Det är framförallt den frätande effekten etanolen har på metall, plast, gummi etc som jag inte vill utsätta någon av mina fordon för. Så länge det finns alternativ till bränsle fritt från etanol (läs v-power i Sverige) får det bli det. I undantagsfall tankar jag 98 oktan. Inför vinteravställning alltid v-power. E10 kommer jag inte att tanka i något av mina nuvarande fordon. Jag tror inte att jag är ensamen om den ståndpunkten. E10 har verkligen inte fått den start politikerna önskat, men det är helt och hållet deras eget fel.
95 oktan är idag detsamma som E5, och det har inte gett några problem eller "effekter". Vad är det som rent kemiskt kommer hända med E10 som inte händer med E5 i tanken? Sjukt komiskt att 5% etanol mer till de 5% som redan är där kan ge så mycket oro. Högertrafiksomläggningen all over again, liksom.
Frätande effekt på metall? Lägg allsköns motorrelaterade metaller i T-röd (eller varför inte spritköksbränslet tenol som även har metanolinnehåll) ett år eller två så slipper du från villfarelsen att metall tar skada av etanol/metanol. Ställ flaskan varmt, skaka om flaskan varje gång du passerar den så det blir maximala förutsättningar för att något ska hända. Jag kan avslöja redan nu att det inte kommer hända ett dugg.
Många blandar ihop etanol med metanol. Metanol körs i motorsammanhang ofta ihop med nitrometan och DET är korrosivt mot metaller. En möjlig förklaring till myten om etanols och metanols "stora" korrosiva förmågor.
Naturgummi torkar ut snabbare med etanol/metanol - men vem f-n kör med en rutten slang av naturgummi idag? Det ju inte bränslet det är fel på i det fallet..
Det som har gett problem är när bensinens upplösta (mångåriga) avlagringar som satt sig här och där i bränslesystemet löses av etanolen. Då ffa med E85, som löser dessa i mycket snabbare takt med risk för igensättning. Men dessa avlagringar har åren med E5 redan "tagit hand om" (i den mån de funnits öht) inga nya avlagringar kommer lösas av E10.