Kompressor vs turbo..

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Lancias hade en elegant lösning i senare Grupp B rallybilar: En liten kompressor för bra effekt på lågvarv och en stor turbo som tog över på högre varv.
Kanske inte så lätt att meka till på en mc dock.
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Frågan om det verkligen går så fort som hastighetsmätaren visar när han kör på motorvägen (vid ca 4min)... Eller om han glömt att ställa in hastighets mätaren från ett 18" däck till vad det egentligen är typ 17".

Varför tycker jag så?

1. När han pangar om bilarna så känns det inte som att hastigheten motsvarar det som hastighetsmätaren visar
2. Roade mig med att räkna hur lång tid det tog för honom att passera 10 lyktstolpar (brukar vara 50m mellan dem) och det tog ca 8sek = 62,5m per sekund = x 3,6 (en timme = 3600sek) = 225km/h, Benke Biceps hastigetsmätare visar då 290km/h. Kan det vara så att det är mer "show than go" i både Benke Biceps hoj och överkropp?:va
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Eller om han glömt att ställa in hastighets mätaren från ett 18" däck till vad det egentligen är typ 17".

Edit, råkade ut för detta en gång när jag hämtat ut en av mina gamla hojar när jag hade klotat. Jag tänkte när jag körde iväg och kollade på hastighetsmätaren: Fakk va fort den går nu dåååå, sen kom jag upp bakom en gammal Volvo 343 (en sån där som går lika fort framåt som bakåt). Då stod min hastihetsmätare på typ 130km/h på 90-väg bakom bilen, det var inte många 343:eek:r som kunde köra i 130km/h 15år efter tillverkningsdatum...
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vad är fördelen jämfört med en pneumatisk kompressor?

Genom att ha en hydraulpump med ställbart deplacement på vevaxeln och låta den via en hydraulmotor med ställbart deplacement driva en kompressor får man total ställbarhet av laddtryck oberoende av motorns driftsituation.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Eller en eldriven (48V)turbo som fordonsindustrin kommer labba med snart, eller är det kompressor då tro?
Citat:
Electrically Controlled Turbocharger

This development in turbocharger technology incorporates an electric motor into the turbo assembly. In essence, it provides a supercharger, driven by the electric motor, as an adjunct to the exhaust-driven turbocharger. Boost pressure can be created by the electric motor, the turbocharger, or both. The ECT effectively eliminates turbo lag because the electric motor provides much faster turbine response, and also provides boost when there is low energy from the exhaust flow. The motor is actuated by an electronic controller, which can be integrated with the engine control unit. When it is being spun by the turbocharger, the electric motor acts as generator, producing electricity.

Advantages:

Enhanced vehicle drivability due to improved low-end torque
Improved fuel efficiency
Improved emissions
Turbo lag eliminated
Generates electricity

se:
http://www.ecomotors.com/sites/default/files/u1/eturbo2.jpg

Dom har både en elmotordriven och en avgasdriven kompressor. Det är ett annat sätt att öka möjligheterna att styra överladdning.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det tror inte jag.
En kompressormatad motor går efter samma princip som cylindervolymökning.
Genom val av remhjul (eller liknande) väljer man hur mycket som fylls i vid varje varv.
Underbart på bilar där man redan maximerat motorns grundvolym.
Men på en hoj, där det mest blir svårkört och bökigt med massor av vridmoment, så anser jag turbo vara en bättre lösning.
Går att styra så att man har lagom effekt helat tiden, genom att till exempel sänka laddtrycket på lägre växlar.


Jag vill dock inte ha någon av lösningarna på en motorcykel.

En turbo som vi slarvigt säger består av en avgasdriven turbin som driver en kompressor.

Om man kunde styra kompressorn precis som man vill kan man ju få vilken motorkaraktäristik som helst när som helstså jag ser inget som helst motsatsförhållande mellan önskan om avgasdriven kompressor karakteristik och en hydraulisk/elektrisk driven kompressor.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Genom att ha en hydraulpump med ställbart deplacement på vevaxeln och låta den via en hydraulmotor med ställbart deplacement driva en kompressor får man total ställbarhet av laddtryck oberoende av motorns driftsituation.

Vad hindrar att du gör allt det där direkt i luftpumpen istället för i oljepumpen? dvs direkt i kompressorn och utan det extra drivsteget förluster. Den där hydraulväxeln skulle ge ganska avsevärda förluster i ett system som redan i sin enklaste form lider av just stora förluster.
 

JoeWer

Old fart....
Gick med
7 Jul 2008
Ort
Alingsås
Hoj
*såld*
Frågan om det verkligen går så fort som hastighetsmätaren visar när han kör på motorvägen (vid ca 4min)... Eller om han glömt att ställa in hastighets mätaren från ett 18" däck till vad det egentligen är typ 17".

Varför tycker jag så?

1. När han pangar om bilarna så känns det inte som att hastigheten motsvarar det som hastighetsmätaren visar
2. Roade mig med att räkna hur lång tid det tog för honom att passera 10 lyktstolpar (brukar vara 50m mellan dem) och det tog ca 8sek = 62,5m per sekund = x 3,6 (en timme = 3600sek) = 225km/h, Benke Biceps hastigetsmätare visar då 290km/h. Kan det vara så att det är mer "show than go" i både Benke Biceps hoj och överkropp?:va

Köper inte den där videon, sett det förut och ser det igen, hastighetsmätaren är det något skumt med

Nu var det kanske inte hastighetsmätaren jag tänkte på när jag postade videon.........
 

Klotgren

bilar hamnar till slut alltid i köer
Gick med
24 Aug 2009
Ort
Chillentuna
Hoj
KTM 990SMR 2010
Nu var det kanske inte hastighetsmätaren jag tänkte på när jag postade videon.........

Å jag kanske inte svarade direkt på din film utan på några andra inlägg i tråden :7peta.
F.ö. så har jag också körbarhet nOOlla när jag sätter på mina GP211 ntec utan att de är uppvärmda med däcksvärmare och det är ca 10c ute. Spinner rätt rejält då utan ngn större ansträngning.
 

Frööjdh

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2011
Ort
Hemma
Hoj
1999 suzuki bandit
Har för visso ägt en kompressor cykel i många år men den extremt korta provkörningen som någonsin blev av var vild men för kort för att bilda sig en uppfattning .
Men blev indragen i att justera in en roots matad cheva bb för några år sedan och som jag upplevde karaktären så är nog brutal ett passande ord .
effekten kom närmast digitalt skillnaden mellan normal körning och drifting ställ var hårfin .
Skitkul med c10 pickup på tvären i 130 men krävde viss respekt .
Om man får samma karaktär på en gatcykel kräver det nog en hel del försiktighet tror detta är en av anledningarna centrifugal var/är så poppis på gat bilar i usa , effekten kommer mer turbo likt fast jämnare vilket ger hjulen en chans .
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Som inte har hydraulsystemets förluster...

Förluster finns det alltid. Om man nu skulle tänka sig en elmotor som ska driva en "turbokompressor"så talar vi ju om lite varvtal. Elmotorer för direktdrift vid dom varvtalen brukar inte vara så billiga så det behövs nog en utväxling.

Volvo tog fram en direktdriven generator för konceptet ECP. Jag var med på ett mycket litet hörn eftersom jag då forskade på sällsynta jordartsmetaller och dom ingick i den generatorn.

En rätt dimensionerad hydrostatisk transmission kan ha en verkningsgrad 80-90% i stora delar av arbetsområdet. Dessutom får man imponerande styrbarhet även helt utan elektronik. Sen kan det byggas mycket kompakt.


Vilket som är bäst /billigast /coolast kräver nog lite djupare analys.


Jag hade en elev som höll på med detta till en bil i slutet av -80.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vad hindrar att du gör allt det där direkt i luftpumpen istället för i oljepumpen? dvs direkt i kompressorn och utan det extra drivsteget förluster. Den där hydraulväxeln skulle ge ganska avsevärda förluster i ett system som redan i sin enklaste form lider av just stora förluster.


Genom en ställbar pump på tex vevaxeln och en ställbar motor som driver kompressorn kan man ju enkelt få en kontinuerligt ställbar utväxling på tex 100:1 <-> 1:100 (om man vill det). det vill säga om man vill ha häcksparken direkt vid tomgång kan man få det, pumpen snurrar 1000rpm och kompressorn snurrar 100000 rpm.

Blir det för jobbigt skulle man kunna låta slip mellan framhjul och bakhjul styra laddtrycket så att det inte spinner eller spinner lite.

Att hydrostatiska transmissioner skulle ha exceptionellt höga förluster är en myt skapad av all dåligt byggda system.

Om vi tex tar en hydraulmotor Parker F11 (tidigare Volvo flygmotor) som bl.a.används med duktig överlast och övervarv för sågkedjedrivning så har jag testat sådan ur kartong och sedan upprepat tester med jämna mellanrum under användning i skogen och sen ritat Musseldiagram över verkningsgraden. När man la Mussel diagrammen från olika tidpunkter på varandra kunde man nästan inte se någon skillnad så verkningsgraden håller i sig också.


Hydraulmekanisk verkningsgrad på 95% var inte ovanligt. Samma sak för volymetrisk verkningsgrad.

Totalt blir det 0,95x0,95 = 0,9025 => 90,25%

Har man en pump av samma typ skulle transmissionen få 0,9025x0,9025 = 0,815 => 81,5 % vilket ju är fullt jämförbart med kuggväxlar, planetväxlar, hypoidväxlar och nästan lika bra som en kedjetransmission.

Visst har en hydrostatisk transmission olika verkningsgrad vid olika driftpunkter så man får tänka efter lite vid konstruktion.

Senaste hydrostatiska transmissionen jag konstruerat var på ca 40kW och där provkörde vi den med en Biltema borrmaskin på pumpaxeln och det fungerade hur bra som helst så där kan inte förlusterna varit speciellt stora.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade en elev som höll på med detta till en bil i slutet av -80.

Slutet av 80-talet och ändå har ingen anammat konceptet? Säger inte det nånting?

Elassisterade turbosar finns redan...

81,5 % vilket ju är fullt jämförbart med kuggväxlar, planetväxlar, hypoidväxlar och nästan lika bra som en kedjetransmission.

Visst har en hydrostatisk transmission olika verkningsgrad vid olika driftpunkter så man får tänka efter lite vid konstruktion.

82%? Kuggväxlar brukar väl snarare anses ha en verkningsgrad på 97-99% och elmotor plus generator slår nog också 82% men det kan säkert någon annan svara på bättre änmig.

En turbo drivs dessutom främst av överskottenergi från värmen i avgaserna så bara där hamnar du dåligt till. En elmotorassisterad turbo kan ta bort turbofördröjningen som blir innan turbinen får fart efter ett gaspådrag och därmed försvinner nackdelarna med turbo kontra mekaniskt driven kompressor. Samtidigt som fördelarna finss kvar. Vidare kan vid andra lastfall el-motorn jobba som generator och utnyttja värmeenergin till att producera el av de varma avgaserna.

Ett hydrulsystem med i bästa fall strax över 80% verkningsgrad är mao liksom utslaget redan på skrivbordet.

Sen säger du det själv, om den ska vara styrbar i en motor som sk kunna köras från 1500rpm upp till kanske 6000rpm och med allt från tomgångsöppning på gasspjället upp till full gas. Hydraulsystemet kommer ju därmed med automatik väldigt ofta ligga utanför idealiskt arbetsområde.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Kedja kan ha sådär 97% om utväxlingen inte är allt för stor. Det är väl en av anledningarna till att kedja fortfarande är rätt vanligt på hojar.

En hydrostatisk transmission för att driva en kompressor skulle bli ganska liten så eventuella förluster i den skulle knappas märkas jämför med effektvinsten man gör.

Även en turbin driven kompressor tar energi men försumbar i jämförelse med effektvinsten.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top