VRM Roffe skrev:
Höga/stora avgasportar ger en längre duration men med en stark avgaspuls istället.
Den pulsen får man nytta av i nästa taktistället.
Jo, precis. Men det man undrar är hur man kan hinna få mest "arbete" utfört under den lilla tiden man har till förfogande innan kolven öppnar porten. Du lär ju kapa av en stor snutt av högtryckscykeln. Det som är intressant då, tycker jag, är hur mycket det trycket som du förlorat går att hämta igen med pipan. Självklart är ju det arbete pipan kan utföra direkt proportionellt mot det arbete man skickar ut i den. Dvs precis som du säger, en högre avgasport ger en "pipigare" motor därför att du skickar ut en kraftigare tryckpuls då du inte har expanderat gasen lika länge.
Idag då man bygger en racing tvåtaktare så är alla kanaler så välutvecklade att man lägger allt krut på avgassystem och tändning.
Det är där man vinner vad man vill ha.
Jo, precis. Med reedventiler så blir det lite enklare också. Jag har ju slider, och de ger ju en frihetsgrad mer än t.ex. kolvstyrt, men det är ändå en intressant kompromiss.
Man förlorar inget på pipan man vinner allt i den.
Ja, absolut. Det jag menade var att det naturligtvis måste finnas ett jämviktsläge mellan det arbete pipan kan skjuta till i form av sug + tryckpuls (och därmed överladdning/fyllnadsgrad) och den minskade högtryckscykeln (som du kapar mer och mer i ju tidigare du öppnar avgasporten).
Om man alltså då inte kan tidigarelägga förbränningen, eller ännu bättre påskynda förbränningen. Men då finns det andra saker att ta hänsyn till, knack etc.
Hur länge kan man köra tändning mot MBT på en 2T? Om man bortser från retardationen man gör för att bredda pipan?
Robban C var innne på detta i en annan tråd, och påpekade kärnfullt att den inledande retardationen (på min RG som var ett exempel jag tog) kan vara på grund av överladdningen och att det först vid ännu något högre varvtal kunde handla om pipbreddning med hjälp av höjd avgastemp. Har själv inte grottat i det djupare, men det kan väl vara troligt. Men alltså, med senarelagd tändning så har du ännu större kaka av högtryckscykeln som du skickar ut i pipan och därmed ännu pipigare motor.
Intressant värre, alltså.
Måste se till att bygga mappningsbatr tändsystem till RG:n. Har lite idéer på detta, finns ju några att fråga på jobbet dessutom. Tändkassetten till 9-5 har vi diskuterat en del...
/J