Det kan man ju fråga sig. Vägarna är ju fulla av sporthojar i värstingklass som är mycket svåra att få runt en konbana.
Sen finns det ju en uppsjö Custom, HDs, Goldwings och Choppers osv som inte en enda människa kan brotta runt en konbana.
Vad är det för mening att köra upp alls då dessa maskiner inte passar i konbana?
Eller?
Inte en enda människa kan brotta runt en konbana. nja, håller inte med. Guldwingar har faktiskt en mycket bra balans och är smidiga valar. Mycket bättre än många sporthojar. Jag var på SMC-kurs med SMC:s ordförande Larz Glemfors (trafikskolelärare) för några år sedan. Han, och andra instruktörer med touringlok, kröp runt i konbanan utan problem. De sitter ju spikraka (ingen vikt på armarna) på de där maskinerna (och däcken är platta...) så det är "tämligen lätt" att hålla balansen. De stod stilla mitt i banan och "mobbade" alla raceputtar med halvmånedäck. Vi som körde sporthojar hade dessutom betydligt mycket sämre vändradie. (Och var förståss generellt sett också betydligt sämre förare...)
Vad som är ABSOLUT viktigast när det gäller all form av MC-åkning det är var man har blicken. Står man och studerar de som kör konbanor så märkar man efter ett tag att de ofta puttrar på riktigt bra ... tills de tittar fel. Helt plötsligt tittar de ner i backen och
sen tippar de.
Det är ju egentligen ganska logiskt det här med att det går åt h-vete om man tittar fel... Hur tror man egentligen att motorcykeln ska kunna köra på sidan om älgen om man stirrar mitt på den? Autopilot?
Man styr en MC med ögonen och balanserar den med arschlet. Hjärnan är bara ett bihang i det sammanhanget eftersom körtekniken ska vara en inlärd reflex. Dit når man dock först efter träning, träning, träning och bra mycket mer träning. Det tar ofta minst 5 år innan man är där i de bästa fall. (Något att tänka på när man läser om 22-åringar som tävlingskör på allmän väg med extrema sportmaskiner... crash boom bang ... )
Ett litet "fusk-knep" när det gäller konkörning kan, beroende på hur konbanan ser ut, vara att vrida upp tomgången lite grand. Den minskar risken för att cykeln tvärdör och man går omkull.
Flytta runt kroppen på cykeln (durka) och lär dig att luta den med bara 2 hekto vänsterskinka på den högra delen av sadeln och vice versa. Bromsa med bakbroms istället för med frambroms.
Men som sagt. Det viktigaste är var man har blicken!!! Vid konkörning ska man vrida på skallen som den värsta ugglan. Man ska titta dit man vill åka å strunta i hur det ser ut 3 dm framför däcket. Tittar man i minst 90 graders vinkel från färdriktningen så brukar det gå bra när man gör en u-sväng.