Konbanan är så svår

Kaffesvett

Ordning på torpet!
Gick med
31 Jul 2009
Ort
Märsta
Hoj
93 Honda CBR600f
Ut och kör på väg! Jag tror inte JAS-piloterna börjar med att köra flyguppvisningar för allmänhet på låg höjd. Däremot gillar jag att jämföra oss som klarat konbanan med JAS-piloter.. :D
Det är inte så lätt att köra sakta och svänga samtidigt, men du lär dig med tiden.

Bra sagt, finns ju JAS-piloter som gått i marken, så de fick nog börja om och nöta låghastighet!:yoparty
 

Jolund

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Landskrona
Hoj
BMW K1600GT -12
Fundera på att låna en annan hoj, BMWn du har är ju fan ultratung att lotsa runt konbanan. Respekt för det.....

Man behöver ju inte göra det megasvårt för sig själv. /QUOTE]

Använde själv min BMW r1200r vid övning/uppkörning och tyckte/tycker det är en ganska lätt cykel att krypa med. Mkt vrid, lågtyngdpunkt & generellt stabil.

Sen vad är det för mening med uppkörningen om det inte går att utföra på den cykel man sedan ska använda?
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
kör en timme varje dag, tänk inte på det, bara gör det. låt ditt mål vara en timme per dag helt enkelt, och inte att du ska klara av det.

efter några dagar så kommer du till slut märka att du faktiskt kan det :)
 

drexx

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Uppsala City
Hoj
K1200S-07
Spår valet "linjen" tyckte jag betydde jävligt mycket, hur du väljer linje vid första konan avgör mycket hur du kommer förbi sista konan och kan få en mjukare och finare sväng runt och tillbaka ini banan igen. Och som sagt blicken och slappna av! Lycka till!!!
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Fundera på att låna en annan hoj, BMWn du har är ju fan ultratung att lotsa runt konbanan. Respekt för det.....

Man behöver ju inte göra det megasvårt för sig själv. /QUOTE]

Använde själv min BMW r1200r vid övning/uppkörning och tyckte/tycker det är en ganska lätt cykel att krypa med. Mkt vrid, lågtyngdpunkt & generellt stabil.

Sen vad är det för mening med uppkörningen om det inte går att utföra på den cykel man sedan ska använda?

Det kan man ju fråga sig. Vägarna är ju fulla av sporthojar i värstingklass som är mycket svåra att få runt en konbana.

Sen finns det ju en uppsjö Custom, HDs, Goldwings och Choppers osv som inte en enda människa kan brotta runt en konbana.


Vad är det för mening att köra upp alls då dessa maskiner inte passar i konbana?

Eller?
 
Last edited:

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Det kan man ju fråga sig. Vägarna är ju fulla av sporthojar i värstingklass som är mycket svåra att få runt en konbana.

Sen finns det ju en uppsjö Custom, HDs, Goldwings och Choppers osv som inte en enda människa kan brotta runt en konbana.


Vad är det för mening att köra upp alls då dessa maskiner inte passar i konbana?

Eller?

Inte en enda människa kan brotta runt en konbana. nja, håller inte med. Guldwingar har faktiskt en mycket bra balans och är smidiga valar. Mycket bättre än många sporthojar. Jag var på SMC-kurs med SMC:s ordförande Larz Glemfors (trafikskolelärare) för några år sedan. Han, och andra instruktörer med touringlok, kröp runt i konbanan utan problem. De sitter ju spikraka (ingen vikt på armarna) på de där maskinerna (och däcken är platta...) så det är "tämligen lätt" att hålla balansen. De stod stilla mitt i banan och "mobbade" alla raceputtar med halvmånedäck. Vi som körde sporthojar hade dessutom betydligt mycket sämre vändradie. (Och var förståss generellt sett också betydligt sämre förare...)

Vad som är ABSOLUT viktigast när det gäller all form av MC-åkning det är var man har blicken. Står man och studerar de som kör konbanor så märkar man efter ett tag att de ofta puttrar på riktigt bra ... tills de tittar fel. Helt plötsligt tittar de ner i backen och sen tippar de.

Det är ju egentligen ganska logiskt det här med att det går åt h-vete om man tittar fel... Hur tror man egentligen att motorcykeln ska kunna köra på sidan om älgen om man stirrar mitt på den? Autopilot?

Man styr en MC med ögonen och balanserar den med arschlet. Hjärnan är bara ett bihang i det sammanhanget eftersom körtekniken ska vara en inlärd reflex. Dit når man dock först efter träning, träning, träning och bra mycket mer träning. Det tar ofta minst 5 år innan man är där i de bästa fall. (Något att tänka på när man läser om 22-åringar som tävlingskör på allmän väg med extrema sportmaskiner... crash boom bang ... )

Ett litet "fusk-knep" när det gäller konkörning kan, beroende på hur konbanan ser ut, vara att vrida upp tomgången lite grand. Den minskar risken för att cykeln tvärdör och man går omkull.

Flytta runt kroppen på cykeln (durka) och lär dig att luta den med bara 2 hekto vänsterskinka på den högra delen av sadeln och vice versa. Bromsa med bakbroms istället för med frambroms.

Men som sagt. Det viktigaste är var man har blicken!!! Vid konkörning ska man vrida på skallen som den värsta ugglan. Man ska titta dit man vill åka å strunta i hur det ser ut 3 dm framför däcket. Tittar man i minst 90 graders vinkel från färdriktningen så brukar det gå bra när man gör en u-sväng.
 
Last edited:

Kantian

Trefaldig världsmästare
Gick med
23 Sep 2008
Ort
Stockholm
Hoj
fyfan
Läste flera gånger och kom fram till att jag nog fattade fel först.
Jag antar att du menar att man ska släppa ut kopplingen för att få lite mer drag?
Det var länge sen jag tog körkort, men jag testade konbana på skoj för ett tag sen, och jag hade lättare att hålla balansen om jag gasade på lite när det började tippa inåt.
Slår man av i det läget, så ligger man ju ofelbart där och sprattlar.
Nej, givetvis menar jag att man skall dumpa kopplingen utan gas och få kärringstopp; för det vore ju mycket rimligare än att jag syftade på att släppa ut kopplingen för att få mer dragkraft och motverka tippningen. Jisses.. :va

Så svårt var det väl inte att förstå.
 

lillamary

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB 500
Blick, position, åtta, koppling, relax, kompis

Jag orkade inte läsa alla inlägg men tror säkert du fått alla tänkbara råd redan. Minns dock att jag slet som en hund också och ja, man behöver pepp ibland.

Mina bästa tips:
1. Titta längre fram, inte rakt ner.
2. Flytta dig på mc:n, justera tyngdpunkten med var du sätter rumpan, det räcker att flytta bara lite. Vänstersväng, rumpan ut åt höger och vice versa.
3. Träna med 2 konor och kör i åtta runt dem. Börja med ett generöst avstånd, sedan är det bara att flytta dem närmare och närmare. När du fixar detta fixar du konbanan lätt.
4. Slit på kopplingen, ge lite grundgas hela tiden och reglera hastigheten med bara kopplingsgreppet. Min hoj var lite kinkig och dog ofta om man inte gav gas, det är svårt att ha sinnesnärvaro att starta om mitt i konbanan...
5. Slappna av! Se till att du är avspänd i armarna. Ramlar du blir du rädd och spänner dig antagligen i hela kroppen. Lös och ledig ger bättre rörlighet!
6. Jag tvingade min handledare att gå bakom och fånga hojen om jag riskerade att välta. Kräver tålamod av din handledare...

Lycka till.
:tummenupp
 

Bobat

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2008
Ort
i väst
Hoj
Kawaskaki
du ær inte den førsta och sista som kommer ha problem med det dæra, men øva øva øva och som allar andra sæger tænk på blicken, sjælv innan jag børjade ge mig på konbanan var att læra mig att kunna køra i cirklar med fullt styrutslag åt båda hållen och givetvis hålla balansen genom att reglera med gas och bakbroms det størsta felet jag gjorde i børjan var att jag frikoppla så fort jag var tvungen att bromsa istællet før att forsatt slira på kopplingen och sen bara reglera med bakbromsen blev mycket lættare før mig då.

Lycka till
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
kör en timme varje dag, tänk inte på det, bara gör det. låt ditt mål vara en timme per dag helt enkelt, och inte att du ska klara av det.

efter några dagar så kommer du till slut märka att du faktiskt kan det :)

Och framförallt... När du kört din timme. Skit i att köra mer på en stund. (särskilt om det går dåligt)

Man blir ju trött och ofokuserad efter en stund och det är ju lite av en klassiker att en del ska hålla på nöta i massor av timmar, och så går det bara sämre och sämre, självförtroendet sjunker, man blir än mer stressad osv och undrar vad fan man gör för fel..

nej, kör en timme eller ännu mindre. gå och köp en glass, kolla på nån film eller liknande, sen på't igen så ska du se att det går fint så småningom.
 

rallypacker

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2009
Ort
Där solen inte skiner
Hoj
Suzuki GSX400e
Jag tragglar banorna nu och det som har hjälpt mig mkt är att tänka på att ha blicken långt fram!

Har även märkt att det inte går så bra att dra runt hojen på endast dragläge utan en del småvarvande i svängarna hjälper som fan.
 

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Har även märkt att det inte går så bra att dra runt hojen på endast dragläge utan en del småvarvande i svängarna hjälper som fan.

Japp, och det lär ska vara gyroeffekten i motorn som stabiliserar hela ekipaget. När man gasar till och sätter snurr på all skrot i motorn (vevaxeln) så fungerar den som en gyrosnurra.
 

Daniel66

Ny medlem
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki 750 es 84
Om ingen annan har föreslagit det så kan du ju hyra en hoj från en körskola och köra upp med, samt kanske ta en lektion lr 2, det skadar aldrig. Annars är det bara upp på hojjen och öva i låg fart börja med 30 och jobba dig uppåt så att du känner att du behärskar situationen. GL HF :tummenupp
 

ljung_

Invalidos-MC
Gick med
1 Jul 2009
Ort
Norrköping, Åby
Hoj
1993, Honda CBR600F
Har börjat övningsköra på min BMW R1150R och tycker konbanan är så svår. Jag har övat vid tre tillfällen och vid två av dem har jag vält och cyken hamnat i backen. Då blir jag alldeles skakis och nervös och vågar inte köra mer. Jag har vält vid de tillfällen då jag ska vända, tappar balansen helt enkelt. Det känns hopplöst och jag tvivlar ibland på om jag kommer klara det.
Hur ska man tänka och göra? Jag vet att det bara är att öva,öva,öva men jag blir så skakis när det går snett.

Förlåt om mitt inlägg låter lite löjligt, jag behöver nog bara lite pepping

Hinner du inte få ner foten då? Man blir inte kuggad på lågfarten bara för man måste sätta i foten nån gång, de bedömmer helheten av körningen. Det var i alla fall vad hon från transportstyrelsen sa till mig innan jag körde upp.

Men upp med blicken lite grundgas och sen krama kopplingen så löser det sig nog skall du se.
 

h a p p y

H a p p y
Gick med
6 Mar 2009
Ort
Vänersborg
Hoj
ZZR 1400 -06
Hej. Upp i sadeln igen bara...jag tror att din rädsla gör att du stelnar till vilket påverkar balansen och vipps så har vi den onda cirkeln. Träna som fan så du känner dig trygg och skit i konerna tills du känner att du har koll. PS tänk på att du ska krypköra i lågfartsbanan, inte snigelköra så att du nästan står still.
Lycka till:tummenupp
 

Gabor

Guest
TAck så mycket för alla tips, jag övar för fullt! :)

Antingen nöta med BMW, eller inse att det kanske inte är rätt hoj för uppkörningsprovet för just dig..De finns de som kör upp med customhojar med helt hopplös styrgeometri enligt andra, precis som en extrem sporthoj funkar hur bra som helst. Beror på hur duktig man är och har känsla för mc-körning...
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Säger som bettskena, det är bara öva öva öva...2-3 ggr är ingenting, 10-15-20 ggr och jag lovar att det "släpper" eller "lossnar" o du sätter det lätt som en plätt:tummenupp
 

MrsIce

Ny medlem
Gick med
29 Jan 2005
Ort
Alingsås
Hoj
BMW R 1150R Rockster
Hinner du inte få ner foten då? Man blir inte kuggad på lågfarten bara för man måste sätta i foten nån gång, de bedömmer helheten av körningen. Det var i alla fall vad hon från transportstyrelsen sa till mig innan jag körde upp.

Men upp med blicken lite grundgas och sen krama kopplingen så löser det sig nog skall du se.

När jag sitter rätt på hojen så når jag precis ned med tårna. Så jag orkar inte hålla emot när det börjar luta för motorcykeln är så tung och jag är rätt liten, 168 cm o 54 kg. Så jag har inte så mkt att sätta emot. Jag har kört lite på körskolans mc, en 750cc och det är mycket lättare och konbanan känns inte omöjlig längre.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top