Tompo-NsrR
Ny medlem
Undrar hur man ska fiffla till förgasaren för att han ska gå bra och inte skära med koniskt filter. Tips och erfarenheter tack!!
AlpinA skrev:är det nödvändigt att göra några åtgärder efter att ha satt på koniskt filter på hojjen som att ge mer bensin?
jag satte på ett kn filter igår på min cagiva och det gav ett helt anorlunda ljud men ja märkte inte av någån effekt skillnad..
Tompo-NsrR skrev:Nää men det sägs att det finns tendens till skärning om man inte fixar förgasaren!!
Nålen styr bränsleblandningen främst på mellanregistret.cRoC skrev:Den får bara mer bensin på lågvarv om man ändrar nålen, eller?
Hela grundkonceptet med en förbränningsmotor, är att om en cylinder får tillräckligt med smörjning och inte går för varm, så ska inte kolven kunna skära om ingenting oförutsett inträffar.cRoC skrev:Okej. Men 125or skär väl, om dom gör på högvarv
EBS skrev:Jag hoppas verkligen att ingen kör runt på en NSR med koniskt filter och inte har bestyckat om gasaren. Jag testade att slänga på koniskt på min och den gick tok snålt fast jag gick upp 10 storlekar i huvudmunstycke. Skulle gissa att runt 150 - 155 i munstycke skulle bli bra med koniskt filter.
Tips från coachen: Köp ett OVALT filter och inte dom runda. Dom ovala har högre luftflöde.
Poffer skrev:Så det finns asså munstycken mellan 142-180 till en Dellorto?? Har kollat överallt o inte hittat det?? Vad har du på nu då?
Tips till coachen: Visst tillåter de ovala filtren högre flöde, men på en 125'a räcker det gott med ett runt filter. Anledningen är att dessa små maskiner inte suger speciellt mycket. På grund av detta så blir ett runt konfilter i praktiken nästan som att köra utan filter. Den högre luftmängd som ett ovalt filter tillåter vinner man ingenting på förrän man kommer upp en bra bit i kubik. Det enda som man egentligen märker skillnad på, är att ovala filtren är lite dyrare och ser lite annorlunda ut.EBS skrev:Tips från coachen: Köp ett OVALT filter och inte dom runda. Dom ovala har högre luftflöde.
SpeedAbuser skrev:Tips till coachen: Visst tillåter de ovala filtren högre flöde, men på en 125'a räcker det gott med ett runt filter. Anledningen är att dessa små maskiner inte suger speciellt mycket. På grund av detta så blir ett runt konfilter i praktiken nästan som att köra utan filter. Den högre luftmängd som ett ovalt filter tillåter vinner man ingenting på. Det enda som man egentligen märker skillnad på, är att ovala filtren är lite dyrare och ser lite annorlunda ut.
Nej, jag har inte fel. Jag räknade på det i vintras när jag höll på och funderade ut en grej till min NSR, och kom fram till att det är förvånansvärt lite luft som en 125'a faktiskt suger hur man än räknar. I och med detta så blir det inga virvlar och sådant, eftersom hojen helt enkelt inte suger så snabbt att det hinner uppstå sådant.EBS skrev:Där har du fel Anders! Du behöver en viss "luftbox" för att få optimaltflöde. Ett litet runt filter skapar förmycket virvlar om man monterar det direkt på förgasaren, man måste isåfall bygga en tratt från förgasaren som man sätter den på för att få lite avstånd mellan förgasare och luftfilter.
EICMA 2024: Yamaha
Yamaha gasar på friskt infö... |
|
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |