Konbanan på uppkörningen?

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Prova att "lägga ner" hojen i svängarna, krävs inte mycket för att svängradien skall bli mindre. Annars, är det möjligt att bearbeta styrstoppen lite?
 

Miami

Ny medlem
Gick med
22 May 2010
Ort
Skogen
Hoj
Honda Cbr 900rr
kanske ett viktbälte på frun som tynger ner det hela lite? eller tömma bak dämparen på olja så har du problemet löst!
Annars är de väll bara platÅskor som ska till ser det ut som, annars är ju allt omöjligt..
 

sainth

Medlem
Gick med
12 Jul 2012
Ort
Sundbyberg
Hoj
Tuono
Lånade polarens hornet 600 innan jag köpte mig en egen hoj, betydlig skillnad på en naken racer och en bmw 650 gs i mitt fall. Körde privat, köpte billiga koner på biltema och köttade på uppfarten. Bara att öva öva öva.
 

armoton

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Ort
göteborg
Hoj
Yamaha XJ400 -82
sista konan den du svänger runt så får du köra ut hur mycke du vill åt bägge sidorna, det sa min lärare i gbg
 

Micke®

konnässör
Gick med
10 Aug 2010
Ort
Nacka
Hoj
999 ml Tysk 249ml Spanjor
Är f*n inte lätt att lägga ner hojen mycket i krypbanan, ok i högfartsbanan men inte i krypen.. det kräver lite mer erfarenhet än av en som nyligen börjat..
Som nybörjare ska man nog inte tänka att man ska "lägga" hojen, utan kanske mer på sittställningen. Typ, vänstersväng: Blicken långt till vänster, överkropp läggs ner/lutar och följer höger styrhalva. Då lutar hojen vänster och svänger därmed bättre.
 

Hudik

Guest
Som nybörjare ska man nog inte tänka att man ska "lägga" hojen, utan kanske mer på sittställningen. Typ, vänstersväng: Blicken långt till vänster, överkropp läggs ner/lutar och följer höger styrhalva. Då lutar hojen vänster och svänger därmed bättre.

Jo, den biten kan man ju, men att överföra det till skallen på frun som ska göra det samtidigt som hojen inte klarar banan ens när man går brevid, om jag "slickar" sista konen i vinkel så kommer hojen minst 60cm utanför spärrlinjen i konbanan och då är hojen nästan 4½ meter i sidled ut från banan med fullt styrutslag.

Sånna här cirkuskonster behövde ju inte jag kunna när jag tog mitt kort...
 

Hudik

Guest
banan är bara 8 meter i bredd

Finns inte någon sidospärr..
Det är A-linjen som är 8 meter.

vv_1.jpg
 

RacerRaffe

MR Wheeler( Långbens alter ego)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSXR 1000 & CR500
Pysslar ju en del med övningskörning och vad jag har märkt är att många tenderar till att ha lättare för att genomföra svängar åt vänster så om man tar första konen i lågfartsbana:1 till vänster så blir det automatiskt en vänstersväng runt sista konen. Sedan ska man försöka köra snävt vid konorna och ta ut svängen ordentligt ut åt höger begränsningslinje före man rundar sista konen. om man lutar hojen och flyttar rumpan och kroppsvikten åt andra hållet blir svängarna betydligt snävare. Jag fixar då samtliga banor med min Gixxer 1000 K7 genom att köra som jag beskrivit men då naturligtvis med max styrutslag mest hela tiden när jag genomför svängarna, detta är dock något som kräver massa träning och det bör inte vara nödvändigt för att fixa det med aktuell hoj. Har även en rejält sänkt GSX 750 (-99) med denna är banorna en barnlek då svängradien är så pass att det går att rent av köra på mitt konen bara man tar ut till linjen vid svängen.
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Är f*n inte lätt att lägga ner hojen mycket i krypbanan, ok i högfartsbanan men inte i krypen.. det kräver lite mer erfarenhet än av en som nyligen börjat..

menar ju int så fotpinnarna tar i marken utan att man lutar cykeln så mycket man orkar att hålla emot , det jag tycker om att göra när jag själv kör banan är att stå upp men många elever orkar int hålla emot när de står upp eller att de vågar int stå kvar när det börjar att luta
 

die dulci fruere

no guts, no glory.
Gick med
12 Oct 2006
Ort
Nyköping
Hoj
Honda NC750XD -14 , CB1000RA-12
Finns inte någon sidospärr..
Det är A-linjen som är 8 meter.

vv_1.jpg

finns elever som har blivit underkända då de varit utanför 8 meters bredd , men det är upp till förarprövaren , banan är 8 meter bred den att det int finns linjer är en annan sak , det bästa är att fråga förarprövaren på den orten man ska köra upp om vad de kräver , i Nyköping är det fail om man är utanför
 

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Ort
Nynäshamn
Hoj
För många enligt hustrun...
Så enl. dej så om man har en hoj som har 9½ meter i vänradie så är det automatiskt kuggning, för 1½ meter kan du omöjligt "luta" dej till.
Tror nog att det går bra att "luta" ner det från 9,5 till 8 men det beror ju också lite på förarens storlek i förhållande till hojen. Funderar samtidigt på om det verkligen är rätt hoj för henne att ha i trafiken om hon behöver 9,5 m för att vända med hojen, känns ju lite jobbigt som förstahoj i alla fall (antar att med "vänradie" menas "vänddiameter".
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Det är bl.a. just så vi provat men helt utan resultat, det finns inte styrutslag så det räcker för att klara av det..

Bara en tanke,

Om hojens geometri har modifierats så mycket att den omöjligt klarar denna konbana, är den då lämplig att användas i trafiken...?
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Är f*n inte lätt att lägga ner hojen mycket i krypbanan, ok i högfartsbanan men inte i krypen.. det kräver lite mer erfarenhet än av en som nyligen börjat..

Jag och sambo var på en parkplats och övade för första gången härom dagen. TIll att börja med var det ganska stelt. Men när jag visade att med rak hoj svängde den runt 180 grader på ca 2,25 "parkeringsrutor" när jag lutade hojen kom jag runt på 2 "Parkeringsrutor. Nästa försök när hon "motburkade", så att hojen lutade mer och hon satt upprätt, gick det betydligt mycket smidigare att svänga runt i tvära svängar.
Vi ska öva mer, men det går att svänga tvärare än man tror. VI åker på en SV 650 som också är sänkt både fram och bak. Men jag var noga med att sänka lika mycket fram som bak, annar blir hojen onödigt "Tung".

Håller förövrigt med om att, höj upp hojen bak igen, och sänk/ta bort sadeln.

Mats
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Höjd den lite där bak så att hon bara får ner en fot om hon hasar längs sadeln då för att få ner svängradien lite? :tummenupp
 
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Top