Kommer du tanka E10 i sommar?

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Finns som jag ser det ingen risk att ökad etanolhalt höjer oktantalet. Orsaken är att i Österrike på en Shellmack två sorters bensin. Normal 91 Oktan och Super 95 Oktan. Normal var billigare. Det betyder att när bolagen blandar mer etanol i bensinen så kommer de också blanda mer "Normal 91 Oktan" eller motsvarande "sämre" bensin i 95 Oktan bensinen för att minska kostnaden och hålla kvar Oktantalet på 95 Oktan.

Vad svamlar du om? Tankar du 95 oktan är det 95 oktan. Sedan består bensinen troligen av 6.5% etanol och resten bensin. Möjligen upp till 10% beroende på hur skatten på överskjutande 3.5% ser ut.

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Haha helt galet vad tråden hamnade långt från ts egentliga fråga. Framtida tips, använd en bättre rubrik för tråden och ta upp frågan tidigt i frågeställningen :D :krama
Ja okej, du har rätt.
Jag skulle valt en bättre rubrik och varit ännu tydligare men jag tyckte det borde ha räckt.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Haha, missade faktiskt att det var det du undrade över :tungan.

Jag har kunnat rösta typ 7 ggr jag med. Tror det har med kakor och så att göra, olika datorer man loggar in på, IP-nummer osv...
Sen är jag knappast IT-tekniker.
Skönt att inte vara ensam med bekymmer (puh)!
Svaret är alltså att det är för krångligt för att bry sig. Skönt, då kan jag släppa det!
Nästa gång lovar jag att vara tydligare med vad jag vill.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Ja okej, du har rätt.
Jag skulle valt en bättre rubrik och varit ännu tydligare men jag tyckte det borde ha räckt.

Din rubrik var väldigt missriktad om man sedan läser frågeställningen i inlägget. Det var nog många som helt enkelt ignorerade frågeställningen vars svar borde vara självklart.

Det säger sig självt att tanken är att man bara ska svara en gång på frågan. Man måste ju inte automatiskt svara flera gånger bara för att systemet tillåter det. Det finns troligtvis ett syfte bakom möjligheten och det är att det finns folk som delar på datorer och internet abonnemang. Samma sak upptäcker du om du röstar på kväll/dags pressens frågeställningar.

laidback

Gick med
19 Dec 2010
Hoj
Din rubrik var väldigt missriktad om man sedan läser frågeställningen i inlägget. Det var nog många som helt enkelt ignorerade frågeställningen vars svar borde vara självklart.

Det säger sig självt att tanken är att man bara ska svara en gång på frågan. Man måste ju inte automatiskt svara flera gånger bara för att systemet tillåter det. Det finns troligtvis ett syfte bakom möjligheten och det är att det finns folk som delar på datorer och internet abonnemang. Samma sak upptäcker du om du röstar på kväll/dags pressens frågeställningar.
Jag erkänner direkt; det blev inget bra det här.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
I ett rättvist samhälle så skulle konsumenten kunna välja själv om han eller hon ville tanka 95-oktanig bensin eller den så kallade E10-bensinen, men hur motiverar man någon att tanka något som kostar lika mycket (trots att det innehåller mindre bensin) och som samtidigt höjer förbrukningen och riskerar att sabba för äldre fordon? jo man tvingar alla att tanka sk*ten så är problemet löst....

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
I ett rättvist samhälle så skulle konsumenten kunna välja själv om han eller hon ville tanka 95-oktanig bensin eller den så kallade E10-bensinen, men hur motiverar man någon att tanka något som kostar lika mycket (trots att det innehåller mindre bensin) och som samtidigt höjer förbrukningen och riskerar att sabba för äldre fordon? jo man tvingar alla att tanka sk*ten så är problemet löst....

I sverige så blir vi itutade av våra politiker att vi vill tanka E10, att vi vill ha fri public service, att vi vill betala hutlös skatt etc etc...

eha

en svart till ska vägkittas, och betalas
Gick med
7 Jun 2010
Hoj
fler än jag ids - färre än jag önskar
Det är framförallt den frätande effekten etanolen har på metall, plast, gummi etc som jag inte vill utsätta någon av mina fordon för. Så länge det finns alternativ till bränsle fritt från etanol (läs v-power i Sverige) får det bli det. I undantagsfall tankar jag 98 oktan. Inför vinteravställning alltid v-power. E10 kommer jag inte att tanka i något av mina nuvarande fordon. Jag tror inte att jag är ensamen om den ståndpunkten. E10 har verkligen inte fått den start politikerna önskat, men det är helt och hållet deras eget fel.

95 oktan är idag detsamma som E5, och det har inte gett några problem eller "effekter". Vad är det som rent kemiskt kommer hända med E10 som inte händer med E5 i tanken? Sjukt komiskt att 5% etanol mer till de 5% som redan är där kan ge så mycket oro. Högertrafiksomläggningen all over again, liksom. :rofl

Frätande effekt på metall? Lägg allsköns motorrelaterade metaller i T-röd (eller varför inte spritköksbränslet tenol som även har metanolinnehåll) ett år eller två så slipper du från villfarelsen att metall tar skada av etanol/metanol. Ställ flaskan varmt, skaka om flaskan varje gång du passerar den så det blir maximala förutsättningar för att något ska hända. Jag kan avslöja redan nu att det inte kommer hända ett dugg.

Många blandar ihop etanol med metanol. Metanol körs i motorsammanhang ofta ihop med nitrometan och DET är korrosivt mot metaller. En möjlig förklaring till myten om etanols och metanols "stora" korrosiva förmågor.

Naturgummi torkar ut snabbare med etanol/metanol - men vem f-n kör med en rutten slang av naturgummi idag? Det ju inte bränslet det är fel på i det fallet..

Det som har gett problem är när bensinens upplösta (mångåriga) avlagringar som satt sig här och där i bränslesystemet löses av etanolen. Då ffa med E85, som löser dessa i mycket snabbare takt med risk för igensättning. Men dessa avlagringar har åren med E5 redan "tagit hand om" (i den mån de funnits öht) inga nya avlagringar kommer lösas av E10.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Ni som är positiva har inga problem med E75 eller E60 heller? Ingen gräns?

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Ingen gräns i avseende på korrosion.

Det som blir problem med större inblandningar är motorstyrningen. Det kräver ombestyckning av förgasare (i mitt fall) eller ommappning (insprutare) för att nå optimalt AFR (bränsle/luftförhållande, lambda=1). Eftersom bränslet inte finns överallt jag åker är det inte möjligt för mig att köra på det.

Att jag inte kör på E85 är även att räckvidden på en tank minskar lite för mycket (från 36 mil till ca 26 mil). Hade jag inte haft förgasare hade jag kanske konverterat med ställbar box och kört e85 men med möjligheten att både blanda och köra bensin. Att köra e85 skulle ge mer hästkrafter om motorn bara optimeras för det.

Det finns utförlig beskrivning på svmc.se (smc-forum) om energimängder och ökad bränsleåtgång relaterat till E10. När det gäller E10 så minskar räckvidden (teoretiskt) på en tank till 98,3% gentemot E5 (dagens 95-oktan.) 1,7 km per tio mil, med andra ord. http://forum.svmc.se/showpost.php?p=79450&postcount=20

Ni som anför lackskador och skyller på etanol: använder ni spolarvätska? Sluta med det i så fall innan lacken rinner av bilen. Spolarvätska innehåller stora mängder etanol - mycket större andel än i E10. :D

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Vad svamlar du om? Tankar du 95 oktan är det 95 oktan. Sedan består bensinen troligen av 6.5% etanol och resten bensin. Möjligen upp till 10% beroende på hur skatten på överskjutande 3.5% ser ut.

Jag tror att jag förstår.
Skillnaden mellan "ren" 95oktanig bensin och etanolblandad 95 oktan är att etanolens högre oktantal gör att den måste blandas med bensin med lägre oktantal för att slutprodukten skall hålla 95 oktan.
Förmodligen är det en fördel.
Lågoktanig bensin har (alltid?) högre energiinnehåll.
Etanol har lägre energiinnehåll.
Slutligen får förmodligen etanolblandningen lägre energiinnehåll ändå.

Det jag tycker är konstigt är att det inte satsas på rena etanolmotorer om nu detta är ett sådant framtidsbränsle?

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Problemet är tankställen, tillgången på bränsle. Etanol är och förblir ett övergånsbränsle som funkar i våra bensinmotorer medan vi succesivt fasar ut dem till förmån för bättre energihushållande fordon precis som 2-taktsmotorn succesivt gått bakåt. Otto-motorn är inte framtidens motor eftersom verkningsgraden är låg.

Att optimera mot etanol är inget speciellt. Högre kompression och dra nytta av det högre knackningstalet. Bl a Saab har väl gjort någon (kompromiss) i sina e85-motorer med variabel kompression.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Att jag inte kör på E85 är även att räckvidden på en tank minskar lite för mycket (från 36 mil till ca 26 mil). Hade jag inte haft förgasare hade jag kanske konverterat med ställbar box och kört e85 men med möjligheten att både blanda och köra bensin. Att köra e85 skulle ge mer hästkrafter om motorn bara optimeras för det.
[/B]

Men inte mer energi per liter va? :va

Då borde väl förbrukningen gå ner?

eha

Gick med
7 Jun 2010
Hoj
Det stämmer, därav 26 mil istf 36 mil på en "normaltank". Läs länken i tidigare inlägg om du vill se mer detaljer. De ökade hk kommer av effektivare förbränning genom högre komp, tidigare tändning och mer bränsle (eftersom bränsleångorna är kallare tar de mindre plats och mer kan sugas in i insugningstakten). Etanol spikar inte lika lätt. Men nu pratar vi e85-drift inte e10. Här är det i runda slängar 3,4% ökat bränsleflöde för att komma till optimalt AFR igen. (jämfört med "ren" 95). Försumbart.

Sedan finns det randeffekter hos dåligt optimerade bensinmotorer som inte kommer få ökad förbrukning utan rentav minskad. Detta p g a att de tidigare gått fett och släppt en massa bensin oförbränt ut med avgaserna. Med den extra syretillförseln som etanol ger tillsammans med en långsammare och kallare förbränning hamnar de närmare sin AFR. Det finns det massor av års erfarenhet av från "blandtankare" på etanol.nu som kan intyga. De vittnar om att 10-20% har gett lägre eller oförändrad förbrukning och en piggare bil.

Hur många bilar som har bredbandslambdagivare vet jag inte, men det sitter inga på mc så vitt jag vet så detta kan även gälla mc-motorer med "felaktiga" eller av kylningsskäl fetställda insprutare och inte bara förgasarmotorer.

Last edited:
Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...