bullysmile
Killing time? time kills you!
Helt jävla brutalt med kompressor!!!!
Köper inte den där videon, sett det förut och ser det igen, hastighetsmätaren är det något skumt medRejält trådlyft!
Jag tror nog turbo är att föredra, bifogat klipp på kompressormatad busa visar varför.....
Eller om han glömt att ställa in hastighets mätaren från ett 18" däck till vad det egentligen är typ 17".
Edit, råkade ut för detta en gång när jag hämtat ut en av mina gamla hojar när jag hade klotat. Jag tänkte när jag körde iväg och kollade på hastighetsmätaren: Fakk va fort den går nu dåååå, sen kom jag upp bakom en gammal Volvo 343 (en sån där som går lika fort framåt som bakåt). Då stod min hastihetsmätare på typ 130km/h på 90-väg bakom bilen, det var inte många 343r som kunde köra i 130km/h 15år efter tillverkningsdatum...
Vad är fördelen jämfört med en pneumatisk kompressor?
Eller en eldriven (48V)turbo som fordonsindustrin kommer labba med snart, eller är det kompressor då tro?
Citat:
Electrically Controlled Turbocharger
This development in turbocharger technology incorporates an electric motor into the turbo assembly. In essence, it provides a supercharger, driven by the electric motor, as an adjunct to the exhaust-driven turbocharger. Boost pressure can be created by the electric motor, the turbocharger, or both. The ECT effectively eliminates turbo lag because the electric motor provides much faster turbine response, and also provides boost when there is low energy from the exhaust flow. The motor is actuated by an electronic controller, which can be integrated with the engine control unit. When it is being spun by the turbocharger, the electric motor acts as generator, producing electricity.
Advantages:
Enhanced vehicle drivability due to improved low-end torque
Improved fuel efficiency
Improved emissions
Turbo lag eliminated
Generates electricity
se:
http://www.ecomotors.com/sites/default/files/u1/eturbo2.jpg
Det tror inte jag.
En kompressormatad motor går efter samma princip som cylindervolymökning.
Genom val av remhjul (eller liknande) väljer man hur mycket som fylls i vid varje varv.
Underbart på bilar där man redan maximerat motorns grundvolym.
Men på en hoj, där det mest blir svårkört och bökigt med massor av vridmoment, så anser jag turbo vara en bättre lösning.
Går att styra så att man har lagom effekt helat tiden, genom att till exempel sänka laddtrycket på lägre växlar.
Jag vill dock inte ha någon av lösningarna på en motorcykel.
Genom att ha en hydraulpump med ställbart deplacement på vevaxeln och låta den via en hydraulmotor med ställbart deplacement driva en kompressor får man total ställbarhet av laddtryck oberoende av motorns driftsituation.
Frågan om det verkligen går så fort som hastighetsmätaren visar när han kör på motorvägen (vid ca 4min)... Eller om han glömt att ställa in hastighets mätaren från ett 18" däck till vad det egentligen är typ 17".
Varför tycker jag så?
1. När han pangar om bilarna så känns det inte som att hastigheten motsvarar det som hastighetsmätaren visar
2. Roade mig med att räkna hur lång tid det tog för honom att passera 10 lyktstolpar (brukar vara 50m mellan dem) och det tog ca 8sek = 62,5m per sekund = x 3,6 (en timme = 3600sek) = 225km/h, Benke Biceps hastigetsmätare visar då 290km/h. Kan det vara så att det är mer "show than go" i både Benke Biceps hoj och överkropp?
Köper inte den där videon, sett det förut och ser det igen, hastighetsmätaren är det något skumt med
Nu var det kanske inte hastighetsmätaren jag tänkte på när jag postade videon.........
Som inte har hydraulsystemets förluster...Dom har både en elmotordriven och en avgasdriven kompressor. Det är ett annat sätt att öka möjligheterna att styra överladdning.
Som inte har hydraulsystemets förluster...
Vad hindrar att du gör allt det där direkt i luftpumpen istället för i oljepumpen? dvs direkt i kompressorn och utan det extra drivsteget förluster. Den där hydraulväxeln skulle ge ganska avsevärda förluster i ett system som redan i sin enklaste form lider av just stora förluster.
Jag hade en elev som höll på med detta till en bil i slutet av -80.
81,5 % vilket ju är fullt jämförbart med kuggväxlar, planetväxlar, hypoidväxlar och nästan lika bra som en kedjetransmission.
Visst har en hydrostatisk transmission olika verkningsgrad vid olika driftpunkter så man får tänka efter lite vid konstruktion.
Rejält trådlyft!
Jag tror nog turbo är att föredra, bifogat klipp på kompressormatad busa visar varför.....
Speciellt om man driver den med överskottenergi från värmen i avgaserna...eller hur?Även en turbin driven kompressor tar energi men försumbar i jämförelse med effektvinsten.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |