Måste skriva av mig lite.
Den nya rullen är f*nimej otrolig, jag trivs kanonbra! Trodde att hela sommaren skulle bli ett evigt pendlande mellan Nyköping och Eskilstuna, där hjälpmedelscentralen ligger. Men det har visat sig att allt som måste göras är bara justeringar, alltså inga större ombyggnader alls. Fotplattor upp/ned, armstöd längre ned och lutas nedåt, styrspak bakåt och uppåt, ja såna saker bara.
Det som kommer att vålla huvudbry är att få dit ett bälte som jag fixar att spänna fast och lossa utan hjälp. Man vill ju inte se ut som en tönt och glida runt bältad när det ska spanas. Nä, då måste det kvickt gå att få bort.
Rullbälte funkar inte eftersom jag inte kan hålla i bältet under tiden jag klickar i låset, har ju bara en hand som funkar hyfsat.
Med vänster hand måste jag nå över till höger armstöd där "hanen" troligen kommer att hänga i nån transportklyka/fäste. Sen måste honan sitta där jag har nån rimlig chans att orka trycka in hanen, d.v.s. på insidan av vänster armstöd. Tja, vi löser nog det också så småningom.
När man börjar använda nya batterier tar det ett tag innan de nått full kapacitet, det var nån som berättade för mig tidigare i tråden. Batterierna måste "cyclas" upprepade gånger, och i början kom jag inte mer än 10-15 km innan de är tömda.
Nu har jag tragglat mig igenom den perioden av
tömning-laddning-tömning-laddning, och kan ge mig ut på lite längre expeditioner.
Idag drog jag iväg ut på första riktiga långrundan och batterierna var inte slut förrän GPS:en visade 38.1 km, kul!
Som ni ser går rullen fortare än de utlovade 10 km/h, men maxfarten är egentligen inte såå intressant. Däremot är det fint att den klarar att rulla på i 11-11,5 på plan mark. Det är sånt som skapar höga snittfarter mina vänner!
Vad som också är skönt är att det inte behöver ta en halv dag att dra en fyramila-runda. En mil tar en timme nu mot 1,5 förut, och det som nu tar 4h tog förut 6,5! Nu kan jag sticka ut en kväll och repa av nån mil. Blir också lite enklare nu när det inte behöver vara bra väder mer än ett par timmar för att jag ska hinna en bra bit.
Fortsättning följer...
Just det ja!
Kanske skulle tillägga att den totala km-räknaren stod på 1650km när jag fick den nya rullen. 30 mil på tre veckor alltså. Inte kattskit väl?!