För ca 6 månader sedan gick Spotify ut med en begränsning på sina gratiskonton till max 5 lyssningar på en och samma låt samt max 10h totalt under 1månads tid.
Detta trädde i kraft nu i december för de som haft sina konton ett längre tag. Jag märkte det första dagen då jag råkade ha Spotify igång på jobbet istället för radio som jag brukar och blev avstängd första dan.
Ledningen på Spotify har ju gjort detta för att generera fler betalande kunder men kommer detta verkligen ske?
Jag slutade använde det samma dag i alla fall med inte någon tanke på att köpa ut Premium-kontot och övergick till Grooveshark. Av de jag känner som haft gratiskonto har alla gjort likadant.
Jag har läst att de tappat närmare 2milj. konton sedan detta, vilket skulle motsvara mer än 1/5 av alla deras konton och dubbelt så mycket som alla deras betalkonton ihop (ca 1milj.)
Dessutom har jag läst många artiklar om tappade annonsörer och många artister som hoppat av. Att de tappar annonsörer är väl inte så konstigt. Det är ju ingen som lyssnar på reklamen längre.
Vad tycker ni om detta. Hur bör ledningen sköta utvecklingen, eller tror ni de gör rätt och kommer hitta inkomst genom fler betalande konton?
Detta trädde i kraft nu i december för de som haft sina konton ett längre tag. Jag märkte det första dagen då jag råkade ha Spotify igång på jobbet istället för radio som jag brukar och blev avstängd första dan.
Ledningen på Spotify har ju gjort detta för att generera fler betalande kunder men kommer detta verkligen ske?
Jag slutade använde det samma dag i alla fall med inte någon tanke på att köpa ut Premium-kontot och övergick till Grooveshark. Av de jag känner som haft gratiskonto har alla gjort likadant.
Jag har läst att de tappat närmare 2milj. konton sedan detta, vilket skulle motsvara mer än 1/5 av alla deras konton och dubbelt så mycket som alla deras betalkonton ihop (ca 1milj.)
Dessutom har jag läst många artiklar om tappade annonsörer och många artister som hoppat av. Att de tappar annonsörer är väl inte så konstigt. Det är ju ingen som lyssnar på reklamen längre.
Vad tycker ni om detta. Hur bör ledningen sköta utvecklingen, eller tror ni de gör rätt och kommer hitta inkomst genom fler betalande konton?
Last edited: