Kommer du tanka E10 i sommar?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Kommer du tanka E10 i sommar?

Ja, en bra fråga att starta en omröstning kring som den till höger på startsidan. Lite kul att se hur mycket sporthojare tänker på mijön.
Likaså om man håller igen på gasen av samma orsak (för det gör ni väl)?

Min fråga handlar varken om E10 eller miljön utan om; Hur många gånger kan man rösta egentligen?
Jag har nog röstat 4-5 gånger i alla fall. Jag trodde att det bara skulle funka en gång? Gör jag fel? Är det samma för alla? Man kanske bara "ska" rösta en gång, men jag har ju så dålig självdiciplin.
Det är tur att det inte är världspolitik det handlar om, ganska låg tillförlitlighet...

Fel forumdel? Jag är ju rättså ny här, därför "nybörjarfrågor".

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Överdriven rädsla för 10% inblandning av sprit i soppan.

Finland, Tyskland blandar sen förra året, Frankrike sen 2009. Och i USA i många år, enligt Allt om mc sista nr, samt de flesta hojimportörer och ev problem för deras modeller och etanolsoppan.

De flesta moderna hojar med insprutning så verkar detinte bli några problem alls, samma upphaussade rädsla då blyet försvann ur bensinen och ventiler skulle brännas bort i parti och minut.. Jag tankar och kör. 98 oktan kommer också vad det lider bli utspädd. Den enda nackdelen är ju att mc:n kan dra lite mera soppa då det är sämre verkningsgrad med etanolen, men på full tank så är det för oss flesta max 2 liter sprit så det lär ju inte märkas så mye iaf.

p2p

If you snooze, You loose.....
Gick med
20 Jul 2008
Hoj
Ktm 690 smc
kommer bara bli 98 som vanligt för mig aldrig nån jävla e10 i min stakars motard :(

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Det som oroar mig är det som många verkar rapportera om högre soppförbrukning med E10. Hur stor blir den reella vinsten?
Verkar lite som "snillen spekulerar" i beslutspositioner och när det väl har införts kommer verkligheten ikapp och vinsten var obefintlig?

Men jag vill ha mer kött på benen innan jag yttrar mig säkert.

Tills dess tankar jag 98 i bågen (jo, det finns ju etanol i den med) för att undvika, i det längsta, att hälla sprit i ett fordon jag inte 100 vet är anpassat för det.

Bilen får dricka sprit, något kul ska ju Saab ha i dessa dystra tider... :) Och vi har ju tidigare, om jag uppfattat det hela rätt, haft mer etanol i 95 oktan än ju har just nu?

Sen tror jag inte E10 kommer införas i sommar. Byråkrati tar sin tid.

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
kommer bara bli 98 som vanligt för mig aldrig nån jävla e10 i min stakars motard :(

Du kommer inte komma undan iaf....98:an skall spädas ut med så alla kommer garanterat tanka sprit inblandning, iaf framöver.

Förstår inte rädslan för att slå i lite sprit maskin, tänk om alla var lika rädda att slå sprit i kroppen:D

Last edited:
  • Gilla
Reaktioner: eha

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det som oroar mig är det som många verkar rapportera om högre soppförbrukning med E10. Hur stor blir den reella vinsten?
Verkar lite som "snillen spekulerar" i beslutspositioner och när det väl har införts kommer verkligheten ikapp och vinsten var obefintlig?

Men jag vill ha mer kött på benen innan jag yttrar mig säkert.

Tills dess tankar jag 98 i bågen (jo, det finns ju etanol i den med) för att undvika, i det längsta, att hälla sprit i ett fordon jag inte 100 vet är anpassat för det.

Bilen får dricka sprit, något kul ska ju Saab ha i dessa dystra tider... :) Och vi har ju tidigare, om jag uppfattat det hela rätt, haft mer etanol i 95 oktan än ju har just nu?

Bor du i sverige innehåller inte 98 etanol. 95 oktan har haft 5% som mest.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Bor du i sverige innehåller inte 98 etanol. 95 oktan har haft 5% som mest.

Skulle skriva kommer finnas, får skylla på 4 dagars hård ledighet. :)

Är du hundra på att 95 oktan aldrig har haft större inblandning än 5%?

Edit: Gjorde lite snabbsurf på ärendet och hittade inget som styrker min tes. Hade dock för mig att jag läst detta både en och två gånger...

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Nej, enligt vad som stod i sydsvenskan för en tid sedan kommer vi inte att se E10 innan årsskiftet. Det är en del byråkrati som ska hanteras först.

Själv kommer jag inte att tanka E10 i något av mina fordon. I två av dem rekommenderas minst 98 oktan. Ducati har ännu inte gått ut med några rekommendationer när det gäller E10. Jag kommer inte att tanka E10 oavsett vad de kommer ut med för rekommendationer med tiden. Enligt vissa uppgifter från Honda vill man inte få E10 på tanken. Löser eller missfärgar lacken om jag inte missuppfattat texten helt och hållet. Sök på något äldre inlägg om E10 debatten på forumet. Där finns länkar till ett par tyska tidningar och läs debatten där om E10. Bitvis hätsk vill jag lova.

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Nej, enligt vad som stod i sydsvenskan för en tid sedan kommer vi inte att se E10 innan årsskiftet. Det är en del byråkrati som ska hanteras först.

Själv kommer jag inte att tanka E10 i något av mina fordon. I två av dem rekommenderas minst 98 oktan. Ducati har ännu inte gått ut med några rekommendationer när det gäller E10. Jag kommer inte att tanka E10 oavsett vad de kommer ut med för rekommendationer med tiden. Enligt vissa uppgifter från Honda vill man inte få E10 på tanken. Löser eller missfärgar lacken om jag inte missuppfattat texten helt och hållet. Sök på något äldre inlägg om E10 debatten på forumet. Där finns länkar till ett par tyska tidningar och läs debatten där om E10. Bitvis hätsk vill jag lova.

Just det att Ducati inte har gett någon info ang. E10 är också en av anledningarna till att jag skippar det.

För övrigt tycker jag det är helt fel väg att gå. Hoj skrotbilspremien och få bort "liken" från vägarna, sänkt skatten (rejält) på miljöbilar osv anser jag vara vettigare. Vår bilpark är ju väldigt gammal.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Kul att detta intresserar och tack för snabba repliker!

Men jag undrade egentligen om jag gör något galet som kan rösta mer än en gång?

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Just det att Ducati inte har gett någon info ang. E10 är också en av anledningarna till att jag skippar det.

För övrigt tycker jag det är helt fel väg att gå. Hoj skrotbilspremien och få bort "liken" från vägarna, sänkt skatten (rejält) på miljöbilar osv anser jag vara vettigare. Vår bilpark är ju väldigt gammal.

Jag mailade en känd välrenommerad återförsäljare som i sin tur kontaktat Ducati för x veckor sedan när det var tal om att det skulle komma ut vid den här tiden på året. Har ännu inte fått något svar och jag antar att det varit tyst från Ducati själva i frågan. Med tanke på att bränslet är etablerat i ett par länder borde man väl kunna ge klara besked tycker man. Det är ju inte roligt att hamna på landsbygden med E10 och E95 samt diesel om ens fordon tar skada av bränslesorterna. Inne i städer är det inga problem att tanka 98 eller 99 oktan.

Det här känns verkligen inte så genomtänkt. Stämmer det att bilarna drar mer bensin på de nya miljöbränslet och att det inte skatte subventioneras. Då kommer ju folk att tanka 98 och 99 oktan istället. Min lilla förhoppning är då att bensinmackarna kanske rent av väljer att introducera 98 oktan även ute på landsbygden. Antagligen önsketänkande från min sida.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Honda:

"Användning av så kallad ”E10”-bensin

Som ett resultat av EU direktiv 2009/30/EC måste alla 27 EU Medlemsstater tillåta försäljning av bensin med upp till 10% Etanol (så kallad E10) från slutet av 2010. Alla Honda motorcyklar och mopeder producerade för Europa sedan 1993 är kompatibla med E10. Modeller med förgasare kan dock få något sämre körbarhet i kall väderlek."

http://www.hondamc.com/homc/templates/InsideNewsPage____17327.aspx

http://www.honda.de/content/service/faqpdf/Typenliste_E10_Vertraeglichkeit_Honda_Krad_112010.pdf

Kawasaki:

http://www.kawasaki.de/news.asp?Id=340DED98008

http://www.kawasaki.info/downloads/#_5

Blir inte helt klok på språket, menar dom att de inte redovisar/har testat äldre än 2006?

Stuntman

Stunt Edition
Gick med
25 Nov 2006
Hoj
SECRET STUNT EDITION(S)
Har sett många bensinstationer här i stockholm där det står på pumparna: 95 ur funktion... :gnissla

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Jomen alltså, det här med hur många gånger man kan rösta då?
Det var bara det jag undrade...

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe

Haha helt galet vad tråden hamnade långt från ts egentliga fråga. Framtida tips, använd en bättre rubrik för tråden och ta upp frågan tidigt i frågeställningen :D :krama

FreakyFriday

FreakyFriday
Gick med
1 Jun 2008
Hoj
Honda fmx650 -06. Yamaha 250 2t -04
Jag hittar fan knappt mackar att tanka 98 på .. de är inte så många som har kvar det .. Shell brukade ha 99 också. har dem kvar de ??

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj

Haha, missade faktiskt att det var det du undrade över :tungan.

Jag har kunnat rösta typ 7 ggr jag med. Tror det har med kakor och så att göra, olika datorer man loggar in på, IP-nummer osv...
Sen är jag knappast IT-tekniker.

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03

Ren etanol är ju fövisso 104 oktan, så 10% etanol i bensinen borde HÖJA oktantalet något, inget att frukta på den fronten altså.

Att hojen skulle dra mer är tveksamt om man inte kör väldigt mycket i området för lamdaregleringen, och dom som har plockat bort den som tex jag iom helsystem och PCIII kommer definitivt inte få högre föbrukning, hojen kommer istället gå lite magrare, eftersom ECUn inte har en aning om att du har iblandning av etanol.

Jag vet att saab 93 hade en del problem med att tankmätare la av som sades härstamma från något högre etanoliblandning hos vissa bolag, etanol kan tex vara korrosivt mot tex aluminium.

o andra sidan finns en uppsjö människor på etanol.nu testat upp till "ren" e85 i deiverse fordon utan några andra problem än att fordonet blir orkeslöst, kolla gärna den sidan om ni orkar.

• Gilla
Reaktioner: eha

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ren etanol är ju fövisso 104 oktan, så 10% etanol i bensinen borde HÖJA oktantalet något, inget att frukta på den fronten altså.

Det är framförallt den frätande effekten etanolen har på metall, plast, gummi etc som jag inte vill utsätta någon av mina fordon för. Så länge det finns alternativ till bränsle fritt från etanol (läs v-power i Sverige) får det bli det. I undantagsfall tankar jag 98 oktan. Inför vinteravställning alltid v-power. E10 kommer jag inte att tanka i något av mina nuvarande fordon. Jag tror inte att jag är ensamen om den ståndpunkten. E10 har verkligen inte fått den start politikerna önskat, men det är helt och hållet deras eget fel.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Finns som jag ser det ingen risk att ökad etanolhalt höjer oktantalet. Orsaken är att i Österrike på en Shellmack två sorters bensin. Normal 91 Oktan och Super 95 Oktan. Normal var billigare. Det betyder att när bolagen blandar mer etanol i bensinen så kommer de också blanda mer "Normal 91 Oktan" eller motsvarande "sämre" bensin i 95 Oktan bensinen för att minska kostnaden och hålla kvar Oktantalet på 95 Oktan.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...