Nisse Järnet
pschyy =D
Ska man inte hålla fullt när man mäter kompen också?
Jo.Nisse Järnet skrev:Ska man inte hålla fullt när man mäter kompen också?
ulf_lundin skrev:Får inte ihop dina siffror alls. Det närmaste jag kommer är att 35 psi är 2.4 atm (kp/cm2). Men det låter väldigt lågt å andra sidan. Kolla skalorna igen. Mätt m full gas ?
/u
Japp. Inga ventiler. Men om värdet ökar markant med lite olja i cylindern så tyder väl ändå det på korsdrag bland ringarna. En frisk motor borde få mindre skillnad vid mätning med/utan olja än en sliten. Tyvärr har jag inga riktmärken för sådan mätning på tvåtakt, bland annat därför att vissa (som ulf_lundin mycket riktigt skrev) mäter kompförhållande på 2t från avgasportens stängning.ulf_lundin skrev:By the way, mäta komp m o utan olja nog ingen ide på 2takt. På 4takt kan det visa om det är kolvringar el ventilerna som läcker. På 2takt finns inga ventiler........
/u
Se mitt inlägg ovan om startmotorhastighet. Förklaringen är ju alltså att det hinner läcka allt för mycket via ringarna medan man kickar sakta. Sparka som fan så blir det tryck. Nu förstår du varför kompressionsprov är opålitligt på en motor utan startmotor.Nikel skrev:typ kickar jag sakta så ger den ingen komp alls
Inte en aning. Jag har bara lagt fram lite tankar och idéer och kan inte uttala mig om din knarr. Dels har jag för lite erfarenhet av 2t, dels är det skillnad på att läsa om symptom och att uppleva/känna dem själv. Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig nåt mer. Kolla om du har nån i hemtrakten som kan 2t.Nikel skrev:men tror du jag behöver nya kolvringar och hona cylindern
eller i värsta fall borra en överdimension
Det är ett nominellt komp.förhållande, troligen beräkna tpå det 'dumma' sättet, intetsägande sättet. Alltså inget tryck.cool_adde skrev:6.5:1 på NSF en!
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
|
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
|
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
|
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
|
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
|
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |