
Ducati 1200S Multistrada PIKES PEAK -14, Ducati 848 STREETFIGHER -13
Dr.Bike skrev:
2584395
Var rädd om det!
I förra veckan var jag på exkursion i den mörka Blekingeskogen, närmnare bestämt Tving! OCh där vittjade jag Tvings Mc-services hyllor efter denna åtråvärda produkt! MEn men...

Too late mate, var svaret jag fick.


När du är där i krokarna igen så hojta till. Farsan bor ca 10 km från Tving och producerar eget....

Han rätar även ut böjda mönsterdjup...
 

Dr.Bike

Guest
nabbor skrev:
2584516 När du är där i krokarna igen så hojta till. Farsan bor ca 10 km från Tving och producerar eget....

Han rätar även ut böjda mönsterdjup...

Det ska jag göra! jag har själv bott i Fridlevstad en gång i tiden! :) Ochdet r ju på vägen s.a.s
 

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Jag kan verkligen se framför mig hur ni sitter och viker er tolvdubbla av skratt åt era egna kåserier.

Ingen som hörde morrongängets "luring" imorse? De ringde och blåste en kille ang. just nämnda kolvuppstudsarfjäder. Hysteriskt roligt.

Edit: Det var i lokalradjon. Ni har säkert inte hört.
 

HenRRik

Eurodragster.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlshamn
Hoj
CBR 945RR POS SilverTejpSpecial -92 Och en XR600R från japan -91
Ni verkar händiga som skriver i denna tråden. skulle ni kunna tipsa mig om hur man får bort en popnit?
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
HenRRik skrev:
2585081 Ni verkar händiga som skriver i denna tråden. skulle ni kunna tipsa mig om hur man får bort en popnit?
Man borrrrrarrr, eller som dom mer rutinerade gör, vik upp kanterna med naglarna och slå ur den med ett välriktat knytnävsslag.:D
 

Dr.Bike

Guest
StephanD skrev:
2585099 Man borrrrrarrr, eller som dom mer rutinerade gör, vik upp kanterna med naglarna och slå ur den med ett välriktat knytnävsslag.:D

Går oxå att göra snajdigt med ett välriktat .22 long skott! ;)

Popnitar, Rockbromsar och Jazzhejdare är alla luriga annars!
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
Bäste Dr Bike

Pratade just med en god vän och han påstod att BMW slutat med kolvuppstudsarfjädrar på sina Boxermotorer stämmer det?

Han sa även att de ersatt kolvuppstudsarfjädern med en gummistake
som fjädrade själv in och ut i den liggande cylindern, är detta sant
 

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
StephanD skrev:
2585195 Bäste Dr Bike

Pratade just med en god vän och han påstod att BMW slutat med kolvuppstudsarfjädrar på sina Boxermotorer stämmer det?

Han sa även att de ersatt kolvuppstudsarfjädern med en gummistake
som fjädrade själv in och ut i den liggande cylindern, är detta sant
Jaså ? Jag fattade det som att de halverat antalet kolvuppstudsarfjädrar i potenshöjande syfte.
Istället för en kolvuppstudsarfjäder under varje kolv lägger de en mellan varje motstående cylinder.
Tändningen justeras så varje motstående kolv tänder samtidigt och således möts mot en Hevvyduttykolvuppstudsarfjädern som utför arbetet 45% bättre än den konventionella lösningen.

I linje med detta förstod jag att det finns planer på att eliminera vevstakarna.
Som precis alla vet är ju övergången från rätlinjig rörelse av kraften till roterande rörelse effektkrävande och därför av ondo.
Utan vevstakar, ingen övergångsförlust, varvvilligheten ökar exponentiellt och mängden genomlupen bränsleblandning ökar i samma grad = kerplunk med effekt!!!
Möjligheterna är hisnande...
 

Dr.Bike

Guest
StephanD skrev:
2585195 Bäste Dr Bike

Pratade just med en god vän och han påstod att BMW slutat med kolvuppstudsarfjädrar på sina Boxermotorer stämmer det?

Han sa även att de ersatt kolvuppstudsarfjädern med en gummistake
som fjädrade själv in och ut i den liggande cylindern, är detta sant

Tjäre Stephan!

Du har just avslöjat en av de bäst dolda mysterier som funnits i mc-världen!
Hittills har Baader Meinhof Wagen-werke själva hävdat att "det är hisseffekten i kardanen" som fått motorerna att verka sega, och chassiet slappt.....

Helt fel, utan det är deras gummistakar som inte kunnat överföra kraften jämnt och fint utan i sjuka vågor och intervaller så att hela hojen kommit i självsvängning!

Se även Biker66´s svar här, där han mer i detalj oxå avslöjar Baader Meinhofs försök att superkompensera alla sina tillkortakommanden med gemensamma KU-fjädrar mitt inne i boxer-shortsmotorn ;)
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Undrar när dom ska skaffa grövre soppaslang, så man får lite mer vrid? Någon som hört något?
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top