Kompressor matad Fiddy/minicross, Äntligen klar!

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Kompressor matad Fiddy/minicross. Nya bilder i väntan på Film:D

Tjennare!

Var ett tag sen jag hade bygget här på sidan...

Men nu börjar det bli färdigt, är bara lackning kvar men såhär ser den ut nu!

Opps såg att trotteln inte satt i förgasaren, men skit samma, samt kablarna som hänger där bak är bara för att batterit inte sitter på...














Så nu är det bara filmen ni väntar på såklart:) men som sagt och som bilderna visar ligger det för mkt snö här :thumbdown:

Jag hade lite problem tidigare att den inte höll, men nu verkar den göra det:)
Efter kompsänkning till 6,5-1 och sänkt laddet lite verkar göra susen:)
Nu laddar jag bara 18-19psi ca 1,2bar alltså!

Testade han lite granna när det var runt nollgradig ute så fick jag stå med värme pistol för att få igång han(kör på metanol) så han gick lite lint, så får ta och besycka riktig när han startar ute utan att man behöver använda värme pistol^^

Ge kommentarer nu så det brinner i fingrarna:)

Obs, är endast 15år när jag påbörjade bygget och är nu precis 16 fyllda :)
--------------------------------------------------------------------------

Update 20/5 08

Får lägga in lite mer bilder i väntan på filmen!





Min hemma tillverkade remskiva i Aluminum, vad tycks =)?





















Det var allt för denna gången=)

Kan även berätta att jag har fått den att gå hyffsat bra, smäller lite på mellan registret för den får för lite, får se om jag svarvar till en nål så den blir tunnare där mellan registret är eller nått senare..

Kör utan något som helst högfarts munstycke i den nu samt lågfart uppborrat till 1mm! och så har jag köpt en tunnare nål som sitter i toppläge!

kan inte säga exakt vad den drar men man kommer nog runt 400-600m på en halvliter! skall ta å slänga i 1liter å se hur långt man kommer så får jag exakt svar:D

Har pratat lite med Alex på Snakepit, och vi skall nog bänka i mitten av nästa vecka!
Då kommer den filmas när den bänkas och efter det så blir det en testrun film!
 
Last edited:

sam1

Medlem
Gick med
9 Jan 2006
Ort
sthlm
Hoj
gpz 750 turbo. dominator.
film som gäller.

annars kul och lärorikt till näre e dax att kliva på dom stora hästarna...hehe
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Häfftigt bygge:tummenupp vad har du som kompressor:confused: :va Sitter drivningen av remmen direkt på vevaxeln eller strax bakom på ett sekundärt drev? 1,2 bar:yoparty
 

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Ort
Top floor.
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Hårdrock !!!:tummenupp
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Sitter direkt på vevaxeln!
Det är en Skovvel kompressor!

pic




Huuummmm. En sak jag bara funderar över....Jag antar att spännrullen bara just är en spännrulle och att motorn rotationriktning är som normala motorer vänster sett i från sidan. om så är fallet så brukar normalt sett remmar och kedjor spännas på den icke drivande sidan för att få minsta effektförlust och lite slitage på spännrullen.
 

Noc

Nu är det inte så mkt kvar av resten...
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Piteå
Hoj
Diverse japanskt och en del ryskt!?

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Huuummmm. En sak jag bara funderar över....Jag antar att spännrullen bara just är en spännrulle och att motorn rotationriktning är som normala motorer vänster sett i från sidan. om så är fallet så brukar normalt sett remmar och kedjor spännas på den icke drivande sidan för att få minsta effektförlust och lite slitage på spännrullen.

japp, jag vet, men jag har kollat lite på det där,
och det är ungefär samma kraft om jag hade haft den på den "icke" drivande sidan skillnaden är väl den att nu "dras" kraften snett uppåt, hade jag haft den på "andra" sidan så hade kraften varit utåt ist, så det är hugget som stucket enligt mig...

Och det ser lika snyggt ut!
Går ju fort att ändra det, är ju bara borra 2st nya hål på ett lämpligt ställe på plattan den sitter på så är det ju klart men som sagt kraften är ungefär lika mkt vart den än sitter, för kraften försvinner ju tyvärr inte även om den inte sitter på drag sidan..
eller tänker jag åt helvete:tungan :confused: :va :yoparty
 

wachen

Överladdad och numera snusfri
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Hemma
Hoj
ducati
Va coolt.bygga kompressor när man är 15 år,när en annan var i den åldern jackade man kolvar & slog ur pluggar i mopederna(gick som faan sääkert 60km/h.) hoppas att cylinder&topp sitter kvar med de små muttrarna&dragstängerna när du laddar 1,2 bar!! keep up the good work youngster..:tummenupp /wachen
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Va coolt.bygga kompressor när man är 15 år,när en annan var i den åldern jackade man kolvar & slog ur pluggar i mopederna(gick som faan sääkert 60km/h.) hoppas att cylinder&topp sitter kvar med de små muttrarna&dragstängerna när du laddar 1,2 bar!! keep up the good work youngster..:tummenupp /wachen

tackar tackar:D

Portat topp, hållt på med trimkamar, högkomps kolvar, portat cylindrar osv har man redan hållt på med när man var runt 12-13år så det är inte kul längre:D så nu fick man ju börja med överladd:yoparty

Hehe, jag är oxå lite smått orolig över pinnbultarna kan jag säga, är ju bara m6 så dem tål ju inte allt för mkt, funderar på att dra i M8 ist, dem tål ju iaf lite mer =)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
japp, jag vet, men jag har kollat lite på det där,
och det är ungefär samma kraft om jag hade haft den på den "icke" drivande sidan skillnaden är väl den att nu "dras" kraften snett uppåt, hade jag haft den på "andra" sidan så hade kraften varit utåt ist, så det är hugget som stucket enligt mig...

Och det ser lika snyggt ut!
Går ju fort att ändra det, är ju bara borra 2st nya hål på ett lämpligt ställe på plattan den sitter på så är det ju klart men som sagt kraften är ungefär lika mkt vart den än sitter, för kraften försvinner ju tyvärr inte även om den inte sitter på drag sidan..
eller tänker jag åt helvete:tungan :confused: :va :yoparty

Om du tänker åt helvete:D Om man spänner en rem eller en kedja på sidan som inte driver så förändras inte trycket mot spännrullen där hur mycket man än drar på så inga förluster uppstår eller onödiga slitage på rem/kedja, Därimot på drivsidan så när man drar på så pressas remmen hårdare mot rullen och slits fortare + effektförluster uppstår. Hoppas vi får se någon film när du kör den:tummenupp
 

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Älvkarleö Bruk (Gävle)
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Vad ska det bli av en kille som lyckas landa ett sånt här projekt när han är 16 bast, skådar månne världen en ny "trimguru". Det är ju som Wachen säger, när man själv var i den åldern hade man ju fullt sjå och borra ur pluggen på moppen.

Keep up the good work. :tummenupp

Ja just ja, film vill vi ju se
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Om du tänker åt helvete:D Om man spänner en rem eller en kedja på sidan som inte driver så förändras inte trycket mot spännrullen där hur mycket man än drar på så inga förluster uppstår eller onödiga slitage på rem/kedja, Därimot på drivsidan så när man drar på så pressas remmen hårdare mot rullen och slits fortare + effektförluster uppstår. Hoppas vi får se någon film när du kör den:tummenupp

hehe mm iofs..

Men jag hade rem spännaren åt andra hållet ifrån början och då böjde den ett fäste som var 3mm tjockt så de verkar som de var jävligt med kraft endå:O?

Känns inte som att remmen är likt en kedja, men en kedja blir ju slapp på den sidan som inte är driv sida men det verkar inte vara så på min hojj iaf..
Aja.
Jag tror att det är så att remmen spänns så långt in så det blir sånt jävla drag endå på spännaren i och med att remmen "släpper" remskivan så "sent". och att remmen färdas så kort bit imellan...

I dont know men någon som vet exakt varför det är sån jävla kraft på den "icke drivande sidan" (drivs ju igentligen lika mkt på bägge sidor i teorin iaf?)
Känns lite som att du gör mig på osäker bana:tungan :confused: :va
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
hehe mm iofs..

Men jag hade rem spännaren åt andra hållet ifrån början och då böjde den ett fäste som var 3mm tjockt så de verkar som de var jävligt med kraft endå:O?

Känns inte som att remmen är likt en kedja, men en kedja blir ju slapp på den sidan som inte är driv sida men det verkar inte vara så på min hojj iaf..
Aja.
Jag tror att det är så att remmen spänns så långt in så det blir sånt jävla drag endå på spännaren i och med att remmen "släpper" remskivan så "sent". och att remmen färdas så kort bit imellan...

I dont know men någon som vet exakt varför det är sån jävla kraft på den "icke drivande sidan" (drivs ju igentligen lika mkt på bägge sidor i teorin iaf?)
Känns lite som att du gör mig på osäker bana:tungan :confused: :va

Normalt ska det inte vara möjligt att få hög belastning på icke drivsidan vare sig kedja eller rem.. Finns en möjlig teori att remmen ev var för lite spänd vid något tillfälle så den slirade till för då kan det ha blivit ett tryck på spännrullen.

När ska du köra den? hur mycket hk har en sådan här motor org? Har du fått till bestyckningen av fuggen bra sist du körde? Det ser ut som fuggen sitter före kompressorn? Har du även försökt trycka igenom fuggen?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Titta på en mountainbike (eller annan cykel med utanpåliggande växel) på ovansidan (dragsidan av kedjan) är kedjan spänd som en fiolsträng, på undersidan är det bara en klen fjäder i bakväxeln som tar upp slacket på kedjan.

Så JA det spelar roll vart du sätter sträckaren.
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
Normalt ska det inte vara möjligt att få hög belastning på icke drivsidan vare sig kedja eller rem.. Finns en möjlig teori att remmen ev var för lite spänd vid något tillfälle så den slirade till för då kan det ha blivit ett tryck på spännrullen.

När ska du köra den? hur mycket hk har en sådan här motor org? Har du fått till bestyckningen av fuggen bra sist du körde? Det ser ut som fuggen sitter före kompressorn? Har du även försökt trycka igenom fuggen?

Vet inte hur en kuggrem skall kunna slira men men..
Haha aja, nu skiter vi i detta ämne om vilken sida spännaren sitter på för det jag har testat så verkar det vara mkt kraft på icke drivsidan oxå:näsblod :va
För den drar ju hela vägen enligt mig?

Här är en liten bild på mina Paint skills! Jag kan ha fe6l men jag vet inte därför det är bäst att fråga!




Motorn sägs att den skall ha ca 8.5häst orginal(Lifan 120 med big valve toppen)...
När jag skall köra den, hmm jao får väl bli lite på race och när man skall ut och göra moppe pojkarna lite upphetsade=)

Japp jag suger igenom föggen!
Och varför skulle jag prova nått så idiotiskt som att trycka igenom förgasaren:tungan ? sjukt mkt mer jobb bara, täta förgasare, skaffa soppa pump vilket jag tycker är sjukt onödigt när jag lika med kan suga igenom förgasaren!

Och jag hann aldrig bestycka föggen när jag körde sisst då remskivan hann gå av!
Eller jao, jag hade ett rätt så litet munstycke(200) i ifrån början och då gick den verkligen skit, sen satte jag i mitt uppborrade munstycke(mot svarande 500-600 om man jämnförde med mitt fabriks tillverkade 200) vilket gjorde en jävla skillnad så den svarar ju på bestyckningen iaf :)

Men jag måste endå köra med choken på och när trotteln stänger choke kanalen så kväver den sig på en gång, med andra ord behöver jag borra högfarts munstycket mer samt att lågfarts behöver en lite upp porrning:D
 

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Vet inte hur en kuggrem skall kunna slira men men..
Haha aja, nu skiter vi i detta ämne om vilken sida spännaren sitter på för det jag har testat så verkar det vara mkt kraft på icke drivsidan oxå:näsblod :va
För den drar ju hela vägen enligt mig?

Här är en liten bild på mina Paint skills! Jag kan ha fe6l men jag vet inte därför det är bäst att fråga!




Motorn sägs att den skall ha ca 8.5häst orginal(Lifan 120 med big valve toppen)...
När jag skall köra den, hmm jao får väl bli lite på race och när man skall ut och göra moppe pojkarna lite upphetsade=)

Japp jag suger igenom föggen!
Och varför skulle jag prova nått så idiotiskt som att trycka igenom förgasaren:tungan ? sjukt mkt mer jobb bara, täta förgasare, skaffa soppa pump vilket jag tycker är sjukt onödigt när jag lika med kan suga igenom förgasaren!

Och jag hann aldrig bestycka föggen när jag körde sisst då remskivan hann gå av!
Eller jao, jag hade ett rätt så litet munstycke(200) i ifrån början och då gick den verkligen skit, sen satte jag i mitt uppborrade munstycke(mot svarande 500-600 om man jämnförde med mitt fabriks tillverkade 200) vilket gjorde en jävla skillnad så den svarar ju på bestyckningen iaf :)

Men jag måste endå köra med choken på och när trotteln stänger choke kanalen så kväver den sig på en gång, med andra ord behöver jag borra högfarts munstycket mer samt att lågfarts behöver en lite upp porrning:D

många gammla dragrace hojar (även gathojar) med kompressor som hade su-gasare före kompressorn,, så skall även jag bygga, dock ej på en moppe :)

sen om du upplever gasen konstigt (vet ej hur du byggt) så byggde dom även som ett liitet plenum mellan kompressor o insug..
 

Monster91

Supercharged Ten7 PRO
Gick med
22 Jul 2007
Ort
borås
Hoj
T3N7 Supercharger Edition
många gammla dragrace hojar (även gathojar) med kompressor som hade su-gasare före kompressorn,, så skall även jag bygga, dock ej på en moppe :)

sen om du upplever gasen konstigt (vet ej hur du byggt) så byggde dom även som ett liitet plenum mellan kompressor o insug..


hehe aa, gasen har jag inte märkt konstig mer än att trotteln sugs fast även med 3st trottel fjädrar:p

Plenumkammare tyckte jag bara är onödigt på en enståka på ynka 125cc
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top