Komma över rädslan för wheelies

benfre

Avdankada RR-åkare. Kanske ERF nästa år?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CR 250 Tvitakt
sEiKo skrev:
Så du börjar helt seriöst inte tröttna lite grann på alla som reggar sig och ska köpa/köpt första hoj eller första sporthoj?
Det brukar låta
"Vad ska man ha för sporthoj som första hoj?"
"Räcker en R1:a eller kommer jag tröttna efter ett tag och vilja ha en Hayabusa?"

Tagga ner lite.

Killen frågade om körteknik för att wheela och genast är ni på och tjatar om försäkringar. Sånt blir jag trött på även om jag har förståelse att folk är förbannade på de höga försäkringarna. Vi vet ju i princip inget annat om killen så varför direkt anta att han ska krascha och belasta förs.

/benfre

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Det är vettigt börja på nån annan hoj, jag började för länge länge sen på en PW80 :D Tro det eller ej, men den går wheela alla tre växlarna ut! Dessutom håller den mer än man kan inse ;)

Angående swedies inlägg om 2takt... ...så tycker jag det är tillåme vettigare att "börja" på en med kickad karaktär, då är man redo när man sätter sig på sin R1a ;) En 250 har ju ändå relativt lugn karaktär, pröva en 125a med toppeffektspipa ;D ~10hk te 12000varv då det kommer 35 till :p Det är spännande att wheela med!

Angående växelval så börjar jag helst på ettan, fast alla är ju olika :rolleyes:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
hehe, vad konstigt, och ändå är ni väl duktiga som fan på att uiila? Kanske är det som är svaret med iofs:lol

Själv har jag slagit runt 10 ggr säkert, men i lägre farter och oftast på grusunderlag eller liknade på diverse offroader eller crossar.
Men så är jag ju dålig på att uuiiila med:lol

Clifton

JoJo vill du gifta dig med mig!
Gick med
6 Mar 2004
Hoj
Såld :(
Ehh R1:an är inte min första hoj. Har haft en CBR 600 förut. Sen har jag kört cross sen jag va 3 år.
Som sagt så är det inte att jag är rädd för att rammla som är problemet.
Utan kostnaderna för min hoj. Vill kunna göra det behärskat.

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
ktmjacke skrev:
Men på din avatar ser det ju ut som att du har ett sånt där fegstag där bak,då går det ju inte att lägga en 6aclock ju. :D

Jo, efteråt ser hojen ut som en tysk fighter, dessutom är staget nytt för i år.

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Slog över senast igår natt...Ingen rolig historia! Nog kan jag säga att jag vågade..men nu vet jag inte om jag vågar längre! :kocko

Skador:
*Bromsgreppet böjde sig rejält
*Fotbromsen böjde sig, och krossade kopplingskåpan, så att oljan ran ut.
*Stänkan bak gick i spillror.
*Repor på sidokåpan och kröken fick sig en till buckla i samlingen, och bakhjulsaxeln fick sig en rejäl smäll... :död

EDIT: Kan tillägga att det var hojjen på min avatar....125cc 2takt är inte roligt att wheela med...

Hultan

Kimbow™
Gick med
12 May 2004
Hoj
Slutat för gott.. Kanske..
Wheela!

Bara en snackar om "power wheelie" men det var så jag började, jag hade Ninja 600, och den vara bara att gasa upp på ettan sen fortsatte man att öka och jag lärde mig till och med att växla till tvåan och fortsätta, men balansera gjorde jag väl aldrig riktigt, bara körde på effekten, det var riktigt lätt tycker jag, det tog inte många försök innan det satt..
Börja så, det räcker långt!

:tummenupp

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RoLLER skrev:
Jag hade oxå svårt att komma över rädslan. Medicinen för mig var att bli skjutsad på slangen (tack Mattias) så man fick in känslan för hur det skulle kännas och hur högt man kunde gå utan problem.

Så mitt tips e, be nån som är duktig att skjutsa dig på slangen!

Håller med Rullarn här, att bli skjutsad på slangen hjälper skitmycket, speciellt om det är ens egen hoj. Har både Mattias och Rigge att tacka. :Bugar

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Silwer skrev:
hehe, vad konstigt, och ändå är ni väl duktiga som fan på att uiila? Kanske är det som är svaret med iofs:lol

Själv har jag slagit runt 10 ggr säkert, men i lägre farter och oftast på grusunderlag eller liknade på diverse offroader eller crossar.
Men så är jag ju dålig på att uuiiila med:lol

känner igen mig lite här. jag har slangat rätt mycket med cross och jag har slagit över så många gånger att jag tappat räkningen. tycker att det är sjukt lätt att slå över med en cross. med min gamla gixxer 750 kunde jag inte slanga för jag fick aldrig upp den(vill inte koppla upp). ska bli spännande att se vad som händer när man köpt en 900 fireblade. då kanske det blir dags att skrota sin första sporthoj...

Firefighter

tokiga masar
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
R1
Jag har ju hållit på o lärt mig wheela sen förra sommaren....

och nu i år så går det mycket lättare men jag åker nog bara på effekten...

låter den gå upp på ettan av sig själv sen så när den är nog högt så petar jag

i tvåan o åker på den till varvstoppen................. :confused:

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...