Kompis i lindrig bilkrock igår, skuldfråga?

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
valmers skrev:
Vårdslösa vänstersvängare (främst på landsväg) orsakar åtskilliga dödsolyckor varje år, så nog är lagen vettigt skriven. Fråga Freppa vad han tycker!

Valmers har väldigt rätt här. Hur ofta gnälls det inte som fan på vänstersvängande bilister då en hojåkare kört ihjäl sig mot en?

Man måste fanimej lära sig att köra ordentligt och i det ingår att kunna svänga vänster när man har sett sig för.

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Visst är det så, samtidigt påstås det ju att killen har markerat vänstersväng och blinkat.

Chris Ash skrev:
Valmers har väldigt rätt här. Hur ofta gnälls det inte som fan på vänstersvängande bilister då en hojåkare kört ihjäl sig mot en?

Man måste fanimej lära sig att köra ordentligt och i det ingår att kunna svänga vänster när man har sett sig för.

Jonne_boy

Äntligen tillbaka
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZXR 400 -92
Sen behöver ju inte försäkringsbolagen döma efter hur reglerna e skrivna heller.

hände en olycka som jag va inblandad i, förundersökning av polisen kom fram till att motparten var vållande!
men från försäkringsbolagen får man ändå en inbetalning avi på 1000kr i självrisk.
De hade visst kommit fram till att det va mitt fel!

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
sgtpepper skrev:
Hur vet du det? Är du expert på finsk trafiklagstiftning?

ALLMÄNT UTROP TILL ALLA LAGTOLKARE: Finland och Sverige har är inte samma land och har inte samma lagar. Åland, där petterekman bor tillhör fortfarande Finland och lyder under finsk lag.

Underbart intressant att se alla hobbyjurister som febrilt raddar upp svenska lagparagrafer. Om jag kör på en giraff i Uganda, vilken svensk lag är då applicerbar? :p
Kan du finska lagboken då eftersom du säger att de skiljer sig åt???Tala då hellre om hur det ligger till istället för att bara va neggo mot oss som försöker hjälpa till.Sen e jag inte nån helt vanlig hobbyjurist,jag är hobbyjurist med svart bälte andra dan :rofl

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
Skoj det där med giraffen faktiskt,he he he

Blip

Dum spiro, spero
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
Blårykande crossmoppe
Ja :rolleyes:

Det är samtidigt inte så lätt att skydda sej mot idiotomkörningar, om du har lagt några mil så vet du vad jag pratar om.

Attityd.. trevligt :näsblod

Chris Ash skrev:
Ja och då är det ok att stänga av hjärnan?

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Pluto skrev:
Varför håna folk som försöker hjälpa till? Ingen som påstår att de vet utan tror. Avatar bilden din. Är den från Norge? Ser ut som en fjord i norra delen.
Jag hånade inte, det var med glimten i ögat jag skrev det där eftersom jag gissade att en del kanske missat att det faktiskt handlande om en händelse i Finland och då är det ju kanske inte så användbart med svenska lagparagrafer.

Avataren är från Norge, vid Romsdalsfjorden. Där gäller norsk lag ;) :p

ktmjacke skrev:
Kan du finska lagboken då eftersom du säger att de skiljer sig åt???Tala då hellre om hur det ligger till istället för att bara va neggo mot oss som försöker hjälpa till.Sen e jag inte nån helt vanlig hobbyjurist,jag är hobbyjurist med svart bälte andra dan
Nope, jag kan inte finska lagboken och det är mycket möjligt att det är precis samma regler i Finland, men det kan man ju inte vara 100 på. Ursäkta om jag lät negativ, det var inte syftet (eller jo, det var det, men på ett snällt sätt :)).

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
sgtpepper skrev:
Jag hånade inte, det var med glimten i ögat jag skrev det där eftersom jag gissade att en del kanske missat att det faktiskt handlande om en händelse i Finland och då är det ju kanske inte så användbart med svenska lagparagrafer.

Avataren är från Norge, vid Romsdalsfjorden. Där gäller norsk lag ;) :p

Nope, jag kan inte finska lagboken och det är mycket möjligt att det är precis samma regler i Finland, men det kan man ju inte vara 100 på. Ursäkta om jag lät negativ, det var inte syftet (eller jo, det var det, men på ett snällt sätt :)).
Att jag undrade var av rena faktasjäl,kan ju faktiskt va bra o veta vilka lagar som gäller om man skulle köra i finland.Har ju varit på dragracing där nåra ggr,lär ju bli fler.

Nyheter
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...