Kommer Spotify växa eller dö?

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
För ca 6 månader sedan gick Spotify ut med en begränsning på sina gratiskonton till max 5 lyssningar på en och samma låt samt max 10h totalt under 1månads tid.

Detta trädde i kraft nu i december för de som haft sina konton ett längre tag. Jag märkte det första dagen då jag råkade ha Spotify igång på jobbet istället för radio som jag brukar och blev avstängd första dan.
Ledningen på Spotify har ju gjort detta för att generera fler betalande kunder men kommer detta verkligen ske?

Jag slutade använde det samma dag i alla fall med inte någon tanke på att köpa ut Premium-kontot och övergick till Grooveshark. Av de jag känner som haft gratiskonto har alla gjort likadant.

Jag har läst att de tappat närmare 2milj. konton sedan detta, vilket skulle motsvara mer än 1/5 av alla deras konton och dubbelt så mycket som alla deras betalkonton ihop (ca 1milj.)

Dessutom har jag läst många artiklar om tappade annonsörer och många artister som hoppat av. Att de tappar annonsörer är väl inte så konstigt. Det är ju ingen som lyssnar på reklamen längre.

Vad tycker ni om detta. Hur bör ledningen sköta utvecklingen, eller tror ni de gör rätt och kommer hitta inkomst genom fler betalande konton?

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Dom tappar 2 miljoner användare som inte vill betala ja, reklamen gick dom ju inte runt på, var ju mest reklam för dom själva.

Har pyntat sen innan och fortsätter med det sålänge utbudet är ok.

Tycker dock dom är jävligt slöa på utveckling av programvaran, napster var ju fan bättre.

Edit:
Känner ingen som gått över till grooveshark eller dylikt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var gratislyssnare förr men skaffade premium för att köra spotify i telefonen i bilen.

Nu lyssnar jag ändå bara på mina offlinelistor, så jag kan lika gärna ladda ner musiken och lagra den själv, det behöver jag inte spotify till.

Innan spotify i mobilen körde jag Grooveshark jag med, då Spotify ändå inte bemödat sig med en version för Linux. (jo jag kör spotify genom wine på linuxburken, men det är ju inte en snygg lösning)

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Jag har sett Spotify mer eller mindre som en kommersiell radiostation i förstahand. Med fördelen dessutom att man själv kan välja musiken som ska spelas. Det är detta konceptet som gjort att Spotify blivit så stort på så kort tid.

Man fick sedan valet att betala för ett Premiumkonto, så slapp man dessutom reklamen. (Bra idé för de som vill)
Jag anser dock att det sista man vill som en kommersiell kanal är att bli av med lyssnarna. Enligt mig bör de föröka maximera antal aktiva konton då detta kommer generera mer reklambaserade inkomster.

Sen kommer det ju alltid gå över en del gratiskonto till Premium-konton för att slippa reklamen med.

Som de gjort nu så anser jag att man mer eller mindre skrivit på sin egen dödsdom. Det kan inte bli något annat än en ond cirkel av det. Färre lyssnare, färre annonsörer, färre utbetalningar, färre artister, färre Premium-konton.

Putte

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Tillfällligt utan
Tror de som uppskattar spotify gärna betalar. Jag är gratis användare, bytte en månad till premium för att köra i ipaden, men nää använder det så sällan så det vart gratis igen.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag slutade använde det samma dag i alla fall med inte någon tanke på att köpa ut Premium-kontot och övergick till Grooveshark. Av de jag känner som haft gratiskonto har alla gjort likadant.

Jag har läst att de tappat närmare 2milj. konton sedan detta, vilket skulle motsvara mer än 1/5 av alla deras konton och dubbelt så mycket som alla deras betalkonton ihop (ca 1milj.)

Dessutom har jag läst många artiklar om tappade annonsörer och många artister som hoppat av. Att de tappar annonsörer är väl inte så konstigt. Det är ju ingen som lyssnar på reklamen längre.

Vad tycker ni om detta. Hur bör ledningen sköta utvecklingen, eller tror ni de gör rätt och kommer hitta inkomst genom fler betalande konton?

Dina siffror är lite sena, de är över 2,5 milj. betalande som det ser ut nu. Att annonsörerna hoppar av är inte så lustigt, gratisversionen är inte lockande längre. Å andra sidan känner jag ingen som gått över till Grooveshark - eller så vågar de inte säga nåt för att jag hackar på dem att använda ett lagligt alternativ istället :tungan - men vi är ett gäng som flyttat till WiMP sedan Spotify Free blev oanvändbart. För min del har det med utbud att göra, WiMP har bättre musik för mig.

Betalkonton är vägen att gå och hur man än vrider på det är det få artister och skivbolag som har råd att stå utanför streamingtjänster trots att de betalar minimalt jämfört med vanlig radio. I kommersiell radio får upphovsrättshavaren betalat per minut (det lägsta jag har hört är Bandit Rock som ligger runt 1,50 kr per minut och högst är SR på ~250 kr per minut) medan hos webstreamingen får artisten betalt per spelning, en summa på ungefär €0,00005 per spelning. Så att artister och skivbolag hoppar av är egentligen inte lustigt, en såld skiva ger lika mycket betalt som 20 000 spelningar på Spotify.

Hur ska man göra för att lyckas? Ja du, det är en rätt bra fråga. Dock tror jag att streamingtjänster är framtiden och det är ett bra sätt att få folk att faktiskt betala för musik, bara det är ett steg framåt jämfört med de senaste tio åren.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Jag känner bara fler och fler som skaffar premium. Tror de klarar sig fint. Vem orkar leta runt på torrentsidor när låtarna finns tillgängliga direkt? Som partylösning är den oöverträffad, t o m de med riktigt dålig smak kan hitta sin skit att plåga övriga gäster med.

Offline fixar biffen under semestern utanför internets räckvidd.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Risken med Spotify tror jag är att folk tillslut kommer på sig själva att de lyssnar på samma artister med små inslag av nyare artister. I längden har de betalt den musik de lyssnar på flera gånger om. De inser att det är en tjänst de betalar för och frågan är om de tycker att det värt det när de summerar alla andra tjänster de också betalar för i dagens medialandskap. Jag tror streamtjänster är här för att stanna, men de får nog tänka om när det gäller deras intäktssida. Personligen är jag inte intresserad av att köpa musik via t ex Itunes. Man ska ju tillhandahålla lagringen själv. Då köper jag ärligt talat hellre musiken på cd eller vinyl. Men jag är nog lite gammaldags när det gäller det här.

Last edited:

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Hur har de som hatar FB föresten gjort sen Spotify tvingade att koppla det?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag känner bara fler och fler som skaffar premium. Tror de klarar sig fint. Vem orkar leta runt på torrentsidor när låtarna finns tillgängliga direkt?

Det är ju inte direkt jobbigt att leta runt efter musiken.
Jag hittar min musik på ett av mina bokmärken.

Jag kan lagra och spela upp den direkt ur min telefon, jag kan dessutom lagra den på så många andra ställen jag vill, till exempel på ett USB minne i bilen så slipper jag koppla in/ur telefonen varje gång jag ska lyssna i bilen.

MF-SU204GBK_01L_2.jpg

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
Jag tror inte att spotify kommer att växa förrän de introducerar något nytt, när det sker har jag ingen aning om. Har haft spotify i snart 25 månader nu och deras nya begränsningar i några månader, så det är inget som de nyligen lagt in för de gamla användarna. Tycker att spotify är jäkligt prisvärt; har 6 månaders musik framåt betalt för endast 300 kr (Spotify Unlimited). Det priset går inte att slå genom att köpa lite skivor i butik...

Edit: Det är inget tvång på att koppla sitt konto med ens facebook.

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Well, i MODERNA bilar hittas din musik i telefonen direkt av bilen. Utan en enda sladd ;)

Jag kan lagra och spela upp den direkt ur min telefon, jag kan dessutom lagra den på så många andra ställen jag vill, till exempel på ett USB minne i bilen så slipper jag koppla in/ur telefonen varje gång jag ska lyssna i bilen.

View attachment 350968

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05
Edit: Det är inget tvång på att koppla sitt konto med ens facebook.

Jag har inte kopplat min spotify till min FB?
Är det ett tvång numera?

Jaha, det är kanske inget tvång då. Kollade bara en site som jämförde de olika musiktjänsterna och där stod det "Forced" under Facebook-integretion på just Spotify.

EDIT: Nejdå, jag hade faktiskt rätt. De KRÄVER att man har och kopplar sitt FB-konto numera:Länk

Kanske ännu en anledning till hämmad utvekling?

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag gick över till Premium från gratis när de började med detta, mest för att tjejen ville ha det och att jag kan köra offline i mobilen och dylikt.
Men jag tycker att Spotify för övrigt suger, användarvänligt är det inte alls och layouten är ju så basic den bara kan bli och känns jävligt billig.
Och att artisterna inte får några stålar av dem är ju också ett aber, även om jag inte hade gett artisterna pengarna via cd-skivor annars.

Jag kommer nog försöka köra Grooveshark mer och mer och avsluta mitt Spotifykonto, det känns inte som att de har gjort sig förtjänta av pengarna med det där sunkiga programmet de erbjuder.
Dessutom försvinner ju vissa låtar helt apropå och dyker upp igen nästa dag, sjukt irriterande.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Well, i MODERNA bilar hittas din musik i telefonen direkt av bilen. Utan en enda sladd ;)

Well, ännu bättre då, men drar inte A2DP en massa ström ur telefonen, då måste man ju ändå koppla en sladd för det.

Nu kör jag IOFS telefonen i hållaren/laddaren nästan jämt ändå, ofta kör jag med GPS igång bara för fartkamerapåminnelse och då behöver den ju ladd

Jag har dock inte helt släppt iden på en dedikerad 7" androidplatta i bilen för musik/gps, då försvinner ju det problemet.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Well, ännu bättre då, men drar inte A2DP en massa ström ur telefonen, då måste man ju ändå koppla en sladd för det.

Nu kör jag IOFS telefonen i hållaren/laddaren nästan jämt ändå, ofta kör jag med GPS igång bara för fartkamerapåminnelse och då behöver den ju ladd

Jag har dock inte helt släppt iden på en dedikerad 7" androidplatta i bilen för musik/gps, då försvinner ju det problemet.

Kör en dockningstation på jobbet med spotify på 9-5 ,
på så sätt får alla välja musik och man slipper tanka 10 TB med mp3 för att alla ska bli nöjda :)

Porter

Nu
Gick med
13 Oct 2006
Hoj
Yamaha TDM
Jag kan bara tala för mig själv när jag säger att jag tror att streaming av musik kommer att växa/fortsätta. Det är en del av utvecklingen som jag tror på. Kommer inte spotify klara av att hålla kvar de betalande kunderna kommer någon annan som är mer benägen att ge folket vad de vill ha ställa sig i rampljuset. Jag har spotify premium och är mycket benägen att betala för att få en såhär pass variabel tjänst. Körde spotify free till en början men är nu betalande kund.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kör en dockningstation på jobbet med spotify på 9-5 ,
på så sätt får alla välja musik och man slipper tanka 10 TB med mp3 för att alla ska bli nöjda :)

Det förutsätter ju dock att man streamar, annars ska man ha samma 10TB lagrade som offlinelistor lika fullt.

På mitt jobb streamar vi inte men alla kan koppla in sina telefoner/MP3 spelare till stereon med en AUX sladd och det finns en universalladdare där, det funkar bra.

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein

View attachment 350968

Varför är det intressant att lagra den? Den ska bara vara tillgänglig när jag vill.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!