Kompressormatad GSX-R1100? Var hitta info?

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag såg för ett tag sedan någonstans att det hade byggts en kompressormatad GSX-R1100 för dragrace. Någon som vet var man kan hitta info om den? Var det inte någon här på forumet som var inblandad på något sätt? Är intresserad av hur drivningen till kompressorn fixades och bilder på hela setupen mm mm. Har spånat lite på sista tiden men vill gärna veta hur andra har gjort. Tacksam för svar!

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
DENNA kanske?
Har en bild på hans bygge från år 2002 på min sida.
Inte hört ifrån honom på länge nu....

Last edited:

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Här är en bild på den, http://andersbrink.se/sv/so-2002-wibbe.jpg Den blåa asså...jag i svart/orange.

Den hojjen finns inte kvar i det utförandet, kompressordrivningen är såld till han på länken ovanför, frxtn, han köpte nog hela kompressor-kittet. Det var även lite problem med att få drivningen att sitta fast på veven, den var fastsatt på startmotor-kopplingen.

Chassit är sålt till en PSB åkare här i stan.

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Var Jenka från Gävle som åkte på den. Har du frågor om dem så kan jag vidarebefodra dem...

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Tackar så mycket för svaren! Jag funderade också på det att man kunde sätta drivningen på startkopplingen med ihålig axel och bulten inne i. Måste funka... De i länken som Biker66 postade har ju drivningen på tändningssidan, men jag tycker att det verkar klent. Känns som om det skulle kunna gå sönder.

SENSEI: Tackar för erbjudandet! Är det den blåa han hade? Är det det så skulle jag vilja veta mer om är vilken typ av kompressor han körde med (skruv- eller radialkompressor) samt hur han hade löst drivningen. Gärna bild om det finns men annars går det bra med text också... gjorde han en ny kåpa över startkopplingen med lagring och packbox i, eller modiferade han originalkåpan? Kanske någon annan lösning? Hade varit snällt om du hade kunnat fråga om det inte är till för mycket besvär :tummenupp Men det är ingen brådska. Tackar!

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Det är Jenka som sitter på den blåa på bilden, men den byggdes av en kille i STHLM...undrar om han inte jobbade på ENEM.

Har skruvat lite med den då Jenka ägde den, och om inte jag minns fel var det en modifierad orginalkåpa som satt där. Jenka ägde den väl bara en halv sommar tror jag. Jag har mer bilder på den på datorn hemma, kan kika när jag kommer hem.

Sen satt det en aluplatta svetsad mellan ramrören där luftburken sitter orginal som kompressorn var bultad i.

...blev även frånkörd av den på Gefle Open det året...Hmmm

ove

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki 1100
enem säljer såna där kompressorer tror jag?
spjällhus från bmw m5 o spridare från 850 turbo eller nåt sånt tror ja :)

ezzo

Portöppnare
Gick med
26 May 2003
Hoj
KTM rc10
Wibbe skrev:
Det är Jenka som sitter på den blåa på bilden, men den byggdes av en kille i STHLM...undrar om han inte jobbade på ENEM.

Har skruvat lite med den då Jenka ägde den, och om inte jag minns fel var det en modifierad orginalkåpa som satt där. Jenka ägde den väl bara en halv sommar tror jag. Jag har mer bilder på den på datorn hemma, kan kika när jag kommer hem.

Sen satt det en aluplatta svetsad mellan ramrören där luftburken sitter orginal som kompressorn var bultad i.

...blev även frånkörd av den på Gefle Open det året...Hmmm
Stämmer bra det. Kompressorn kommer från ENEM. Vi var ner dit med hojen för lite hjälp med mappningen....
Wibbe.. Synd bara att jenka burna bort sig mot Dennis i finalen på Gävle open :D
Ganske säker dock att det var en modiferad orginalkåpa... Han sålde hojen efter Ålandsracet.... på båten hem om jag inte mins fel...

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Tyvär så blir det inget vidare med komressor på hoj
Jag har själv varit med å byggt en 1100R på glada 90 talet

Tyvär så blir karaktären sådan att ALLT kommer direkt för att sedan plana ut
eller åtminstone känns det så

Problem blir även med tomgång å lågfart med den karaktäristiska komressor
" rullande tomgång"

På 1500 varv när man skulle iväg så både spann den å hjulade
de gick att åka i 70 på 5an å bara gasa så stog den rakt upp

Vi försökte växla ner den men samma fenomen kvarstog fast den gav mindre effekt

En skruvkomressor på hoj blir aldeles för " kuggstångsmässig"
effekt ökning inte alls som en snäll turbo med körbarhet å allt

Komressor experterna hävdar att de visst går att få ordning på tomgång med mera , men ändå kvarstår karaktären hos en komressor
vilket inte lämpar sig för en lätt gatmoppe

En dragbike med weeliebars är en annan femma där går det att få ner effekten i gatan

Det finns dock ett kul alternativ
Rotrex den danska remdrivna turbon ( finns även en del USA fabrikat)
vilka är mycket sämre än Rotrex

Engelska TTS bygger busa kit med dessa på runt 300 hk och en smått fantastisk effekt å vridkurva som aldrig peakar utan håller i sig ända till varvstopp helt linjärt vilket funkar aldeles utmärkt på en MC

Peter

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Snacka med Sölle på Sölle racing i Ystad om TTS kitten, måste va ett sånt han just satt på på Tommy Johnssons Busa. Riktigt bolt-on var det tydligen inte, fast det skulle va det..

turbo tompa

Ny medlem
Gick med
28 Nov 2004
Hoj
Suzuki 1198 EF Turbo
Kompressormatad R

Jag är inblandad i den svarta R:en med drivning på tändnings sidan. Drivningen är mycket stabil och så får vi rotationen på kompressorn åt rätt håll, annars måste man ha en växellåda som ändrar rotations riktningen så att kompressorn inte snurrar baklänges. Den är inte bygd för dragracing eller gata men däremot för hastighetsåkning i ex. öken. Uppdateringen på sidan är inte vad den borde vara samt att ekonomin har satt käppar i hjulet för bygget så det kommer tyvär att ta något år till innan den är klar.

Mvh: Turbo Tompa

Biker66

Rörramsfetischist med kubikångest
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
. . . . . . . . . . . . . . . . Moto Martin GSX 1500. . 183bhp Suzuki GSX750 -98 . . . . . 80bhp Yamaha SR500 -80 . . . . . 27bhp
hmmmm...jag får väl vänta ett tag till på att höra den braka igång... :D

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
andersson turbo skrev:

Tyvär så blir karaktären sådan att ALLT kommer direkt för att sedan plana ut
eller åtminstone känns det så

Problem blir även med tomgång å lågfart med den karaktäristiska komressor
" rullande tomgång"

På 1500 varv när man skulle iväg så både spann den å hjulade
de gick att åka i 70 på 5an å bara gasa så stog den rakt upp

Vi försökte växla ner den men samma fenomen kvarstog fast den gav mindre effekt

En skruvkomressor på hoj blir aldeles för " kuggstångsmässig"
effekt ökning inte alls som en snäll turbo med körbarhet å allt

Komressor experterna hävdar att de visst går att få ordning på tomgång med mera , men ändå kvarstår karaktären hos en komressor
vilket inte lämpar sig för en lätt gatmoppe

En dragbike med weeliebars är en annan femma där går det att få ner effekten i gatan

Det finns dock ett kul alternativ
Rotrex den danska remdrivna turbon ( finns även en del USA fabrikat)
vilka är mycket sämre än Rotrex

Engelska TTS bygger busa kit med dessa på runt 300 hk och en smått fantastisk effekt å vridkurva som aldrig peakar utan håller i sig ända till varvstopp helt linjärt vilket funkar aldeles utmärkt på en MC

Peter
Ja, fick för mig att effekten bara dök efter ett tag. Blir ju för mycket värme egentligen. Såg att Lysholm rekommenderade max 0,8 bar på en kompressor de hade, sen blev det för mycket värme.

Hehe, powerwheelie på 5:an i 70 låter ju liiiiite väl svårhanterligt :hihi
Men det blir kanske för mycket effekt på låga varv då.. men om man växlar den så att den är hyfsat (lagom) stark på botten och sen låter en turbo ta över resten av biten och kopplar ur kompressorn som är gjort på denna Mantan http://www.hilmersson-racing.com/ Hade varit tufft va? :hihi Jag letar fortfarande efter plats på hojen... Rotrex-kompressorn är ju lättare att få plats med än skruvkompressorn iaf.

Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
jojje1963 skrev:
Snacka med Sölle på Sölle racing i Ystad om TTS kitten, måste va ett sånt han just satt på på Tommy Johnssons Busa. Riktigt bolt-on var det tydligen inte, fast det skulle va det..
Ja, har har väl ett TTS-kit. Pratade med Mats på mp-racing om den igår. De vanliga kitten som TTS säljer ska bara vara bolt-on, men Sölles skulle tydligen vara ett specialkit med andra stakar och kolvar och med det kittet skulle den kunna lämna uppemot 500 hästar. Så det skulle inte vara det vanliga kittet! Deta vanliga gav väl runt 300. Det var så jag förstod det iaf :hihi

turbo tompa skrev:
Jag är inblandad i den svarta R:en med drivning på tändnings sidan. Drivningen är mycket stabil och så får vi rotationen på kompressorn åt rätt håll, annars måste man ha en växellåda som ändrar rotations riktningen så att kompressorn inte snurrar baklänges. Den är inte bygd för dragracing eller gata men däremot för hastighetsåkning i ex. öken. Uppdateringen på sidan är inte vad den borde vara samt att ekonomin har satt käppar i hjulet för bygget så det kommer tyvär att ta något år till innan den är klar.

Mvh: Turbo Tompa
Aha, så det var därför ni satte den på den sidan! Det är ju ganska bra att få det på rätt håll... :hihi Tänkte att det kanska skulle bli ostadigt att sätta drivningen på tändningssidan, men tydligen inte! Vad bra :tummenupp
Ja, sådana projekt brukar ha en tendens till att dra iväg på kostnaderna.. tyvärr.. menmen, bara det blir klar! Ska bli kul att se bilder och filmer på den sen :tummenupp

Spondon

letargisk
Gick med
11 Mar 2004
Hoj
Yamaha FZ750 -85, FZR1000 -89
andersson turbo skrev:

Peter

Kanske nån som vill se den! :)

Davvas-01.jpg

Davvas-02.jpg

/Mange

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Spondon skrev:
Kanske nån som vill se den! :)

/Mange
Wohooo, är det wheeliemaskinen herr Andersson skrev om? Biffig kompressor :tummenupp Måste bli en riktig krumelur på insugsrören för att få plats med den! Är det en plenumkammare där under tanken? Hade varit kul att känna på vridet i en sådan... :)

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
lahi skrev:
Wohooo, är det wheeliemaskinen herr Andersson skrev om? Biffig kompressor :tummenupp Måste bli en riktig krumelur på insugsrören för att få plats med den! Är det en plenumkammare där under tanken? Hade varit kul att känna på vridet i en sådan... :)

HEHE aa å gul å fin ja visste väl att du skulle gilla den rätt modell å allt

Plenum med inbyggt kyl (vattenkylt) men saaatans va varmt vattnet blev

Den laddar ju hela tiden ingen tid för vila där inte så som på en turbomoppe

gixxer_1255

Suzuki samlare?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 1985, Suzuki GSXR 1100 1986 & Suzuki GSX Katana 1983
Wibbe skrev:
Här är en bild på den, http://andersbrink.se/sv/so-2002-wibbe.jpg Den blåa asså...jag i svart/orange.

Den hojjen finns inte kvar i det utförandet, kompressordrivningen är såld till han på länken ovanför, frxtn, han köpte nog hela kompressor-kittet. Det var även lite problem med att få drivningen att sitta fast på veven, den var fastsatt på startmotor-kopplingen.

Chassit är sålt till en PSB åkare här i stan.

Här är lite bilder på hojen innan den hamnade i Gävle.

Bifogat

• shl_s_53124.jpg
    shl_s_53124.jpg
    36.5 KB · Visningar: 367
  • shl_s_53874.jpg
    shl_s_53874.jpg
    40.4 KB · Visningar: 284
  • shl_s_54780.jpg
    shl_s_54780.jpg
    43.2 KB · Visningar: 295
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...