Kompressorfråga!

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
2048598 I morse drog jag i väg och köpte en ny slang.
Hem och testa och det funkade inte ett dugg bättre.
Ner till kompisens verkstad, kopplar in mutterpickan och testar på en bil som står där.
VIPS så funkar pickan hur bra som helst :)
(På verkstaden hade de en tank på 300-400 liter och ett arbetstryck på ca 7.5 bar.)

Eftersom pickan funkar och slangen är bytt måste det väl vara tanken på 24 liter som är för liten?

Det kanske är så enkelt att man får ha en större kompressor hemma och den jag har nu får åka med på bandagarna och pumpa däck.

Har själv en kompressor med samma prestanda som din (köpt billigt på coop märket heter homework eller nåt sånt), med spiralslang så klarar min muttermaskin (dock ingen från biltema utan nån "proffs" variant) att lossa hjulmuttrarna på bilen som var fastdragna med ett längre skaft på fälgnyckeln ca:50 cm långt. Visst man får låta kompressorn återhämta sig mellan muttrarna men det går. Vet ju inte exakt vilken kompressortyp du har. Men om det är en med en regulator för att kunna sänka trycket vid behov och med två manometrar, det är inte så att regulatorn inte är "uppskruvad " så att du får ut fullt tryck ut i slangen?
 
Last edited:
Folkezx9r skrev:
2050673 I industrin bland annat efterfrågas det mutterdragare som drar ett visst moment. Man vill ha en så liten o smidig maskin som möjligt , som klarar att dra låt säga 30 Nm. Inte köper man då en monstermaskin som klarar 700 Nm ?

Kolla Biltemas sida t.ex.... http://www.biltema.se/search/searchres.asp?strSearch=mutterdragare&I1.x=5&I1.y=7 ... Kan lova att du inte drar loss en enda hjulbult med deras lilla mutterdragare , pga att den inte är avsedd för det. Inte ens om den matas med en kolvkompressor på 1500 l o 16 bar !... :).

Jag har 4 mutterdragare hemma o ett tryckluftsdrivet spärrskaft , men det är endast en som klarar att dra loss hjulmuttrar.

En liknelse ??.. :) . Du har ett fälgkors o ska lossa en hjulbult. Du svär o sliter som en furie , men får likförbannat inte loss den. ( Fälgkorset är mutterdragaren o du är kompressorn inkl slang.. :D ). Vad gör du då ? Ökar momentet såklart o hänger på ett rör , men du använder fortfarande samma kraft , kanske till o med lite mindre.

Håller självklart med om tjocklek på slangar etc , men kommer aldrig...ALDRIG...att ge mig på denna punkten !!! :D ..... :pannkyss


Närå du har så rätt så i alla avseenden - MEN - jag tror ff inte Biltema säljer en mutterdragare som är nischad på små skruvförband, då 99,99999% av deras kundkrets NOG troligtvis köper den JUST för att dra loss hjulmuttrar.
Så skulle jag tro att deras massknadsavdelning oxå resonerar.

At det sedan VISST fnns massa olika mutterdragare som spänner alltifrån armandsur till grundbultarna på Höga Kustenbron ;) Det r jag fullt medveten om. Och Sandis maskin slog ju som sagt loss några hjulbultar med rätt matning av luft. :tummenupp

Liljak skrev:
2050786 Vet ju inte exakt vilken kompressortyp du har. Men om det är en med en regulator för att kunna sänka trycket vid behov och med två manometrar, det är inte så att regulatorn inte är "uppskruvad " så att du får ut fullt tryck ut i slangen?

Tänkte just på det...tänk om det är så pinsamt att tryckbegränsaren är dragen i botten! :lol
 
Min feta Biltema dragare lossar muttrarna på både Toyota,Audi och Hunydai.

Den skall få sitt eldprov nu när Civicen skall få ny drivknut....18 års rost är spännande :hihi
 
Dr.Bike skrev:
2051094 Närå du har så rätt så i alla avseenden - MEN - jag tror ff inte Biltema säljer en mutterdragare som är nischad på små skruvförband, då 99,99999% av deras kundkrets NOG troligtvis köper den JUST för att dra loss hjulmuttrar.
Så skulle jag tro att deras massknadsavdelning oxå resonerar.

At det sedan VISST fnns massa olika mutterdragare som spänner alltifrån armandsur till grundbultarna på Höga Kustenbron ;) Det r jag fullt medveten om. Och Sandis maskin slog ju som sagt loss några hjulbultar med rätt matning av luft. :tummenupp



Tänkte just på det...tänk om det är så pinsamt att tryckbegränsaren är dragen i botten! :lol

Av de 5 mutterdragare som Biltema säljer , så är det bara 2 st jag skulle välja för att dra loss hjulbultar. Den på 343 Nm o den på 676 Nm. De andra har helt enkelt för liten roterande vikt. Visst... Man kan lossa hjulbulten med ett fälgkryss o sen på med mutterdragaren för att slippa den långa gängan , men ändå ??.. Helst vill man ju inte använda fälgkorset alls ! :)

Vi vet ju fortfarande inte vilken sorts maskin den gode Sandis har o det skulle ju underlätta våra teorier om vi fick veta det... :) . Tror fortfarande på att de muttrarna han lyckades få loss , inte satt lika hårt som på hans egen bil....

.... Mmmm... Är regulatorn dragen i botten så....tja...då spelar inte våra teorier ngn roll alls ! Då kan han använda en pipeline o en monstermaskin , men får andå supporta med fälgkrysset ! :hihi
 
Folkezx9r skrev:
2051237 Av de 5 mutterdragare som Biltema säljer , så är det bara 2 st jag skulle välja för att dra loss hjulbultar. Den på 343 Nm o den på 676 Nm. De andra har helt enkelt för liten roterande vikt. Visst... Man kan lossa hjulbulten med ett fälgkryss o sen på med mutterdragaren för att slippa den långa gängan , men ändå ??.. Helst vill man ju inte använda fälgkorset alls ! :)

Vi vet ju fortfarande inte vilken sorts maskin den gode Sandis har o det skulle ju underlätta våra teorier om vi fick veta det... :) . Tror fortfarande på att de muttrarna han lyckades få loss , inte satt lika hårt som på hans egen bil....

.... Mmmm... Är regulatorn dragen i botten så....tja...då spelar inte våra teorier ngn roll alls ! Då kan han använda en pipeline o en monstermaskin , men får andå supporta med fälgkrysset ! :hihi


:rofl :tummenupp
 
Liljak skrev:
2050786 Har själv en kompressor med samma prestanda som din (köpt billigt på coop märket heter homework eller nåt sånt), med spiralslang så klarar min muttermaskin (dock ingen från biltema utan nån "proffs" variant) att lossa hjulmuttrarna på bilen som var fastdragna med ett längre skaft på fälgnyckeln ca:50 cm långt. Visst man får låta kompressorn återhämta sig mellan muttrarna men det går. Vet ju inte exakt vilken kompressortyp du har. Men om det är en med en regulator för att kunna sänka trycket vid behov och med två manometrar, det är inte så att regulatorn inte är "uppskruvad " så att du får ut fullt tryck ut i slangen?
Japp, jag har samma kompressor som du har!

Det sitter en svart ratt med plus och minustecken på men jag vet inte om den är skruvad nedåt eller uppåt.
Vad gör den och ska den skruvas uppåt eller nedåt?
 
sandstream skrev:
2052758 Japp, jag har samma kompressor som du har!

Det sitter en svart ratt med plus och minustecken på men jag vet inte om den är skruvad nedåt eller uppåt.
Vad gör den och ska den skruvas uppåt eller nedåt?
Det är den som reglerar eller minskar trycket i dom fall du behöver minska trycket till något verktyg. (I vissa fall när man sprutlackar) Vrid åt "plus" hållet, åt höger vill jag minnas det var, eller som om du skruvar upp den. Du kan läsa av trycket som den reglerar på den manometer som är minst. Kika i instruktionshäftet som följde med, om du har det kvar. På sidan 2, första spalten under "inställning av drifttrycket". Lycka till!

Eller gör som jag brukar göra, Pilla på allt samtidigt å se vad som händer, det brukar sluta med att jag inte fattar ett smack :confused: + att jag fastnar i nåt å klämmer mig. :(
 
sandstream skrev:
2052758 Japp, jag har samma kompressor som du har!

Det sitter en svart ratt med plus och minustecken på men jag vet inte om den är skruvad nedåt eller uppåt.
Vad gör den och ska den skruvas uppåt eller nedåt?


Precis...det är kanske där skon klämmer, du har för lågt drifttryck inställt.
Ställ in fullt ös med reglerratten så att drifttrycket följer tanktrycket.

Jag använder mutterdragare med en 24-liters och den fick rejäl fräs när jag bytte från spiralslangen till en tjockare. Innan bytet gick det inte att få av någon hjulbult alls.
 
Liljak skrev:
Eller gör som jag brukar göra, Pilla på allt samtidigt å se vad som händer, det brukar sluta med att jag inte fattar ett smack :confused: + att jag fastnar i nåt å klämmer mig. :(
Känner igen det där :lol

Ska ut och prova!
 
*dunn dunn dunn dunn dunn dunn ...* (temaljudet ur hajen...) ALLA väntar med spänning på att Sandman ska komma in från garaget... :lol
 
He he.... Han lyckades nog o är ute o burnar med de nya sommardäcken !!... :D
 
Jag lever men har inte hunnit testa ännu, var tvungen att fila på kraschkåporna hela eftermiddagen :)
 
sandstream skrev:
2054476 Jag lever men har inte hunnit testa ännu, var tvungen att fila på kraschkåporna hela eftermiddagen :)

Aaaaahhhhhh !!!! :huvet O hela SH är vansinnigt nyfikna på hur det går ??? Du kan inte göra såhär mot oss !!! Först trissa oss till max o sen inte berätta !!!!!!!... Opp o hoppa sockerkaka !! Du har en kompressor att skruva på ! :tummenupp
 
Folkezx9r skrev:
2055213 Aaaaahhhhhh !!!! :huvet O hela SH är vansinnigt nyfikna på hur det går ??? Du kan inte göra såhär mot oss !!! Först trissa oss till max o sen inte berätta !!!!!!!... Opp o hoppa sockerkaka !! Du har en kompressor att skruva på ! :tummenupp


Preciis vad jag skrev i PM:et till dig sandmannen! Det är ju en hel NATION som sitter och väntar!
:hihi
 
Dom tryckluftsmaskinerna vi har så är det MAX 6,2 bars tryck, med det trycket spänner vi över 600 Nm dvs 60 kilo. Det tycker jag är bra... Inger Sohl Rand :D
 
Japps skrev:
2055365 Dom tryckluftsmaskinerna vi har så är det MAX 6,2 bars tryck, med det trycket spänner vi över 600 Nm dvs 60 kilo. Det tycker jag är bra... Inger Sohl Rand :D



Vi kör också med IR:s maskiner på jobbet har en i komposit material avvibrerad,som inte leder kyla drar som satan jobbar tyst väger lite.
Jag har inga data på den men jag tror den kostar ca 2500 kr + moms.
Jag har för mig att Harald nyborg sålde 24L kompressorer för 600 kr förra året pga skadade kartonger, man får ganska många såna kompressorer för vad min muttermaskin kostar.........
Dom få bultar dom flesta drar på sin fritid kan man ta för hand - tystare och trevligare
 
Nu har jag testat att vrida på regulatorn och vrider jag den uppåt sjunker trycket på mätaren och pickan blir märkbart klenare.
Skruvar jag regulatorn nedåt så blir det mer kraft i pickan men den orkar bara med att rubba bulten på första knacket, sen händer ingenting.
Kompressorn börjar inte jobba förrän efter ca 30 sekunder och trycket ligger kvar på 8 bar.

Provade att köra med spiralslangen som följde med och då vart pickan märkbart klenare.

Ska göra ett sista test genom att låna en picka från polarens verkstad.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top