Kommer polisen ge mig böter om jag kör i en parkeringsplats utan körkort?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Ja, som rubriken lyder. Jag har en parkering bredvid mitt hus som jag vill åka till med hojen för att träna för uppkörningen jag har om en månad.

Det jag undrar är att om polisen för någon anledning bestämmer sig för att komma till parkeringen (som brukar vara tom nästan hela tiden btw), kommer de bötfälla/ta bort mitt körkortstillstånd/ kommer de göra något sånt?

Har någon varit med om dehär?

Tack för svar.

Kramer

Sporthojsnörd
Gick med
29 Apr 2015
Hoj
Ducati 959 Panigale & Honda CB1000RA
Det är olagligt. Ingen kan sen sia om vad polisen verkligen gör eller inte gör.

I vilket område i Stockholm finns parkeringen? Någon kanske kan tänka sig att sitta bredvid kvällstid och äta take away och göra det lagligt.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Det är olagligt. Ingen kan sen sia om vad polisen verkligen gör eller inte gör.

I vilket område i Stockholm finns parkeringen? Någon kanske kan tänka sig att sitta bredvid kvällstid och äta take away och göra det lagligt.

jaja jag vet att det är olagligt fast finns det någon chans att poliserna är chill eller nåt? Parkeringen ligger vid huddinge, stuvsta.

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
STOPP OCH BELÄGG!

Du har frågat tidigare om handledare här på Sporthoj och jag har även sett dig fråga om detta på Facebook samt med att köra själv har även varit uppe på tapeten i olika fora. Ta ditt kast att du var sent ute för din uppkörning och planerat det utan framförsikt. Enda du ska söka efter ljus och lykta nu är en handledare och inte fråga om det är okey att köra olagligt! :huvet

Stopp och belägg.jpg

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Är det värt att riskera kortet tycker du?

Men om du kör ändå så tror jag att det väldigt liten chans att dom drar in lämpat för dig. Har du ingen och köra med då?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Är det värt att riskera kortet tycker du?

Men om du kör ändå så tror jag att det väldigt liten chans att dom drar in lämpat för dig. Har du ingen och köra med då?

Tyvärr så har jag ingen handledare. Jag har frågat om det fast det finns inga.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
STOPP OCH BELÄGG!

Du har frågat tidigare om handledare här på Sporthoj och jag har även sett dig fråga om detta på Facebook samt med att köra själv har även varit uppe på tapeten i olika fora. Ta ditt kast att du var sent ute för din uppkörning och planerat det utan framförsikt. Enda du ska söka efter ljus och lykta nu är en handledare och inte fråga om det är okey att köra olagligt! :huvet

View attachment 453523

Det enda stället jag har frågat om handledare är sporthoj.

Nordic

Medlem
Gick med
29 May 2011
Hoj
Z750 09 - VZ800
Jadu grabben, det bästa tipset då är att du avbokar uppkörningen och tar en intensivkurs då får du bra råd och övning samt att allt ingår. Hallstahammar har en bra skola.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Jadu grabben, det bästa tipset då är att du avbokar uppkörningen och tar en intensivkurs då får du bra råd och övning samt att allt ingår. Hallstahammar har en bra skola.

Jo det skulle jag kunna göra fast då måste jag vänta tills sen juli/augusti :(

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F
Det enda stället jag har frågat om handledare är sporthoj.

Okey... If you say so.... :gnissla

Men tyvärr får du stå ditt kast eller få tag på handledare på ett eller annat sätt. Kanske betala rikligt? Ja, "surt sa räven" men plugga teorin nu så står det även där säkert om man får köra själv på en parkeringsplats utan körkort och dess konsekvenser.

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Okey... If you say so.... :gnissla

Men tyvärr får du stå ditt kast eller få tag på handledare på ett eller annat sätt. Kanske betala rikligt? Ja, "surt sa räven" men plugga teorin nu så står det även där säkert om man får köra själv på en parkeringsplats utan körkort och dess konsekvenser.

mm, tack för svaret. Jag pluggar teori ganska mycket med appen ikörkortmc då jag hört många säga att den är väldigt bra.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Gå med i SMC och fråga din lokala förening om någon vill bli handledare.

Det brukar vara så att polisen dyker upp minst när man anar det och när det är som minst lämpligt. Förrutom i höstas när jag anmälde ett pågående inbrott hos grannen - då dök det upp TVÅ bilar upp efter 20 minuter efter att de kört 40 km.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag kan förstå frustrationen när du inte har handledare. När jag själv tog kortet fick jag strax före uppkörningen en konflikt med min trafikskola (läraren betedde sig som en idiot och när jag påpekade detta avbokades alla lektioner) så jag behövde akut fixa fram en privat handledare för att finslipa på låg- och högfartsbanan inför uppkörningen. Hade redan kört en hel del i trafiken. Fick till slut tag på en kompis kompis som ställde upp så jag kunde öva lite ytterligare högfartsbana, men behövde öva mer på lågfartsbanan och då löste jag det så att en annan kompis med MC-kort (men som inte haft det i fem år och därför inte kunde vara handledare) körde bort hojen till en avlägsen yta där jag i lugn och ro sen kunde öva på lågfartsbanan.

Det var förstås inte helt lagligt och inget jag vill uppmuntra till. Det du framför allt bör tänka på är försäkringen. Man kan inte räkna med ersättning om man kör olovligt på det sättet och det var därför som jag verkligen inte ville öva högfartsbana eller ute i trafiken utan en riktig handledare eftersom det där trots allt finns en risk för att man både skadar sig själv och hojen allvarligt. Att öva krypkörning på lågfartsbanan bedömde jag däremot som en risk jag var villig att ta den gången, då konsekvenserna knappast blir värre än att man kan ta kostnaden utan att blanda in försäkringen, ifall man skulle råka välta.

Fast jag undrar ändå vad du har för plan för körkortet på det stora hela? Kör du på en körskola annars eller har du en handledare som du kört med i trafiken, men som nu inte kan ställa upp? Du har väl inte tänkt förbereda dig för att ge dig ut i trafiken enbart genom att själv snurra runt på en parkeringsplats?

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Jag kan förstå frustrationen när du inte har handledare. När jag själv tog kortet fick jag strax före uppkörningen en konflikt med min trafikskola (läraren betedde sig som en idiot och när jag påpekade detta avbokades alla lektioner) så jag behövde akut fixa fram en privat handledare för att finslipa på låg- och högfartsbanan inför uppkörningen. Hade redan kört en hel del i trafiken. Fick till slut tag på en kompis kompis som ställde upp så jag kunde öva lite ytterligare högfartsbana, men behövde öva mer på lågfartsbanan och då löste jag det så att en annan kompis med MC-kort (men som inte haft det i fem år och därför inte kunde vara handledare) körde bort hojen till en avlägsen yta där jag i lugn och ro sen kunde öva på lågfartsbanan.

Det var förstås inte helt lagligt och inget jag vill uppmuntra till. Det du framför allt bör tänka på är försäkringen. Man kan inte räkna med ersättning om man kör olovligt på det sättet och det var därför som jag verkligen inte ville öva högfartsbana eller ute i trafiken utan en riktig handledare eftersom det där trots allt finns en risk för att man både skadar sig själv och hojen allvarligt. Att öva krypkörning på lågfartsbanan bedömde jag däremot som en risk jag var villig att ta den gången, då konsekvenserna knappast blir värre än att man kan ta kostnaden utan att blanda in försäkringen, ifall man skulle råka välta.

Fast jag undrar ändå vad du har för plan för körkortet på det stora hela? Kör du på en körskola annars eller har du en handledare som du kört med i trafiken, men som nu inte kan ställa upp? Du har väl inte tänkt förbereda dig för att ge dig ut i trafiken enbart genom att själv snurra runt på en parkeringsplats?

Nej, jag har reggat mig hos en trafikskola. Fast, jag tycker inte att 3 lektioner räcker, dvs att träna privat är inte något som skadar. Och så kommer de inte låta mig låna deras hoj om jag inte kör bra i lektionen, (därför jag vill träna nu).

PeterDeleter

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Jun 2015
Hoj
Suzuki GSX-S1000F

Han har uppkörning i mitten av maj och bara kört på en parkeringsplats vad jag läst/sett så det brådar på att få ordning på allt...

Raderad medlem 51742

Guest
Nej, jag har reggat mig hos en trafikskola. Fast, jag tycker inte att 3 lektioner räcker, dvs att träna privat är inte något som skadar. Och så kommer de inte låta mig låna deras hoj om jag inte kör bra i lektionen, (därför jag vill träna nu).

Nej, tre lektioner räcker antagligen inte långt, särskilt inte om merparten av lektionerna går åt till att öva konbana.
Det låter som att du verkligen inte är redo för uppkörning.

Det bör inte vara omöjligt att få tag på en handledare om det främst handlar om att hålla dig under uppsikt och ge lite tips och råd när du övar på parkeringsplatsen under ett par timmar. Det är ingen gigantisk uppoffring. Hade eventuellt själv kunnat ställa upp om jag hade bott i Stockholmstrakten.

Men utöver detta behöver du ställa in dig på att de tre lektionerna med trafikskolan kanske inte räcker. Brukar krävas mer än så. Lika bra att ställa in dig på det och vara beredd på att detta kommer kosta lite mer än vad du räknat med.

Last edited by a moderator:

Tanner1213

Medlem
Gick med
28 May 2019
Hoj
Yamaha YZF R125 -14
Nej, tre lektioner räcker antagligen inte långt, särskilt inte om merparten av lektionerna går åt till att öva konbana.
Det låter som att du verkligen inte är redo för uppkörning.

Det bör inte vara omöjligt att få tag på en handledare om det främst handlar om att hålla dig under uppsikt och ge lite tips och råd när du övar på parkeringsplatsen under ett par timmar. Det är ingen gigantisk uppoffring. Hade eventuellt själv kunnat ställa upp om jag hade bott i Stockholmstrakten.

Tack. Fortsätter att leta.

swedefish

Medlem
Gick med
31 Oct 2015
Hoj
2005 Sportster
Jag skulle nog göra som andersbrink förslår, gå med i en klubb/ förening med mc anknytning för att få köra mc antingen på bana eller med handledare. Skulle också avvakta med kortet/ uppkörning till ett senare tillfälle. Om man kör mc med handledare eller kör solo med kortet i handen kvittar egentligen, huvudsaken att man får åka hoj.

M@rtini

Stamkund hos Lillemans MC Lund.
Gick med
23 Jan 2010
Hoj
HONDA VFR 1200 FDA -12
Om du bor i närheten av Huddinge kan du avsätta en tisdagskväll för ett besök hos Huddinge MCK, det är bra och trevligt folk som säkert kommer hjälpa dig. https://www.huddingemck.se/

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati