Komp

Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
Min motor har som sagt börjat "knacka" konstigt... o det kan vara kolvringarna som e sletna. nu till frågan, jag tänkte mäta kompet me en kompmätare... men vad jag vet visar den i "Bar" o jag har läst på en tzr-sajt att tzr:n ska ha "5,9:1" i kompression, men hur många Bar e det då??
sen undrar ja om man bara behöver byta kolvringar eller måste man byta kolven osså??
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Ja det kan ju knappast stämma..... :p

Det bör ju Minst vara sådär 6 Kg i komp....annars är det något som är paj :mattias
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
men det står att det ska vara 5,9:1 på denna tzr sidan:
http://home.swipnet.se/~w-18381/enter.htm
men kompet e inte bra i yamahas grejjor :rolleyes:
man kan lätt starta hojjen me handen o me min gammla dt 50 så fanns där inget motstånd när man kickade, (startade den me handen utan nårra problem) men den gick hur bra som helst! :fakta

men hur många bar e 5,9:1 då!!?? :confused:
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
5.9:1 är ett kompressionsförhållande, alltså det talar om hur många gånger motorn komprimerar bränsle och luft blandningen.
När kolven är i sitt nedersta läge och har sugit i sig blandningen så komprimeras den blandningen 5.9 gånger. :tummenupp

Men hur många bar det är det är vågar jag inte svara på..... :va
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kompressionstrycket och kompressionsförhållandet är olika saker. Trycket anges i bar el atm oftast. Det kan man mäta m komp.mätare i stifthålet o full gas. Vet inte vad som är vettiga värden på 2takt. Står nog i verkstadshandboken.
Kompförhållandet är bara geometri, en volym/en annan volym. Anges som ett förhållande just, 9.5:1 t.ex. På 2takt har man tyvärr olika sätt att räkna det där, i det ena ingår hela cyl.volymen och det ger ett högt värde, 10:1 el mer. I det andra räknar man bara med cyl.volymen över avgasporten, det ger ett lägre värde, 6:1 el liknande.
/u
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
nu har ja o fassan kollat hur kolv o lager mår... hittade inget glapp i vevlager o kolvbultslager, o kolven o ringarna såg bra ut.... det som kan ha orsakat knackningarna kan vara för att där e glapp mellan kolv o cylinder, lite mer än va det ska vara men inget farligt!
förrästen mätte kompet, den visade 5,5kg tryck... e det bra?
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Nja det är helt klart i lägsta laget...... :rolleyes:

Men det beror ju också på hur mycket komp en TZR ska ha från början, kolla upp det.

Men generellt på relativt vässade 2 taktare så är ju ca 7 bar ganska vanligt. :cool:
 

Busgrabb

Kör hoj, ha skoj !
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R 600 K9
Nja det är helt klart i lägsta laget...... :rolleyes:

Men det beror ju också på hur mycket komp en TZR ska ha från början, kolla upp det.

Men generellt på relativt vässade 2 taktare så är ju ca 7 kg ganska vanligt. :cool:
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
okej, men den går bra o så.. men sen e där juh det där glappet osså
 

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Ort
Härnösand
Hoj
Ktm 525
På bilmotorer när man vill kika att ringarna inte läker allt för mycket så brukar man först kolla med komp-testare vad kompet ligger på sen hälla ner en skvätt olja, Visar mätaren mer då så har man ett par slitna ringar.. Torde ju funka på 2t också.. Fram med 2-taktsoljan och testa :tummenupp
 

Ulf G

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimseby
Hoj
Gott och blandat
AdrenalineRush skrev:
okej, men den går bra o så.. men sen e där juh det där glappet osså
Mät upp kolvspelet. Om det är för stort så är det dags för en ny kolv, plus i värsta fall borrning eller omnicasilning beroende på vad det är för typ av cylinder.
 
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Helsingborgs trakten!
Hoj
Höjjd Röd&Vit Värsting TZR me Konisktluftfilter, Effektavgassystem, Miniblinkare, Ensittscuts, Upprensad bak & Svart Kåpglas!
där e litet spel, men inte mycket... kanske lite mer än vanligt.
på tzr är där inte nicasilbehandlade cylindrar...
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
Flummo skrev:
Mät upp kolvspelet. Om det är för stort så är det dags för en ny kolv, plus i värsta fall borrning eller omnicasilning beroende på vad det är för typ av cylinder.

vad menas med kolvspel??
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Kolvspel: I stort sett glappet mellan kolv o cyl. Det tar man fram genom att mäta cyl o kolv var för sig och räkna ut skillnaden. MEN kolven är varken rund eller cylindrisk, så det gäller att veta VAR på den man ska mäta. Likaså måste cyl mätas på flera ställen så att man hittar ev. orundhet o koniskhet.
Hur stor spelet ska vara är olika för olika motorer, men ligger vanligen mellan 3 o 12 hundradels mm. Står i verkstadshandbok o ska finnas med en ny kolv.
Alltså inget man mäter hemma m skjutmått, utan sånt fixar en motorverkstad billigt.

By the way, mäta komp m o utan olja nog ingen ide på 2takt. På 4takt kan det visa om det är kolvringar el ventilerna som läcker. På 2takt finns inga ventiler........
/u
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top