Liten uppdatering:
Som jag berättat tidigare har elrullen krånglat en del. Man kan säga att den inte varit sig lik sen i slutet på sommarn, och är det nån gång jag känner mig riktigt handikappad så är det när den strular.
Problemen har främst varit elektronik-relaterade, såsom kontakter som glappar, kontakter som glider isär, fukt och vatten som kryper in där det inte ska, ärgade kontakter som får rullens datorhjärna att tro att motorerna går varma, och därför tycker att det bästa var att tvärstanna lite här och där.
Såhär på senvintern har även mekaniska fenomen börjat uppenbara sig, främst som gnissel men också som knak och smällar i leder och förband, rullen börjar väl helt enkelt komma upp i åren!
Sen jag fick rullen i maj -07 har jag suttit i den 12 timmar om dagen oavsett om jag varit och handlat, tränat, varit på resa eller varit på fyllan. Vissa dagar har jag bara suttit inne och glott, andra dagar har jag stuckit ut och åkt fyra mil.
Oavsett vad så har jag suttit här 12 timmar om dan, sju dar i veckan i snart sex år, inte konstigt om rullen börjar bli lite sliten och kantstött, eller hur? Särskilt inte om man tänker på att den antagligen rullat ca 3-400 mil!
Idag fick jag besök av folk från Hjälpmedelscentralen som skulle byta den box vars ingångar blivit glappa och spökat mest för mig. De tittade på boxen och såg att det var helt andra kontakter jämfört med boxen de hade med sig, alltså skulle inte kablarna i stolen passa. Inte den här gången heller...
De började räkna och kom snabbt fram till att om man BARA byter det som MÅSTE bytas just nu är man direkt uppe i ca 20000 friska! Lägger man till det mekaniska som behöver bytas är det kanske lika mycket till.
Renovera en R1 -07 för 40.000, någon?
Nej, det är ju naturligtvis inte rimligt, inte när grundpriset på en elrulle (visserligen på en c400. Jag har en c500, lite stadigare och mer gjord för utomhusbruk) är ca 100.000.
De menade att det vore mer kostnadseffektivt att byta ut min rulle mot en ny.
När jag förstod att det inte skulle gå att flytta över själva sitsen till en ev ny rulle, påminde jag dem om att det bara var ett år sen vi fick ordning på formen på ryggstödet, och vilket jobb det innebar. De höll med men berättade att de som av en händelse hade med sig en spretans ny c400 i bussen och menade att jag åtminstone prova den nya sitsen som kom härom året.
Hoppade över till c400:an, satte mig tillrätta och kände att det inte var mycket justeringar som behövdes för att den skulle bli perfekt. Ryggstödet var lite smalare, och inte i vägen när jag drog armarna bakåt på armstödet. Och jag som trodde jag redan satt bra...
Men den nya rullen kändes också verkligen ny, inte mjuk och ranglig som min. Det tyckte jag förstås inte att min var innan jag provsatt den nya. Jämför en CB 900 -82 med en färsk 900 Hornet så förstår ni.
Ja, nu börjar alltså "operation Samla argument" för att mjuka upp de som bestämmer över Landstingets resurser. Det tyngsta argumentet är nog att det inte känns som att jag kan lita på rullen. Jag kan ju bli stående varsomhelst, och inte alltid där färdtjänsten kan plocka upp mig.
Vi får se hur det går.