Kompis i lindrig bilkrock igår, skuldfråga?

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Vad är det som säger att inte Toyotan också skulle svänga vänster och försökte öppna en egen liten vänstersvängsfil på vänstersidan om er? Om Toyotan öht blinkade vid omkörningen.

toxicated

Ny medlem
Gick med
7 Jan 2004
Hoj
Ingen just nu
Det är sjukt igentligen, man kan ju inte vara säker på att bakomvarande är "vaken" man kan kan göra allt rätt och få en bil i röven och ändå bli skyldig.......jag tycker att det är sjukt att man går blint på svängande bär ansvaret. Men vem sa att livet var rättvist............

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Det e helt sjukt men din polare är vållande till 100% enligt gällande trafikregler.Har man en sopig bil som man vill bli av med är det tydligen bara att ge sig ut o leta upp såna som har stannat för v-sväng likt din polare.Har t.o.m varit en debatt om detta på trafikmagasinet en gång med folk både från polisen o f-bolag.Ett precis likadant scanario o det var den v-svängande som torskade. tyvärr

Gilgo

MES
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Som sagt... den som svänger vänster är skyldig att ha uppsikt bakåt. Har råkat ut för en liknande sak dock körde jag hoj och var den som körde om. Föraren av bilen blev den som fick betala.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Men va?! Det här är ju helt sjukt! Gäller denna "vänstersväng -> ansvarig" överallt? Så inne i centrum likväl som på landsbygden?
För jag har aldrig, någonsing, i hela mitt liv hört om något liknande! Aldrig att bilskoleläre, eller på bilteori, eller i teoriprovet, aldrig någonsin!
Och ingen av varken mina föräldrar eller hans föräldrar känner till detta!
Så ifall någon svänger vänster i stan och jag vill ha ny front på bilen så är det bara att köra rätt i?!
Fy för den fule...
Och VAR gäller detta? Är det specifikt för Sverige eller gäller dit likväl här i Finland? (Antagligen gäller det överallt...) :huvet :huvet :fatta! :fatta! :kocko :va :mad: :machinegu :kulspruta :censored

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
Kollade vad trafiklagen säger om svängar:
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

"26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken."

Så, om någon någonsin svänger vänster framför mig igen, så ska jag låta cruise-controlen vara på och bara fortsätt rakt fram och se vad som händer. Om jag kör i honom är det ju då tydligen hans fel?
Inte klokt det här, jag tänker aldrig mera svänga vänster!

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
delat ansvar?

Båda har gjort fel enligt lag. Blir inte skulden delad då?

(din kompis)
26 § En förare får svänga i en vägkorsning endast om det kan ske utan fara eller onödigt hinder för andra som färdas i samma riktning. Särskild uppmärksamhet skall riktas på den bakomvarande trafiken.

(toyotans förare)
31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

32 § En förare får köra om endast om det kan ske utan fara.
Omkörning får inte ske till vänster om föraren av framförvarande fordon givit tecken som visar att han eller hon har för avsikt att köra om ett annat fordon eller av andra skäl föra sitt fordon åt vänster.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
petterekman skrev:
Men va?! Det här är ju helt sjukt! Gäller denna "vänstersväng -> ansvarig" överallt? Så inne i centrum likväl som på landsbygden?
För jag har aldrig, någonsing, i hela mitt liv hört om något liknande! Aldrig att bilskoleläre, eller på bilteori, eller i teoriprovet, aldrig någonsin!
Och ingen av varken mina föräldrar eller hans föräldrar känner till detta!
Så ifall någon svänger vänster i stan och jag vill ha ny front på bilen så är det bara att köra rätt i?!
Fy för den fule...
Och VAR gäller detta? Är det specifikt för Sverige eller gäller dit likväl här i Finland? (Antagligen gäller det överallt...) :huvet :huvet :fatta! :fatta! :kocko :va :mad: :machinegu :kulspruta :censored
I stan är det ju oftast påbjuden körriktning i form av pilar på backen,kör du om till vänster då ligger du nog risigt till.Sen va det ju tal om en landsväg i tråden,inte stadstrafik,går inte att jämföra.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
petterekman skrev:
För jag har aldrig, någonsing, i hela mitt liv hört om något liknande!
Ehmm, i din profil har du angett "Åland" som bostadsort, hände din polares olycka också på Åland så gäller ju finsk trafiklagstiftning. Jag tippar att de flesta i denna tråd diskuterar utifrån svensk lag och det är ju inte helt otänkbart att svensk och finsk lag skiljer sig åt.

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
ktmjacke skrev:
I stan är det ju oftast påbjuden körriktning i form av pilar på backen,kör du om till vänster då ligger du nog risigt till.Sen va det ju tal om en landsväg i tråden,inte stadstrafik,går inte att jämföra.

Inte att köra om till vänster, att "inte lägga märke till att bilen framför saktar in för att svänga", för enligt vissa här var det OK att köra i bakifrån eftersom den som svänger "inte ska utgöra ett hinder", eller?
Är bara lite upprörd, tänker inte klart, kommer med dumma förslag...

Min kompis sade så här efter att ha läst i tråden: "Jag ska fan i mig hämnas! Jag ska fara ut och köra runt, runt, tills jag hittar en polisbil som svänger vänster, sen smäller det!"
Men han är nog lite upprörd/icke klartänkande också...

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
petterekman skrev:
Inte att köra om till vänster, att "inte lägga märke till att bilen framför saktar in för att svänga", för enligt vissa här var det OK att köra i bakifrån eftersom den som svänger "inte ska utgöra ett hinder", eller?
Är bara lite upprörd, tänker inte klart, kommer med dumma förslag...

Min kompis sade så här efter att ha läst i tråden: "Jag ska fan i mig hämnas! Jag ska fara ut och köra runt, runt, tills jag hittar en polisbil som svänger vänster, sen smäller det!"
Men han är nog lite upprörd/icke klartänkande också...
Tycker oxå att det är korkat,men det är ändå så lagen är tyvärr.Din polare svängde vänster trots att en bakomvarande bilist påbörjat en omkörning enligt lagen.sorry

Kneedrag

Guest
Kolla alltid över vänster axel innan du svänger vänster.

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
ktmjacke skrev:
men det är ändå så lagen är tyvärr.
Hur vet du det? Är du expert på finsk trafiklagstiftning?

ALLMÄNT UTROP TILL ALLA LAGTOLKARE: Finland och Sverige har är inte samma land och har inte samma lagar. Åland, där petterekman bor tillhör fortfarande Finland och lyder under finsk lag.

Underbart intressant att se alla hobbyjurister som febrilt raddar upp svenska lagparagrafer. Om jag kör på en giraff i Uganda, vilken svensk lag är då applicerbar? :p

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Hoj
Trampcykel.
sgtpepper skrev:

ALLMÄNT UTROP TILL ALLA LAGTOLKARE: Finland och Sverige har är inte samma land och har inte samma lagar. Åland, där petterekman bor tillhör fortfarande Finland och lyder under finsk lag.

Underbart intressant att se alla hobbyjurister som febrilt raddar upp svenska lagparagrafer. Om jag kör på en giraff i Uganda, vilken svensk lag är då applicerbar? :p

Jo, det är jag nog medveten om, och därför ska det bli spännande att se hur det går. Ska kontakta polisen och min forne bilskolelärare och höra vad de har att säga. Men, jag har iaf den känslan att Sverige och Finland har liknande lagar, men jag kanske har fel... Hoppas så i detta fall!

Pluto

Nu har jag ingen hoj alls
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
2003 Yamaha R1
sgtpepper skrev:

Varför håna folk som försöker hjälpa till? Ingen som påstår att de vet utan tror. Avatar bilden din. Är den från Norge? Ser ut som en fjord i norra delen.

rnb

mc-newbie
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM
korvgubbe skrev:
Kan ju som sagt åter förtydliga försäkringsbolagets kommentar när min kompis var med om en mer eller mindre identisk smäll för lite drygt en månad sedan:

-" Det finns inga förmildrande omständigheter eller bevis du kan lägga fram. Vi tittar inte på dem. Den som svänger vänster bär ALLTID ALLT ansvar."

....undantaget är om den andre parten gjort sig skyldig till något brott... typ kört berusad, saknat bromsar osv..

Hej allihopa!

I körskolan så lär man sig att just en sådan sväng (vänstersväng) ska man vara EXTRA försiktig med eftersom det är fara med att någon vill köra om. Tyvärr (i det här fallet) är det faktiskt så att det finns regler som gäller vid en omkörning. Den som blir omkörd (din kompis) måste hålla så långt till höger som möjligt, vilket han inte har gjort om han svängde vänster, dessutom får inte farten ökas heller - allt för att underlätta omkörningen.

Nu är det ju så att man ALDRIG ska erkänna i försäkringsärendet att det ditt (alltså din kompis) fel, för då är ju saken biff direkt!

Det är så tråkigt i trafiken när alla tänker på sig själva hela tiden och tar reglerna till sin spets. Jag tycker personligen att omkörningen verkade mycket olämplig, om det är som din kompis säger, att han placerade sig till vänster, blinkade och samtidigt sänker farten! Det är inte svårt att förstår att bilen kommer svänga vänster!!!

Så till din kompis: Stå på dig i försäkringsärendet och säg att det inte kunde misstolkas att han skulle svänga vänster, men räkna med att det blir ditt fel i slutändan.

Tack för ordet...

/rnb

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Det torde väl rimligen vara så att båda är misstänkta för vårdslöshet i trafik till en början? Sedan är det väl upp till försäkringsbolagen att bedöma och komma överens, gillar man inte utlåtandet så står det fritt att överklaga.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Vårdslösa vänstersvängare (främst på landsväg) orsakar åtskilliga dödsolyckor varje år, så nog är lagen vettigt skriven. Fråga Freppa vad han tycker!

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...