Konsten att böja rör

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Bosse.. Köp ett grenrör det blir bra my billigare än att bygga en fabrik.. Känns som du går fullständigt banans på något som i sig själv är ganska enkelt.

Kapa kilar svetsa slipa o keramcota om utseendet är viktigt...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Bosse.. Köp ett grenrör det blir bra my billigare än att bygga en fabrik.. Känns som du går fullständigt banans på något som i sig själv är ganska enkelt.

Kapa kilar svetsa slipa o keramcota om utseendet är viktigt...
Det kanske är så att han vill ha känslan av att ha gjort något själv.
Att sopa svarvspån gör mer för själen än att pressa kartonger.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Bosse.. Köp ett grenrör det blir bra my billigare än att bygga en fabrik.. Känns som du går fullständigt banans på något som i sig själv är ganska enkelt.

Kapa kilar svetsa slipa o keramcota om utseendet är viktigt...

Jo men var hittar jag ett löst grenrör till en 83:a GSX750ES? Nån beggad lika dålig som det som sitter på nu går ju att hitta. Sen måste man ju tillverka eget om man ska få till nåt snyggt till Hondan.

Det kanske är så att han vill ha känslan av att ha gjort något själv.
Att sopa svarvspån gör mer för själen än att pressa kartonger.

En viss poäng har du ju i detta visst är det kul att göra själv, skulle jag hittat ett grenrör i rostfritt så hade jag slagit till men det enda jag hittat är Marving och dessa ser ut att ligga lågt då man kollar på bilderna och man kan inte köpa grenröret löst utan helsystem. Delkevic hade jag köpt men har inte fått nåt svar från dom om deras grenrör passar på en 83:a, grenröret till GSX750E är märkt 81-82 men helsystemen är märkta 81-83, E, ES och EF ska ju vara likadana så när som på kåporna.

I detta läget känns det ut som att det är lika bra försöka göra nåt eget.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jag skall inget säga jag är ytterslik dej AT det fixar jag själv, ex bytte precis generator på bilen på 35 minuter. Det gamla låter som en stenkross.

Men att dra en mandrell är småjävligt helt klart. Enklast är att göra 3-4 stålkulor typ 28-30-32-34-35mm borra igenom dessa o montera en ex 8-10mm Wire igenom med den minsta först. Kanske en 8mm mutter imellan kulorna så raden blir böjlig.

Göra ett fäste som du stöttar röret imot o dra med Wire spelet på 4hjulingen.det går tungt även med my värme.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag hade i minnet att Jörgen tipsat om var man hittar rörböjar. Lite för sent nu kanske men här hittade jag en länk.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Maskindelen i Boden säljer 35 mm 1,5 mm tjocka rostfria rör för 500 kr/m och böjar för 120 kr styck. Till Hondan är nog dessa att föredra och sen svetsa ihop systemet och polera rören.

Men till GSX:en hade jag velat ha svarta böjar då det är svarta rör för att slippa göra ett helt nytt system av rostfritt. Sen kan jag väl inte förneka att jag är sugen att testa sandbockning ? Skulle jag lyckas med fyra lite snävare bockar så blir det ju både enkelt och billigt.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har sett dom där men väldigt tjockt gods i dom. Ett 4-1 med 2,6 mm gods lär ju väga bly. Nu är ett 2 m långt 44 mm rör köpt på Biltema för att testa att sandbockning på.
 

Bennyfax

ass is ass
Gick med
30 May 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha TR1
I inlägget du hänvisar till men uppenbarligen inte har läst så skriver jag att jag är helt övertygad om att det finns andra material än metalliska som lämpar sig för dessa bockningsmatriser :)
lol, jag missade det totalt. Klickade på ritningen, kikade snabbt, fortsatte jobba och sedan undrade jag.. :rodnar
Betong var intressant. Grannen gjorde mina i aluminium och nylon eller delrin. Jag har även sett printade förstärkta med några några mm stålskiva utanpå.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Finns tunnväggiga på 1,6mm

Var då, blir det ju intressantare? Har du nåt RSK nummer? Bör väl funka till 35 mm avgasrör även om diametern är dryga milimetern mindre.

Vet du om det finns tunnväggigt rostfritt med i 33,7 mm? Hittar bara 2,6 mm hos Ahlsell.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Har sett dom där men väldigt tjockt gods i dom. Ett 4-1 med 2,6 mm gods lär ju väga bly. Nu är ett 2 m långt 44 mm rör köpt på Biltema för att testa att sandbockning på.
Kolla bara så att röret du köpt är sömlöst och inte svetsat. Mycket svårare att bocka svetsade rör med lyckat resultat. Vet att Biltemas tunnare rör är svetsade, osäker på hur det är med avgasrören dock.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu hade dalhems också fått in 180 graders böjar till måttliga pengar på fjärrlager, två såna ger ju fyra 90 graders böjar.

Är väldigt lur på att det är svetsade rör har gör mig att man ser en "blå svetsrand" invändigt men befinner mig just nu ca 70 mil från rören.
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
lol, jag missade det totalt. Klickade på ritningen, kikade snabbt, fortsatte jobba och sedan undrade jag.. :rodnar
Betong var intressant. Grannen gjorde mina i aluminium och nylon eller delrin. Jag har även sett printade förstärkta med några några mm stålskiva utanpå.
Ja så blir det ibland :tungan Jag kommer nog printa lite formar och gjuta framöver, kan ge en update då
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja så blir det ibland :tungan Jag kommer nog printa lite formar och gjuta framöver, kan ge en update då

Lite nyfiken på hur hur du tänkt printa dessa formar? Tänker du skriva ut dessa med 3D-skrivare i vanlig PLA plast (eller vad den nu heter) och sen ha nån form av stålförstärkning av centrum och på ovan och undersidan?

Tyvärr så har jag inte kommit mig för att testa nåt rörböjeri då det snöat och jag tillbringat mesta tiden i traktorn. Fick idag expanderverktyget och en TIG svets står nu också startklar men har inte hunnit testa nåt.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top