Konkörningen

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Körde konerna länge. Fungerade inte alls för mig. Do not despare ;-)
Har ett tips som hjälpte mig.
Kör rakt utan några koner, men så långsamt som möjligt. Har du en kompis, kan ni tävla om vem som kommer sist på rakan, utan att sätta ner foten.
Nyckeln är att fokusera på ett föremål långt borta, typ ett träd. Kolla inte marken.

När det känns bra, kommer konbanan att kännas mycket lättare.
Men, samma teknik där. Kolla inte på konerna, de ska du bara ha i periferisynen.
Hoppas det hjälper. Lycka till.
 

Kawaluring

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2010
Ort
Hemma
Hoj
Z750 -07
Jag vill minnas att jag på ett ungefär la 4 lektioner på konbanan inkl. alla moment (hög/lågraft, bromstest etc). Jag "bävade" som fan inför konbanan precis som du verkar göra men när provförättaren sa att han inte väntar sig några underverk utan ville se att jag "lugnt och taktfullt kunde framföra 220 kg kraft på ett sansat sett".. Gott tänkte jag och satte hela skiten. Det är givetvis helrätt att ta uppkörningen seriöst, min erfarenhet är dock att man kommer undan med mycket bara man lyckas koppla av visar att man vill:)

Du fixar det lätt:)
 

Shimra

Ny medlem
Gick med
4 Dec 2008
Ort
Enköping
Hoj
Gixxer 750-97 Gixxer 1000 k5
Vi övade på silos området där jag kommer ifrån, så det blev en ganska många timmar vi la ner på det. Kändes bättre att kunna konbanorna prickfritt så man kunde lägga mer tid på körning när man väl började.

Fixa lite egna konor och öva så blir det nog bra, inte så roligt men skönt när man väl kan den utan och innan.
 

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Ort
Hemma
Hoj
Kawa
Det jag kan rekommendera dig är att ordna egna koner, kör nån lektion med körskolan. Sen nöt själv tills du hittar tekniken. Allt handlar i princip bara om rätt teknik, och vad som funkar för dig.
Du sparar mängder på att nöta själv, för hojlektioner är ju som sagt inte billiga. Och det man kan spara in på att öva själv är värt det. Så ordna en handledare, en asfaltsväg i något industriområde och bara kräma på. Så ska du se att det kommer lösa sig.

I åtanke kan du ha att jag övade in min konkörning på en GSX 750, -82:a. Men va tvungen att köra konbanan med min Yamaha V-Max (Pansarvagn när det gäller manöver)och spikade det. Så med rätt teknik är allt möjligt ;)
 

MCentusiast

Ny medlem
Gick med
11 Feb 2009
Ort
Luleå
Hoj
Honda CB750F 1982 och Honda VFR750F 1989
Många kvällar och helger för mig blev det för att få lågfartsbanorna
att fungera .......egna koner med egenritade banor.
Egen lättmanövrerad MC också (Honda cb750F 1982)
Som många andra sagt är träning på egen hand är ett måste för att
inte bli ruinerad om man måste träna på detta med körskolans hjälp.
Håll blicken långt fram och sitt avslappnad på cykeln.
Titta aldrig direkt på nästkommande kona utan håll blicken ovanför
längre bort !
En stor fördel är nog att träna på samma cykel som man sen skall köra upp med.....
Transporterade min MC till ett avsides industriområde där jag ritat upp
banorna. Var där på egen hand ... kanske inte helt tillåtet att vara utan handledare men vid ett tillfälle dök en polisbil upp , som saktade in
och förmodligen såg de att jag hade bil med släp och inte kört dit med MC:n. De bara körde vidare sen....
 
Last edited:

hnric

Ny medlem
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Göteborg
Hoj
S1000RR -11
Övade alldeles för mycket kändes det som. Började testa olika tekniker som att luta hojen, ändra kroppsvikt osv. Helt i onödan. Sitt upprätt och avslappnat, upp med blicken och titta ditåt du skall, med framförhålling till svängen efter den närmsta. Sen är det bara köra.
Testa att krypa så långsamt du kan rakt framåt och lite åttor imellan varven. Byt övning eller ta en paus om du tycker att det börjar gå sämre så du inte gör samma fel som mig och börjar experimentera med massa helt ovidkommande saker. Blir dyrt rätt fort på skola.
 

pinku91

Schysst!
Gick med
7 Feb 2009
Ort
Norrköping
Hoj
Kawasaki zzr 600 (streetfightad)
förresten så är det ju inget som säger att du inte kan öva med hojen du har! Även om du inte klarar att svänga lika tvärt med en sporthoj så är det ju övning som övning :) Jag körde upp för 125-kortet först, och sedan när jag tog A-kortet kunde jag redan allt även om hojen var ny, så jag övade bara nån timme med den innan jag kunde sätta det.

så ut och öva med din egen hoj!
 

Figge73

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2010
Ort
Göteborg - Önnered
Hoj
Honda Hornet 98
Tog kortet sent förraz året, övade bara krypkörningen hemma på parkeringen.
Finns mått på hur den ser ut rita upp hemma, men krymp avståndet med en halvmeter eller så & öva, öva, När du väl sen skall köra upp så inser du att du har övat på en mycket kortare bana vilket gör TSV:s bana bus enkel
 

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki zx9r
Har precis haft min tredje lektion hos körskolan. Bromsningen går rätt bra, likaså höghastighetsbanan. MEN, krypfarten känns som en omöjlighet, vet inte hur många gånger jag höll på att kliva av cykeln och känga till den. Men jag antar att det bara är att nöta sönder!
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Har precis haft min tredje lektion hos körskolan. Bromsningen går rätt bra, likaså höghastighetsbanan. MEN, krypfarten känns som en omöjlighet, vet inte hur många gånger jag höll på att kliva av cykeln och känga till den. Men jag antar att det bara är att nöta sönder!

Om du listar ut nått bra ställe för oss i jönköping att öva privat på så hojta till...jag börjar tröttna på att sicksacka ute på vanliga vägar. Bilarna bara härmas varje gång jag gör det...
 

gurkanG

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
:(
Har precis haft min tredje lektion hos körskolan. Bromsningen går rätt bra, likaså höghastighetsbanan. MEN, krypfarten känns som en omöjlighet, vet inte hur många gånger jag höll på att kliva av cykeln och känga till den. Men jag antar att det bara är att nöta sönder!

Kan inte annat än att hålla med dig. Krypkörningen e svår!
Blir inte enklare av att jag tänker köra upp på en sporthoj som har sämre svängradie än en lastbil :tungan
 

drm4rtin

med lem
Gick med
9 Mar 2010
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
2007, Suzuki DL1000, 2002, Yamaha FZS600.
Fick tokbryt, trodde inte jag skulle fixa det tills jag fick dom rätta tipsen. (Törs jag nämna blicken långt fram en gång till :) ?). Rak i ryggen som en fura. Håll ut från konorna en halvmeter och precis när framhjulet är i nivå med konan kan du påbörja nästa sväng.

Värsta aha-upplevelsen, från att "det går inte" till Ahhh, vad enkelt. Tror man var lite för våldsam på kopplingen oxå, den ska ju nätt jämt dra. Det är ju kopplingen man reglerar farten med.

Tog kanske 2 timmar totalt, men utan rätt tips hade jag nog suttit än idag...
 

MoonShine

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Luleå
Hoj
Kawasaki ER-6 N -07
tjenna
som många redan sagt så är det ett bra tips för att spara pengar att köra mycket koner själv!
jag tog körkort utan körlektioner... läste teorin hemma å körde med min far (som aldrig kört hoj i sitt livmen som fick mc-kortet på köpet) han satt bakom mig när vi körde sen brukade vi köra på kvällarna dit där körskolan kör konbanan, brukar finnas uppritat på backen hur den ska vara å då kunde jag träna i lugn å ro... inte inhängnat område men ute i skogen så risken att bli tagen för den "tjuvkörningen" kändes liten =)
 

Havre

Vardagspucko
Gick med
17 Mar 2008
Ort
Malmö
Hoj
Ducati Hyperstrada
Håller med drm4tin!

Man fick en riktig aha-upplevelse när man insåg hur man skulle göra. Som alla andra säger, stirra absolut inte på framhjulet! Jag hade stora problem med att våga släppa blicken därifrån men när man väl kommer över den trösklen blir allting mycket lättare och säkrare, inte bara konkörningen! Var avslappnad och var absolut inte rädd för att lägga cykeln på marken, de är pallar det, kan vara bra att känna hur det känns också! (om det är en körskolehoj dvs .. är det din egen så kan du ju ta det lite försiktigt).

Precis när du tror att hojen skall tippa över så har du minst 10 cm tillgodo och kan lätt räta upp den genom att släppa lite nätt på kopplingen. Det funkar verkligen.
Lycka till med kortet! :banana
 

Magne

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2010, BMW, R1200GS
Glöm inte bort att du tillsammans med din handledare är välkommen att köra på SMCs avrostning och KNIX-körningar. Det viktigaste är att du och din handledare har alla papper med. :tummenupp
 

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Ort
Skurup
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
Har du egen hoj så är mitt tips att ställa 2 st PET flaskor på en parkering och sen köra långsamma åttor. Kurvtagninen i krypfart brukar vara det svåraste.

Va själv sjukt nervös för det momentet när jag tog kortet eftersom jag hade störst problem med lågfartsbanan när jag tog kortet. satte ned förten på första försöket på uppkörningen eftersom jag körde för långsamt. Fick köra om och satte det.

Bara att öva så ska du se att det går bra! :)
 

raaz83

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2010
Ort
Jönköping
Hoj
Kawasaki zx9r
Om du listar ut nått bra ställe för oss i jönköping att öva privat på så hojta till...jag börjar tröttna på att sicksacka ute på vanliga vägar. Bilarna bara härmas varje gång jag gör det...

Jag vet inte om det finns något ultimat ställe att öva på. Jag tänkte åka upp till Elmia imorgon och köra där, fixa krita och koner och rita.
Sen bara nöta och nöta.. Tar med en kaffetermos till min handledare så blir han nöjd :p
 

wimhed

Nybörjare?
Gick med
27 May 2008
Ort
Kristianstad
Hoj
R6 -03, KTM 450 Exc motard -03
Här övar många trafikskolor (bör ju vara tomt kvällar och helger):
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...g-/h%F6gfartsbana%3C/t%3E%3C/pt%3E %3C/pts%3E

Där ÄR ledigt på helgerna .. Bara hänt en gång att det kommit två hojjar o gjort sällskap när ja varit där med 2 polare .. O då har dom averkat ett antal timmar :tuttar

Bb
 

LosTedos

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Ort
Luleå
Hoj
2007- KX 250cc
tog en lektion på själva bandelen. skulle aldrig ha klarat den annars. Själva trafiken var inga problem pga ett yrke inom lastbilstransporter osv. Men tror att min höga mognad och ålder spelade in . ha ha
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top