Konbanan är så svår

jonashed

Medlem
Gick med
14 Aug 2006
Ort
stockholm
Hoj
yamaha R1
Ingen har sagt igentligen smidgaste sättet om du kommer upp i en viss hastighet blir styrningen sk tvärtom håller du en hand på styret kan ta ett exempel håll höger hand på styret släpp vänster (öva på en raksträcka) kör ca 30-40 tryck nu höger hand fram som att du skulle svänga vänster men den kommer inte svänga vänster utan burka år höger genom att trycka på styret vänster o höger kommer hojen burka motsatts den teckniken ska du använda när du kör koner kommer gå mkt mjukare
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Det var länge sen jag tog körkort, men jag testade konbana på skoj för ett tag sen, och jag hade lättare att hålla balansen om jag gasade på lite när det började tippa inåt.
Slår man av i det läget, så ligger man ju ofelbart där och sprattlar.

Helt riktigt, det var inte helt tydligt hur det menades. Antingen rätar man upp lite och ökar radien så man garanterat bommar på garagesvängen eller så gasar man på lite (d v s släpper ut kopplingen lite mer).

Ingen har sagt igentligen smidgaste sättet om du kommer upp i en viss hastighet blir styrningen sk tvärtom håller du en hand på styret kan ta ett exempel håll höger hand på styret släpp vänster (öva på en raksträcka) kör ca 30-40 tryck nu höger hand fram som att du skulle svänga vänster men den kommer inte svänga vänster utan burka år höger genom att trycka på styret vänster o höger kommer hojen burka motsatts den teckniken ska du använda när du kör koner kommer gå mkt mjukare

Du pratar om motstyrning, antar jag. För det första är det inte så att man motstyr över en viss hastighet. Det är det enda effektiva sättet att svänga med en motorcykel oavsett hastighet. För det andra är det tämligen totalt irrelevant när man slåss med garagevändningar och konbanor.

Det är heller inget som är tvärtom över det, det är helt enkelt så man styr en tvåhjuling. Dock, återigen, irrelevant i den här tråden så jag föreslår att den diskussionen tas i motstyrningstråden (nu otroligt men sant inne på femte säsongen, eller vad det blir!) så kan trådstartaren och övriga få konbanetips utan att störas av den förunderliga eviga motstyrningsdebatten.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Antingen rätar man upp lite och ökar radien så man garanterat bommar på garagesvängen eller så gasar man på lite (d v s släpper ut kopplingen lite mer).

garagesvängen finns inte kvar längre.

ett "fel" som många gör (gjorde det själv) är att man kör för nära konerna, och sen försöker man ta själva vändningen i konbanan onödigt tight.

Det är mkt enklare om man tar vändningen som i en stor "bubbla", börja kör långt ut mot sidan redan vid näst sista konen, då får du en vid kurva istället för en snäv.
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
BLICKEN,,,,,,,, det är a och o var du har blicken för du åker dit du tittar,,,,, höj blicken och titta långt fram, tittar framför hjulet som många gör så blir det skitvingligt.
Åka bara nånstans och titta långt fram utan några konor och krav, lite jobbigt i början att hålla fram blicken men det är bara att kämpa på.:tummenupp:tummenupp:tummenupp

:tummenupp

@ TS: Dessutom så är det inte fel att börja med lite högre fart och sen minska den allt eftersom att du blir säkrare. Börjar du tappa balansen så ger du en lite skvätt gas, rättar upp och sen bromsar ner (vilket är helt tillåtet). Tänk bara på att inte ligga på bromsen hela tiden DÅ ryker du på uppkörningen.

garagesvängen finns inte kvar längre.
Njaaäääaaa...man har bakat in den som en annan variant i lågfartsbanorna men inte som den forna garagesvängen var dock. :)
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
JKay skrev:
jaaäääaaa...man har bakat in den som en annan variant i lågfartsbanorna men inte som den forna garagesvängen var dock. :)

Precis :)

I den "inbakade" varianten så har du dock 8 meter i sidled (4 meter åt varje håll) istället för hojens svängradie + 20 cm.

Så utrymmet man ska komma runt på är inte ett problem längre. Det enda är egentligen att kunna svänga när man kör sakta.

Det är ju nuförtiden helt OK att göra en jättestor "ballong" runt sista konen istället för en tight vändning.
 

fenrik

Till Salu: Kawasaki Ninja ZX9R 97:a
Gick med
13 Apr 2009
Ort
Fruängen
Hoj
Kawasaki Ninja ZX9R 97:a ZX900B
Många bra tips måste jag hålla med om.

Ett till tips kan vara att luta sig lite framåt, så du verkligen är säker på att dina armar är böjda, glöm inte slappna av i axlarna. Du kommer se skitnödig ut men det blir lite lättare att svänga när det går riktigt sakta.

Sista tipset, förmodligen det tråkigaste, ta en några körlektioner, det är helt klart underskattat.

Visst, coolt o klara av allting själv med mera, men på vems bekostnad? Din egen eller dina medtrafikanter? Lycka till.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Håller med flera av föregående talare,

BLICKEN, BLICKEN OCH BLICKEN sen sitter det jag lovar. Håller själv på och så fort jag slutade streta och bara vågade höja blicken och titta dit jag ska så satt det direkt. Då kommer även självförtroendet och säkerheten tillbaka. Titta INTE på konerna, dom ser du i ögonvrån det räcker.
Lycka till, imorgon har jag min tredje lektion och det SKA få såååå jävla bra. :)
 

JKay

Sinnesförvirrad fotoidiot
Gick med
30 May 2005
Ort
046
Hoj
RF600R
blicken högt o flytta röven

:va
I krypkörningen vill du inte ha en onödig påverkan från massa som rör sig över hojen och förflyttar tyngdpunkten. Sitt still och håll blicken högt och titta dit du ska.
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tjejen håller på att övningsköra också nu på CBR:en..

Hon gjorde samma sak för et par veckor sen. Det stora felet totala nybörjare gör är BLICKEN, BLICKEN, BLICKEN och åter BLICKEN.

Lyft ögat, titta dit du ska, lååångt fram dit du ska och lite till.

Öva också på att krypköra rakt fram, lär dig variera hastigheten mellan noll och hög gångfart. Då lär du dig gaskontroll och kopplingen vilket är precis det du behöver för att variera farten när du ska göra en vändning sådär.


Lektion 1.5: Bromsar du med frambromsen när det går så långsamt och du har fullt vrid på styret, då viker hojen ner sig direkt! Så ÄR det.


Lycka till, fortsätt träna!
 

BigDog

Medlem
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Norr om Göteborg
Hoj
Ducati
men eru korkad pôjk/tös! inte fan BÖRJAR man med att köra konbana med en tung jävla BMW det första man gör!!!
se förrihelvete till att sätta dig på en gammal 80-tals 400-kubikare (eller liknande). de kan inte ens skrämma slag på en höna, än mindre nybörjande motorcyklister.
leta upp en grusväg där du kan busa lite. om man inte kört bus tidigare kan det säkert vara svinäckligt till en början, men på grus så släpper det ganska så snällt o du kan låsa både fram o bakhjul utan att vurpa. få in lite känsla för hojen och åkningen. lär dig att inte frysa till en pinne vid minsta obehag.
hojåkning skall vara KUL. annars är det bara att lägga ner.

och som tidigare sagts flera gånger här - BLICKEN.
 

Jojye

Perfektaste
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
2K1 Triumph TT 600
:va
I krypkörningen vill du inte ha en onödig påverkan från massa som rör sig över hojen och förflyttar tyngdpunkten. Sitt still och håll blicken högt och titta dit du ska.

Blir absolut lättare om man lär sig flytta tyngdpunkten när man svänger. Speciellt i U-svängs momenten. Efter att man kan det kan man förfina det så man inte behöver hänga med halva skinkan utanför sadeln men det kommer av sig själv sen
 

soilan

Ny medlem
Gick med
18 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
SÅLD.Yamaha TRX850 96* Honda VTR 1000 Firestorm 2001
Jag kör banan och tycker också att det är jätte jobbigt!

men flytta rumpan åt motsatt håll, då går det lättare att svänga, när du ska vända se till att ha dragläge hela tiden, titta inte NER .....

igår när jag var ute och tränade så var det en tjej som också tränade, hon pratade medans hon körde, då gick det lättare, man ska tänka på ngt annat då brukar det gå lättare!
 

Badman

Snigelspår och vita knogar...
Gick med
24 Sep 2007
Ort
Ystad
Hoj
XJ 900 F -92
igår när jag var ute och tränade så var det en tjej som också tränade, hon pratade medans hon körde, då gick det lättare, man ska tänka på ngt annat då brukar det gå lättare!

Det viktigaste, näst efter blicken, när man kör den där konbanan är att man är mjuk i kroppen. Det är lätt att man blir stel om en pinne när man anstränger sig som fan med något man tycker är svårt, är man dessutom ängslig för att man ska lägga sin fina hoj i asfalten är det nog lätt att man blir som en tennsoldat. Den där tjejens pratande är nog inte så dumt, det kan vara väldigt effektivt att skingra tankarna en liten smula.
Sedan har det ju en väldig betydelse vilken hoj man sitter på när man ska lära sig det där krypandet.

Om jag, om än efter hinkvis med svett och många timmar under skicklig ledning, lärde mig att köra den där eländiga banan så kommer TS också att fixa det. Det är bara att nöta...
 

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
Tack för alla svar och för alla bra tips. När jag har tänkt på det där med blicken och verkligen tittat upp och dit jag ska så har det gått mycket bättre.

Vi var ute och körde en sväng på vägen igår kväll men det kändes lite skakigt eftersom jag tänkte på det som hade hänt tidigare på dagen på konbanan. Jag ska prova tipsen jag fått om att köra i åttor. Sedan är det väl bara att öva massor.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Slappna av, tänk inte "oj, nu shit kommer jag vurpa igen" då psykar du bara dej själv.

Visualisera dej själv istället klara det och titta på hela konbanan och tänk ut innan vilka spårval du ska köra efter i banan, och så svänger du där du har bestämt att du ska svänga. :mattias

Många gör misstaget att inte planera sin rutt och det blir då ganska jobbigt när man är nervös för att vurpa att dessutom behöva mitt i krypkörningen plötsligt bestämma när och hur mycket man ska svänga samtidigt som man ska hålla balansen och tänka på blicken.
Bestäm och se dej själv genomföra banan flera gånger och sväng där du planerat att svänga innan.
Då kan du fokusera på blicken och titta dit du vill komman, inte dit du är skraj att hamna.

Om konbanan känns svår, vilket den alltid är i början så ta istället och öva på att åka i åttor snävt i låg fart. :tummenupp

Om du har en handledare ta och åk ut på en parkeringsplats på kvällen, ta med några pet-flaskor med lite vatten i som ska fungera som "koner", placera ut dessa med lite större marginal än den egentliga konbanan och måla ut på asfalten med en krita exakt hur du ska köra. Sen är det bara att öva, öva, öva! :fakta

När du blir bättre och säkrare, minskar du avståndet mellan "konerna" och voilà så en dag så lossnar allt och du kan konbanan med bravur! :banana

Lycka till och jag är säker på att det kommer gå galant! :hojsmilie
 
Last edited:

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Ort
Tyresö
Hoj
Italienskt
Du har nog fått en mängd tips redan.

En sak som hjälpte mig var att köra 8:eek:r på ojämt gräs. Man får jobba mycket med balans och kropp. Sitt mitt på hojen och jobba med överkroppen, mjuka armar. Sen är det ju mjukt att ramla också ;-) Prova!
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Fundera på att låna en annan hoj, BMWn du har är ju fan ultratung att lotsa runt konbanan. Respekt för det.....

Man behöver ju inte göra det megasvårt för sig själv.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top