Komp och squish funderingar

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
PacMan skrev:
Enligt min uppfattning är ett forum just ett torg, där man borde kunna dela med sig av sina tankar och ideer utan att nödvändigtvis behöva ha "torrt på fötterna". Om det var ett krav skulle inte Sporthoj.com vara mycket att hänga i granen.


Håller helt med dig. Tycker det känns tveksamt att någon, tre dagar efter registrering dessutom, talar om hur man "ska" göra här på forumet. Jag blev ganska förvånad över reaktionen som Johannes inlägg framkallade, särskilt som jag betraktar honom som ruskigt kunnig i ämnet.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Torrt på fötterna

OK vad jag menar är att om du frågar varför en motor ser ut som den gör så antar jag att du vill ha ett svar som är tekniskt korrekt eller?

Jag kan oxå ploja och skoja inga problem
låt tankarna få vingar.
MVH
Roffe
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
VRM Roffe skrev:
OK vad jag menar är att om du frågar varför en motor ser ut som den gör så antar jag att du vill ha ett svar som är tekniskt korrekt eller?

Jag kan oxå ploja och skoja inga problem
låt tankarna få vingar.
MVH
Roffe

Jodå, givetvis! Tack för ett bra svar på min fråga!
Tyckte bara att du hackade lite på Johannes utan någon större anledning, men jag kan ha missförstått det hela, ganska lätt hänt på ett sånt här forum ju. För all del, ploja och skoja, det gillar vi! :tummenupp
 

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
VRM Roffe skrev:
OK vad jag menar är att om du frågar varför en motor ser ut som den gör så antar jag att du vill ha ett svar som är tekniskt korrekt eller?

Jag kan oxå ploja och skoja inga problem
låt tankarna få vingar.
MVH
Roffe

Javisst. Men samtidigt kan man väl ifrågasätta saker för att få dom motiverade eller förklarade, eller ha en annan åsikt utan att bli bemött nedlåtande? Johannes är väldigt kunnig i det här ämnet, det tror jag att de flesta här är överens om, så det gör det hela ännu konstigare.

Förresten, jag förstår inte alls vad du menar med det sista om att skoja och ploja och låta tankarna få vingar?
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Mera surr ........

Johannes och jag har rett ut var vi står off the record och vi har INGA som helst hard feelings alls.
Vi kommer att fortsätta vårt jobb som vanligt :tummenupp

Jag ber om ursäkt att jag efter tre dagar tog ton och sa vad jag tycker...

Jag menar att jag inte är en fyrkantig och stel utan är en kul figur med mycket humor..
Jo till alla som vill vara nyfikna och vill veta mer fråga på för sjutton......
Roffe
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
PacMan skrev:
Enligt min uppfattning är ett forum just ett torg, där man borde kunna dela med sig av sina tankar och ideer utan att nödvändigtvis behöva ha "torrt på fötterna". Om det var ett krav skulle inte Sporthoj.com vara mycket att hänga i granen.

Amen! Man måste kunna/vilja/våga få slänga ur sig haranger och bli snyggt tillrättavisad om man har fel utan att få en kolv dängd i skallen. Som alltid, man lär sig av misstagen - om inte annat drar man upp trådar som annars inte skulle ha diskuterats. Jag drar mig till minnes vissa mindre positiva diskussioner på ett annat forum. Ryyyyys! Nån som har sett "Hets!" med Stig Järrel? Nä, nåt sånt vill vi inte ha här. :D
 

Gabor

Guest
VRM Roffe skrev:
Johannes och jag har rett ut var vi står off the record och vi har INGA som helst hard feelings alls.
Vi kommer att fortsätta vårt jobb som vanligt :tummenupp

Jag ber om ursäkt att jag efter tre dagar tog ton och sa vad jag tycker...

Jag menar att jag inte är en fyrkantig och stel utan är en kul figur med mycket humor..
Jo till alla som vill vara nyfikna och vill veta mer fråga på för sjutton......
Roffe

Nyfiken....vem är du ? :va
Amnesi efter natten :kär :tuttar :tummenupp .....
Tvåtakt funkar ......:tummenupp :rofl :lol ....utan oljerök... :yoparty

VILL HA EN TZR 500......NU.......sån där "grabbarna" körde med på 80-talet..
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
VRM Roffe skrev:
Snälla Johannes !
Om du nu har så många ideér själv så varför skriver du inte ett inlägg med dina erfarenheter så får vi ta del av dom oxå?

flamfrontens hastighet har med viljan hur fort bränslet brinner.........
Ju fortare det brinner desto snabbare expanderar luften desto mer enegi förs över till kolven..
Varför tror tror du man kör på Nitro i dragracing?

Kolvens bredd har inget med kolvhastighet att göra!

Kolvhastigheten är ganska oviktigt det är kolvaccelerationskraften som är förödande för materialet om den blir för hög.

Predetornationer kan man lösa på flera sätt!Det är inget problem

Jag beskriver fortfarande fyrtaktare om förtändningen.......

Om du har svårt att tänka vad jag skriver så kan du gå ner själv i din verkstad plocka fram bromsbänken och skriva om dina erfarenheter då!!!


Bredda pipan????? Jag vet inte vad du snackar om...

Tro får du göra i kyrkan.... Det här är vetenskap!!!

Roffe

OK, jag är rätt värdelös på detta så jag kastar mig in i clinch mot värsting-Roffe för o se om jag åker på toksmörj:D

Tror Johannes uttryck "Bredda pipan" innebär att man gör pipan effektiv/are i ett större rpm-område. Antingen fysiskt eller med hjälp av förbränningen(värme) Det har Johannes beskrivit i denna alt tidigare trådar.


"Kolvens bredd har inget med kolvhastighet att göra!"

Nä, det fattar ju min morsa. Men det är långväga men starkt relaterat om man har satt de vanliga målen T ex man vill ha mycket hk. För det behövs en del cc etc etc :7peta


"Tro får du göra i kyrkan.."

Det är just det som många vill höra. Jag vill höra vad Johannes "tror". Jag vill åxå höra din s k "vetenskap" Möjligen är det du skriver vetenskap men I slutändan väljer vi själva vad vi tror på. :7peta

:hihi

Kom igen ba :banana
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Motorsnack!

Svar till Olsson!
Det finns inget mer att kommentera nu så jag gör som Tassen och tar en pilsner och en påse chips
HÄPP
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
#Olsson# skrev:
"Kolvens bredd har inget med kolvhastighet att göra!"

Nä, det fattar ju min morsa. Men det är långväga men starkt relaterat om man har satt de vanliga målen T ex man vill ha mycket hk. För det behövs en del cc etc etc :7peta

Det jag menade var att för en given slagvolym så får du en lägre kolvhastighet med större borrning och kortare slag. Men det var inte speciellt tydligt skrivet, måste jag erkänna.

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
#Olsson# skrev:
Tror Johannes uttryck "Bredda pipan" innebär att man gör pipan effektiv/are i ett större rpm-område. Antingen fysiskt eller med hjälp av förbränningen(värme)
Helt korrekt tolkning (vågar jag påstå). En breddning av det varvtalsområde pipan hjälper till ordentligt i.
Fixas genom att ändra ljudhastigheten mha ändrad temperatur på avgaserna. Vatteninsprutning i avgasröret sänker temp o hastighet o avstämningsvarvtal. Sänkt tändning ger högre temp och höjer hastighet o avstämningsvarvtalet. Pipans avstämning luras alltså följa varvtalet sas.
/u
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Avgasrör

Hmmmmmmm
Läses med en ödmjuk ton ..........

För det första så är det så att det är pipan som ska brädda motorns register inte tvärt om!

Ja man ändrar pipans fysiska form.

Temperaturen i pipan styr endast resonanspulsens hastighet.
Den har inget med effekten i sig självt utan bara vid vilket varvtal den bästa resonanseffekten ska uppträda.

Det är riktigt att vatten som sprutas in i headdern kan ändra den avstämda längden men det är inte avsikten utan det är att kyla av färskgaserna som ligger ute i headdern.
Vinsten är att den färskgas som ska spolas tillbaka in i cylindern är att den har större fyllnadsgrad och dämpar till viss del en oönskad predetornation.

Att lura pipan att tro att den är kortare och ge motorn lite extravarv är bra vid banor med lång rakstäcka.
Det har inget med mer toppeffekt i motorn att göra, utan det gör att motorn inte går in i väggen när pipan slutat dra.

En retadation av tändningen medför att färskgaserna inte hinner att förmedla all värmeenegi till mekanisk energi utan den fortsätter att expandera i avgasröret.

Tändkurvans retardation påbörjas bäst där pipan börjar dra för att inte bromsa upp förloppet.

När bästa vridmomentet är uppnått kan man sänka förtändningen ganska dramatiskt.

Dock så måste det ske med en försiktighet då cylinderväggen kring utblåset får jobbigt att transferera överskottsvärmen.

Vad som då händer är carbonisering av oljefilmen och det är slutåkt den dagen..........
MVH
Roffe
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top