Komp

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
Får inte ihop dina siffror alls. Det närmaste jag kommer är att 35 psi är 2.4 atm (kp/cm2). Men det låter väldigt lågt å andra sidan. Kolla skalorna igen. Mätt m full gas ?
/u

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
ulf_lundin skrev:
Får inte ihop dina siffror alls. Det närmaste jag kommer är att 35 psi är 2.4 atm (kp/cm2). Men det låter väldigt lågt å andra sidan. Kolla skalorna igen. Mätt m full gas ?
/u

35psi har den när man kickar ganska snabbt med handen när man kickar sakta ger den 0.00000 föresten mätt med full gas

//Niklas

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
ulf_lundin skrev:
By the way, mäta komp m o utan olja nog ingen ide på 2takt. På 4takt kan det visa om det är kolvringar el ventilerna som läcker. På 2takt finns inga ventiler........
/u
Japp. Inga ventiler. Men om värdet ökar markant med lite olja i cylindern så tyder väl ändå det på korsdrag bland ringarna. En frisk motor borde få mindre skillnad vid mätning med/utan olja än en sliten. Tyvärr har jag inga riktmärken för sådan mätning på tvåtakt, bland annat därför att vissa (som ulf_lundin mycket riktigt skrev) mäter kompförhållande på 2t från avgasportens stängning.
Men här kommer en _mycket_ förenklad tumregel vid kompmätning på 4t:
Mätresultatet är alltid högre än förhållandet på en frisk motor. Med detta menas att en 4t med kompressionsförhållande 10:1 bör ha 10-12 kg vid kompressionstest. Men det är som sagt en _mycket_ grov tumregel som dock oftast stämmer. Möjligen undantaget motorer med riktigt långa öppningstider på kammarna.
Vet inte om samma idé kan användas på 2t.
Kan också nämna att det avlästa kompressionstrycket beror på hur fort startmotorn snurrar. I det här fallet är det en "mänsklig" startmotor och en sån kanske varierar i hastighet från gång till gång och därmed blir ju mätvärdena inte riktigt lika pålitliga.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
typ kickar jag sakta så ger den ingen komp alls

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Nikel skrev:
typ kickar jag sakta så ger den ingen komp alls
Se mitt inlägg ovan om startmotorhastighet. Förklaringen är ju alltså att det hinner läcka allt för mycket via ringarna medan man kickar sakta. Sparka som fan så blir det tryck. Nu förstår du varför kompressionsprov är opålitligt på en motor utan startmotor.

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
men tror du jag behöver nya kolvringar och hona cylindern
eller i värsta fall borra en överdimension

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
Nikel skrev:
men tror du jag behöver nya kolvringar och hona cylindern
eller i värsta fall borra en överdimension
Inte en aning. Jag har bara lagt fram lite tankar och idéer och kan inte uttala mig om din knarr. Dels har jag för lite erfarenhet av 2t, dels är det skillnad på att läsa om symptom och att uppleva/känna dem själv. Tyvärr, jag kan inte hjälpa dig nåt mer. Kolla om du har nån i hemtrakten som kan 2t.

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R 1200 GS, XR600
cool_adde skrev:
6.5:1 på NSF en!
Det är ett nominellt komp.förhållande, troligen beräkna tpå det 'dumma' sättet, intetsägande sättet. Alltså inget tryck.

35 psi låter VÄLDIGT lågt, tycker jag. Men jag vet inte. Handkickandet kan vara en förklaring. Prova oljetricket. Om du inte kan hitta vad den ska ge för uppmätt tryck som ny och när det är dags att renovera. Stor skillnad tyder på slitet lopp/dåliga ringar. När en 2taktare går har den ungefär samma tryck som en 4takt. Dvs. i närheten av vad soppan tål utan att knacka. Men jag har inte mätt komp (vad jag kommer ihåg) på 2taktare så jag vet inte vad man kan vänta sig. Ett sätt att ta reda på det, är ju att man mäter på sin motor när den är frisk så man vet. Kan j vara intressant att kolla ibland för att se om den slits vartefter.
/u

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
jo jag tycker det e väldigt lågt ochså kicken går ju utan motstånd nästan med olja blir det knapt nån skillnad

min zündapp kan man ju stå på kicken den är ju som en husqvarna i motstånd även om man kickar sakta.

//Niklas

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...