Kompressorfråga!

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Ska göra ett sista test genom att låna en picka från polarens verkstad.

DET testet tror jag på !!!! :tungan ...( Om nu polaren har bra pickor..... :confused: ).. :tummenupp

Jag hade ett likande problem med min kompressor, då har jag en ganska så stor kompressor och där visade det sig att den regulatorn som satt på kompressorn var problemet. Den ströp på något konstigt vis även om den var ställd på max. Det kom mycket flöde först men sedan så sjönk flödet vartefter du använde ett verktyg.

Jag satte in ett tryckluftsuttag direkt på tanken och vips blev det fart på mutterdragaren. Jag har sedan köpt en bättre regulator som sitter på väggen så jag kan reglera trycket där istället. Jag fick detta tips av min chef på jobbet som hade haft samma problem på sin stora 3fas kompressor. Tydligen vill tillvekaren gärna spara in på regulatorn och då blir det en flaskhals där.

Nu har jag provat med polarens "proffspicka" som drar från 60 till 610 Nm.
Kopplade in den till min kompressor och det sa bara schwung så lossnade bultarna :yoparty
Drog loss 2 st och skruvade tillbaka dem utan att kompressorn började jobba.

Så nu blir det två följdfrågor till experterna:
1. Vad beror detta på? Hur kan min picka fungerar hos honom men inte hos mig och hur kan hans picka fungerar hos mig :va

2. Tips på en bra och billig picka?

sandstream skrev:
2081916 Nu har jag provat med polarens "proffspicka" som drar från 60 till 610 Nm.
Kopplade in den till min kompressor och det sa bara schwung så lossnade bultarna :yoparty

1. Vad beror detta på? Hur kan min picka fungerar hos honom men inte hos mig och hur kan hans picka fungerar hos mig :va

Gå tillbaka med picka där du köpte den och be om en ny,den måste ju vara trasig.

sandstream skrev:
2081916 Nu har jag provat med polarens "proffspicka" som drar från 60 till 610 Nm.

Köp en elpicka till hjulbultarna tror Rusta sänkte sina till 300 häromdan jag ar en sån funkade på rostiga hårt åtdragna plåtisar på vinterbilen.
Lättare att ha med sig och lättare att låna ström än luft.
Jag satt och lusläste när jag köpte luftverktyg fick välja verktyg efter min kompressor( fri genomlupen luftmängd gick jag efter) jag köpte ca 6 verktyg och fick ta nått på Biltema nått på Jula och ett på Bauhaus
Det skiljde sig mkt mellan olika fabrikat och det va inte alltid det dyraste som va mest lättdrivet.
Jag har en kompressor med 50 literstank, men valde den just för att den levererar hyffsat med luft till rätt peng.
Hade en 24liters förut som följer med på race nu :tummenupp
Nu säger jag inte att det är tanken gör skillnaden ,det va ju givetsvis en större snurra på den nya.

Långa farbron skrev:
2081924 Gå tillbaka med picka där du köpte den och be om en ny,den måste ju vara trasig.
Svårt att säga att den är trasig om den funkar på en större kompressor, förmodligen så är det en liten picka som kräver mkt luft.
eller så läcker den och då räcker det inte till med en liten.
vem vet.

Långa farbron skrev:
2081924 Gå tillbaka med picka där du köpte den och be om en ny,den måste ju vara trasig.
Den fungerade ju bra ihop med en annan kompressor så det verkar vara kombinationen kompressor och pickan som inte fungerar.
Hitecfrollo skrev:
2082012 Köp en elpicka till hjulbultarna tror Rusta sänkte sina till 300 häromdan jag ar en sån funkade på rostiga hårt åtdragna plåtisar på vinterbilen.
Elpicka har inget med racing att göra :fatta!
Det är ett speciellt ljud från en luftpicka som förutom att vara racing gör grannarna avundsjuka :lol

sandstream skrev:
2082527 Den fungerade ju bra ihop med en annan kompressor så det verkar vara kombinationen kompressor och pickan som inte fungerar.
Elpicka har inget med racing att göra :fatta!
Det är ett speciellt ljud från en luftpicka som förutom att vara racing gör grannarna avundsjuka :lol
Jag har inte elpickan till racing utan till att få bort såna muttrar som du inte fick :tungan
Till racing andvänder jag inte heller muttermaskin lite överklass på hojjen, då det är 2 st muttrar :7peta
Lossa muttrarna med elpickan och gå ut och låt grannarna höra din luftpicka köra i tomme för det klarar den väl :pannkyss :)

Hitecfrollo skrev:
2082726 Jag har inte elpickan till racing utan till att få bort såna muttrar som du inte fick :tungan
Till racing andvänder jag inte heller muttermaskin lite överklass på hojjen, då det är 2 st muttrar :7peta
Lossa muttrarna med elpickan och gå ut och låt grannarna höra din luftpicka köra i tomme för det klarar den väl :pannkyss :)
Nej, jag ska ha en luftpicka eller ingen picka alls. :)

Hitecfrollo skrev:
2084784 ok kolla då efter en som din kompressor orkar, det finns ju bevisligen :)
Men vad är det jag ska kolla efter mer konkret för att inte göra samma misstag igen?

sandstream skrev:

Fan vad gutt att få säga... -"Vad var det jag sa ? "... :D

1. Din picka funkade hos honom pga att hans hjulbultar satt lösare. Hade du testat din picka hos honom , på din bil , hade det garanterat inte funkat. Lämna tbx din picka , lägg till några hundringar , o köp en med högre moment , typ 600-700 Nm , så ska du se att det funkar lika bra som med polarens pickadoll.

2. Tips på pickor som funkar : Claes Olsson : 30-8935 , Biltema : 15-1819.

Problemet ligger inte hos din kompressor , utan hos din picka. Kolla vad du har för moment på den , så ska du se att det kanske bara är på ca 200 Nm. Det räcker INTE för att få loss några hjulbultar som satt sig...

Last edited:
Folkezx9r skrev:
2085448 Fan vad gutt att få säga... -"Vad var det jag sa ? "... :D

1. Din picka funkade hos honom pga att hans hjulbultar satt lösare. Hade du testat din picka hos honom , på din bil , hade det garanterat inte funkat. Lämna tbx din picka , lägg till några hundringar , o köp en med högre moment , typ 600-700 Nm , så ska du se att det funkar lika bra som med polarens pickadoll.

2. Tips på pickor som funkar : Claes Olsson : 30-8935 , Biltema : 15-1819.

Problemet ligger inte hos din kompressor , utan hos din picka. Kolla vad du har för moment på den , så ska du se att det kanske bara är på ca 200 Nm. Det räcker INTE för att få loss några hjulbultar som satt sig...
Tackar för tipsen :tummenupp

Det står inget Nm angivet för pickan och jag ska lämna tillbaka den (om det nu går).

Pejo skrev:
2085397 Svar: Använd fälgkors. Klenis! :tungan
Men det är inte lika tufft :7peta
Kanske bara jag som går igång på en mutterdragare i arbete :tungan

sandstream skrev:
2085381 Men vad är det jag ska kolla efter mer konkret för att inte göra samma misstag igen?
Borde va (ärliga) siffror på fri genomlupen luftmängd ju större den är desto mer kraft utan tank. och sen är det väl bara att rätta sig efter din kompressors siffror och handla.
Kolla vad kompisens picka krävde, den funkade ju.
Lycka till :tummenupp

Jag köpte puffran på Clas Olsson och den fungerar bra :)
Men kompressorn orkar bara med 2 muttrar, sen är luften slut :(

Om någon är intresserad har jag alltså en mutterdragare tillsalu för 200:- + frakt (om ni inte bor i Stockholmsområdet och kan hämta).
Den fungerar perfekt om du har tillräckligt tryck i din kompressor.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back