Komp och squish funderingar

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
Tja!

Mätte squishen på mito idag. blev aningen förvånad när skjutmåttet visade 2.6mm :va Funderar på att ta ner den till 0.7-0.9 någonting..??? men en del funderingar dyker upp på vägen..

Vad är lämpligt komp i en 125cc motor som är tänkt att åka på landsväg med 95/98 soppa??

Är det pga högt squish mått som jag måste åka med ett sånt himmla stort munstycke 180 (std 148)?? enda skilnaden efter renoveringen är effekt avg.

Tappat toppfart har jag gjort också ca 20km/h. samma anldening??'

Har en topp med mycket mindre förbränningsutrymme jämfört med den som jag använder nu. den har dock alldels för liten squish så tänkte lämna bort den på svarvning och öka squishen och kompet. Men det när man svarvar förbränningsutrymmet så måste ju toppen bli tunnare. Så hur gör man då med stiftet? är ju inte bra om det sticker ner nån mm.

Sen hur ska man göra för att få fast toppen i svarven? den har inte en rak sida..

Många frågor blev det hoppas nån tar sig tid att svara :tummenupp :)

//Anton


Edit: Har bytt cylinder,topp och kolv. därför måtten inte är som dom ska.
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
Ta en titt en bit ner på denna sida så får du se en användbar teknik: http://w1.183.telia.com/~u18322446/verkstad/verkstad.html
Adressen till startsidan där är www.vrm.se, Roffe har koll på hur man trimmar tvåtaktare så jag skulle föreslå att du vänder dig till honom, han kan garanterat få snurr på din hoj.

Edit: Citat från www.vrm.se : Gamla topplock har inte alltid den bästa utformningen på förbränningsrummet. Dels så har det många gånger fel squishband, fel kompressionsförhållande, ocentrerat tändstiftshål dessutom utformad efter blyad bensin eller så är det sönderkört efter ett haveri. Då löser jag det med att fräsa ur det gamla förbränningsrummet och ersätter det med ett nytt svarvat för blyfri bensin och centrerat tändstift.
 

Gabor

Guest
Vill bara tillägga att den här ROLFO, kan det här, han har byggt 2-taktsmotorer i 425 år ungefär, eller hur :tomten .

Du kan få jobbet gjort av honom......granterat nöjd blir du.....

Tomosen på bilden bredvid gör garanterat 245 km / tim.......fritt fall... :rofl
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Henkka skrev:
Måttet imellan när kolven är i ÖD (övredödläge) och toppen.

Ok, var på kolven/toppen mäts det? Eller har toppen alltid samma form som kolvens topp, så att det inte spelar nån roll var man mäter?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Hur mäter du squishbandet med skjutmått?

Såhär gör jag:

Skruvar av toppen. Tar en klutt modellera, masserar ut den till 2-3 mm's tjocklek, lägger i en bit lödtennstråd (ca 2-3 mm tjock) i leran. Sätter klutten på kolvtoppen -rakt ovanför kolvbulten, dvs antingen på den högra eller vänstra sidan av kolvtoppen. Tanken är att modelleran ska hålla tennet på plats, gärna utan att baka in tennet helt. EDIT: tennet ska också gå ända ut till kolvens kant, dvs nästan ligga och stryka an mot cylinderväggen /EDIT
Skruvar på toppen. Kickar. Skruvar av toppen. Pillar ur klutten. Tar ut tennet. Mäter.

Repeterar några ggr (jobbigt med 4 cylindrar, men detta gör man inte så ofta...).

Du ska *inte* ha 2,6 mm. Snarare något i stil med 0,8.

Kolvtoppen behöver inte nödväntigtvis ha samma form som toppen, på RG500 så är det en kilformad squish med mindre spalt längst ut.

Bifogar lite bilder på hur RG500 ser ut för referens.

/J
 

Bifogat

  • Head-RG500-easy-tune.jpg
    Head-RG500-easy-tune.jpg
    53.7 KB · Visningar: 847
  • Head-RG500-standard.jpg
    Head-RG500-standard.jpg
    53.9 KB · Visningar: 498
  • Head-RG500-tuned.jpg
    Head-RG500-tuned.jpg
    54.1 KB · Visningar: 342

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Ni får hojta till om jag är för frågvis nu, men varför blir skulle squish:en kunna ändras och vad gör man i så fall åt det? Om man planar toppen ändras det ju såklart, men vad annars?
 

Gabor

Guest
2_takts renovering av toppar

Här finns en bra länk som förklatrar det mesta.
Igen är det vrm, med rolfo som fixar

http://www.speedriders.com
kolla på "forumet, "sachsmeks frågelåda, "racingtopp till sachs från vrm"
(martin 2000)
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
PacMan skrev:
Ni får hojta till om jag är för frågvis nu, men varför blir skulle squish:en kunna ändras och vad gör man i så fall åt det? Om man planar toppen ändras det ju såklart, men vad annars?


Squish ändrar man med att använda olika tjocklekar på cylinderfotspackning eller toppackning! Planar man bara toppen ändras inte squish utan det är bara volymen på förbränningsrummet som minskar.

På min aprilia RS250 ska squish ligga på om den är helt standard på 1,50-1,65mm från fabrik! På en riktig racerhoj ligger man på 0,55-0,70mm men då måste man använda lite annan bensin och hålla efter motorn lite oftare med servicar.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Axxexs skrev:
Squish ändrar man med att använda olika tjocklekar på cylinderfotspackning eller toppackning! Planar man bara toppen ändras inte squish utan det är bara volymen på förbränningsrummet som minskar.

Oki, jag som missuppfattade. Nu e jag me, tackar! :tummenupp
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Axxexs skrev:
Planar man bara toppen ändras inte squish utan det är bara volymen på förbränningsrummet som minskar.

Fel fel! Planar man toppen så är det ju klart höjden (squish) minskar i förbränningsrummet.

Volymen är ju höjden x botten arean... allt är ju relativt.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Henkka skrev:
Fel fel! Planar man toppen så är det ju klart höjden (squish) minskar i förbränningsrummet.

Volymen är ju höjden x botten arean... allt är ju relativt.


Kan kanske finnas olika typer av utformningar på toppar kanske? På dom toppar jag sett/jobbat med så ändras inte squish:en om man skulle planat toppen. Avståndet mellan kolv och topplock ändras inte för att toppen blir tunnare.

Du måste ha menat planat cylindern och inte planat topplocket väl?
 

Henkka

Med fingrarna djupt i syltburken
Gick med
18 Jan 2004
Ort
u
Hoj
suzuki + ktm
Axxexs skrev:
Kan kanske finnas olika typer av utformningar på toppar kanske? På dom toppar jag sett/jobbat med så ändras inte squish:en om man skulle planat toppen. Avståndet mellan kolv och topplock ändras inte för att toppen blir tunnare.

Du måste ha menat planat cylindern och inte planat topplocket väl?
Förstår verkligen inte vad du menar. :va

Minskar du på höjden så kommer ju förbränningsrumstaket närmare kolvtoppen.

Edit: kom att tänka på att vissa toppar har en plan yta längst ut för att mäta just squish (heter det squishband), finns möjligtvis på tvåtaktare....??
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Skilj på squishhöjd och squishyta. Annars total förvirring.

Hur man fixar lämplig squish beror helt på hur kolv/topp ser ut. T.ex. om kolven inte går upp kant-i-kant m cylkanten så kan man ju slipa ner hela toppen utan att få ett dugg lägre squishhöjd. Då blir det till att ta ner cyl lagom mycket i stället (alt tunnare fot.p-ning). På 4takt är det ofta enda chansen. Fast där får man kolv/ventil spel att oroa sig för oxå.

Squish-pyssel brukar medföra att man får volymmäta toppen m pipett, plexiglasskiva o fotogen några ggr. 1a ggn i orginal så man vet startvärdet.

Toppen kan man ofta sätta i svarv mha gammalt stift. Men det går rätt bra m toppen i skruvstäd o borrmaskin o roterande fil oxå. Smärgelduk efteråt.
Jag brukar kolla squishhöjd genom att lägga på toppen utan p-ning och se till att kolven precis går fritt då. Då har jag squishhöjd = p-ningens tjocklek.

Men mät o tänk o räkna lite på volymer o komp innan så att kompen blir rimlig.
Minsta squishhöjd bestäms av att kolven inte får slå i toppen (så hårt) under gång. Staken töjer sig vid vändningen, vevaxeln kan svikta, lagerspel tillkommer etc. Runt .8-1 mm vanligt värde.
/u
 
Last edited:

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Henkka skrev:
Edit: kom att tänka på att vissa toppar har en plan yta längst ut för att mäta just squish (heter det squishband), finns möjligtvis på tvåtaktare....??
1) förstår inte hur man mäter squish med en yta
2) alla moderna motorer har squish, både 2- o 4takt.
(Men inte t.ex. xr600 med sitt halvsfäriska förbr.rum. Borrning 5 mm ger dock automatisk ett 2.5 mm brett squishband runt hela, iaf 13 % av kolvytan; alltid något....och 654 cc förstås)
/u
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
RG500-Johannes skrev:
Hur mäter du squishbandet med skjutmått?

var lite otydlig.. jag mätte punktsquish med en tenn-tråd.. Mätte sedan tråden med skjutmåttet.. :)

Men några frågor kvarstår dock.. Är det pgs fel squish jag har tappat toppfart och måste mata hojen med en himmla massa soppa..?

Mindre squish ska väll ge mer toppeffekt och det måste ju vara där jag saknar..

Ulf lundin

"alla moderna motorer har squish, både 2- o 4takt."

Äldre typ mopedmotorer m.m saknar väll squish.. dom har ju förbrännings utrymmet format på endast ett sätt utan klämspalten i kanten.. eller är jag ute och cyklar? :D


Axxexs
"På min aprilia RS250 ska squish ligga på om den är helt standard på 1,50-1,65mm från fabrik! På en riktig racerhoj ligger man på 0,55-0,70mm men då måste man använda lite annan bensin och hålla efter motorn lite oftare med servicar."

Har inte du blandat ihop squishen med kompritionen nu?? Säg att du har 1.5mm squish, sen tar du ner den till säg 0.8 men kompenserar sammtidigt genom att göra övriga förbränningsutrymmet större. då har man ju samma komp men endast lägre squish.. och utrymmet som är där ute i "kanterna" blir ju mindre då och då borde man ju nästan kunna gå ner nått steg på huvudmunstycke etc då dom gaserna ändå inte hinner förbrännas i tid utan förbräns då kolven har vänt och är på väg mot NDP. och även åka med samma oktantal.???
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Edholm skrev:
var lite otydlig.. jag mätte punktsquish med en tenn-tråd.. Mätte sedan tråden med skjutmåttet.. :)

Men några frågor kvarstår dock.. Är det pgs fel squish jag har tappat toppfart och måste mata hojen med en himmla massa soppa..?

Mindre squish ska väll ge mer toppeffekt och det måste ju vara där jag saknar..

Ulf lundin

"alla moderna motorer har squish, både 2- o 4takt."

Äldre typ mopedmotorer m.m saknar väll squish.. dom har ju förbrännings utrymmet format på endast ett sätt utan klämspalten i kanten.. eller är jag ute och cyklar? :D


Axxexs
"På min aprilia RS250 ska squish ligga på om den är helt standard på 1,50-1,65mm från fabrik! På en riktig racerhoj ligger man på 0,55-0,70mm men då måste man använda lite annan bensin och hålla efter motorn lite oftare med servicar."

Har inte du blandat ihop squishen med kompritionen nu?? Säg att du har 1.5mm squish, sen tar du ner den till säg 0.8 men kompenserar sammtidigt genom att göra övriga förbränningsutrymmet större. då har man ju samma komp men endast lägre squish.. och utrymmet som är där ute i "kanterna" blir ju mindre då och då borde man ju nästan kunna gå ner nått steg på huvudmunstycke etc då dom gaserna ändå inte hinner förbrännas i tid utan förbräns då kolven har vänt och är på väg mot NDP. och även åka med samma oktantal.???
Klämspalten är till för att centrera färskgaserna upp mot tändstiftet.
Vid förbränningen vill man att flammfronten skall träffa kolvens centala ytor ca 60-70 % av domens yta.
Detta är för att överskottsvärmen som transferreras via kolvringarna kyls av i lugn takt till nästa förbränning sker.
Om dom perfiera delarna av kolven blir för varm är risken för överhettade kolvringar och carbonisering av oljefilmen sker.
Jag skrev en del om det i Speedriders tekniksida.
MVH
Roffe
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
VRM Roffe skrev:
Klämspalten är till för att centrera färskgaserna upp mot tändstiftet.
Vid förbränningen vill man att flammfronten skall träffa kolvens centala ytor ca 60-70 % av domens yta.
Detta är för att överskottsvärmen som transferreras via kolvringarna kyls av i lugn takt till nästa förbränning sker.
Om dom perfiera delarna av kolven blir för varm är risken för överhettade kolvringar och carbonisering av oljefilmen sker.
Jag skrev en del om det i Speedriders tekniksida.
MVH
Roffe

Motorn ger altså inte bara mer effekt utan den mår även bättre om man kör med en klämspallt runt 0.8-1mm jämfört med stor/ingen alls???
Hur blir det med effekten då jag ändrar squish-mått så mycket? antar att jag kommer få mer toppeffekt, men kommer jag tappa på lägre varv? Miton´s orginal-lock ser ut som dom på din sida, lite tur har jag ändå.. :)

sen en sak till, vad är lagomt kompritionsförhållande på en 125:a som ska tåla att åka lite längre sträckor på hög-varv än vad tex en RR-hoj ska klara av..:)
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Edholm skrev:
Motorn ger altså inte bara mer effekt utan den mår även bättre om man kör med en klämspallt runt 0.8-1mm jämfört med stor/ingen alls???
Hur blir det med effekten då jag ändrar squish-mått så mycket? antar att jag kommer få mer toppeffekt, men kommer jag tappa på lägre varv? Miton´s orginal-lock ser ut som dom på din sida, lite tur har jag ändå.. :)

sen en sak till, vad är lagomt kompritionsförhållande på en 125:a som ska tåla att åka lite längre sträckor på hög-varv än vad tex en RR-hoj ska klara av..:)
Läs vad jag skrev lite längre ned på speedriderforumet om det.
Men i korthet......höge kompression bättre låg och mellanregister
Större volym bättre högvarvsegenskaper.

Jag mäter volym istället och tillverkar förbränningsrummet därefter.
Vill du ha hjälp så får du höra av dig.
MVh
Roffe
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top