Konstig lärare....

graan

Utanlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NSR 125
Håller på för fult med å fixa kortet, jag fick idag reda på av min lärare att det normalt brukar gå åt 15 dubbel lektioner för att grejja kortet. Det blir som ni nog förstår väldgit dyrt ca 13k. Så ja undrar hur ni gjorde som fick erat kort för 5-10k?? är min lärare helt mysko eller vad händer? kan ju tilläga att ja lagt 1,6k på teori också :död

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
att lägga pengar på teorilektioner är enligt mig helt onödigt om du enbart syftar på att klara teoriprovet. Vettigare kanske du blir av dem dock. 180kr kostar ett teoriprov så du är uppe i 9 försök om du ska upp i samma pengar och klarat det på första försöket. ;)
Gällande lektioner så är det många som kör privat. Kör en lektion, får reda på några fel, övar detta privat tills nästa gång så man slipper onödiga pengar på repetition. Gäller även att köra mycket privat innan man ens börjar hos trafikskolan. Sen öva på egen hand på parkeringar med lite koner i några timmar sparar dig mycket tid och pengar hos trafikskolan. Sen gäller det att stå på sig, trafikskolan är ett företag med vinstintresse som gärna ser dig ta många lektioner, tro inte alltid på deras "goda vilja". Sen när man är lite yngre som du, drygt 16 så har trafikskolorna troligtvis mindre samvete till att lura i dig att du behöver massa lektioner hit och dit. TYVÄR! men så är det.

Sebbe_H

Ny medlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Ducati Hypermotard 939 -17
Håller också på med mitt, mina lärare kämpar sig hela tiden och säger att jag behöver NOG en lektion till, är uppe i 10 k nu. Känns förjävligt, men samtisigt säger dom ju att man måste bli godkänd av handledare för att få köra upp? Stämmer det :S

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Sebbe_H skrev:
2378618 Håller också på med mitt, mina lärare kämpar sig hela tiden och säger att jag behöver NOG en lektion till, är uppe i 10 k nu. Känns förjävligt, men samtisigt säger dom ju att man måste bli godkänd av handledare för att få köra upp? Stämmer det :S

Neeeeej, det stämmer inte! Folk kör ju upp privat utan körskola och utan godkännande av handledare...

Själv gick mitt kort på ca 1200:- totalt! Helt privat!

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Sebbe_H skrev:
2378618 Håller också på med mitt, mina lärare kämpar sig hela tiden och säger att jag behöver NOG en lektion till, är uppe i 10 k nu. Känns förjävligt, men samtisigt säger dom ju att man måste bli godkänd av handledare för att få köra upp? Stämmer det :S

jag har tagit 3 körkort för under 10000kr:tuttar

Träna mer själva var mer målmedvetna. Använd eran egen hjärna så blir de bättre å billigare:tummenupp

graan

Utanlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NSR 125
jo ja kör själv och så, problemet är att jag har en NSR och ja ka köra upp på deras honda xr.. vilket gör att jag inte kan öva på saker som hindergård, kryp osv hemma....

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172
Tips är att iaf köra konbanan med körskolan för man använder oftast den hojjen på uppkörningen och då är man ju van med den! ;)

Jag vet, trafikskolor kan vara riktiga utsugare...

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
graan skrev:
2378714 jo ja kör själv och så, problemet är att jag har en NSR och ja ka köra upp på deras honda xr.. vilket gör att jag inte kan öva på saker som hindergård, kryp osv hemma....
Kan du dedär grejorna med NSRen så är du gud på det med XRen sen. :fakta

jimbo_p

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2005
Hoj
GSX1000R 03
men om du redan har en hoj, köp koner, träna banorna på lämpligt ställe, kör upp privat.
så gjorde jag med mellankortet. två uppkörningar a ca800kr krävdes.
dock kanske det blir lite svårt att öva trafiken, jag kunde ju köra runt på 125an.
förövrigt var det idag man klarade andra uppkörningen, så nu är det hejdå med rg125f, och :Bugar till Gsx600r istället:rolleyes:

graan

Utanlem
Gick med
27 Jun 2006
Hoj
Honda NSR 125
mmm, jo för nu känns det rätt tuft attr punga ut me 13k på ett kort... nån mer som har tips på hur ja ska göra?

WerPa

Cool?
Gick med
17 Sep 2004
Hoj
Gas Gas
Min lärare har varigt sjuk i 2v nu:huvet.
Och när jag ringer VV så har dom inga tider förens om 2månader:mad:
Blir bara lite tröt på detta...

/VerPa

Pr0bz

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2004
Hoj
Dunderkatt & eN gamal sLiten Enessärr
Jag körde 5 lektioner, kuggade 2 uppkörningar. Läraren sov på en lektion i bilen och sa inget till mig i trafiken.
Började köra för en privat gammling (63år) han lärde mig saker som jag inte ens hade någon aning om, bättre balans i kurvteknik, hur jag skulle lägga mig och döda vinkeln i olika vyer. Efter 20mil med honom klarade jag uppkörningen utan någon anmärkning.

Konbanorna lärde jag mig hemma på ungefär 1-3tim.

storcken89

Allting ä relativt!!
Gick med
31 May 2005
Hoj
Tzr -91 med kromat effektblås, stålomspunnet, inflyttad skylt å baklyse, miniblink, tonat kåpglas, öppet filter osv
Mitt kosta ca 3300 tror jag. Lånade böcker av kompis och plugga hemma. Tog teorin på första försöket.
Tog 3 lektioner och övningskörde en massa hemma. Sista lektionen lekte vi att det var uppkörning, jag hade klarat det men han påpeka lite saker som jag nötte in till den riktiga uppkörningen.

Boka teoriprovet och uppkörningen privat till vv. Då kan inte körskolan säga att de inte vill boka nåt prov för de inte anser at du är redo.

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
tvålen skrev:
2378623 Neeeeej, det stämmer inte! Folk kör ju upp privat utan körskola och utan godkännande av handledare...

Själv gick mitt kort på ca 1200:- totalt! Helt privat!

Om jag har fattat saken rätt så menar han att man måste bli gådkänd av körskolan och det stämmer. På min skola iaf. Dom vill inte sabba sin jävla statistik lr nåt i den stilen, å de som e så sjukt är att snubben på vv kan fråga läraren hur man brukar vara och hur mycke nervositeten spelar roll och om man inte kommer överens mä läraren kan han ju säga att man kör så å då va man underkänd.

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
t4pp3r skrev:
2408713 Om jag har fattat saken rätt så menar han att man måste bli gådkänd av körskolan och det stämmer. På min skola iaf. Dom vill inte sabba sin jävla statistik lr nåt i den stilen, å de som e så sjukt är att snubben på vv kan fråga läraren hur man brukar vara och hur mycke nervositeten spelar roll och om man inte kommer överens mä läraren kan han ju säga att man kör så å då va man underkänd.
låter konstigt..:va

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
t4pp3r skrev:
2408713 Om jag har fattat saken rätt så menar han att man måste bli gådkänd av körskolan och det stämmer. På min skola iaf. Dom vill inte sabba sin jävla statistik lr nåt i den stilen, å de som e så sjukt är att snubben på vv kan fråga läraren hur man brukar vara och hur mycke nervositeten spelar roll och om man inte kommer överens mä läraren kan han ju säga att man kör så å då va man underkänd.

Nej, självklart behöver man inte bli godkänd av någon körskolelärare innan man kan köra upp! Dom kan inte tvinga en till att köra med dom tills dom känner att du är färdig. Dom vill bara tjäna pengar och således kan dom säga till dig att du inte är redo, du i sin tur får du dåligt självförtroende och litar på dom och fortsätter punga ut pengar till körskolan.

Om du är rädd för att körskoleläraren ska snacka med uppkörningskontrollanten så boka din uppkörning privat! Tagga till!

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
tvålen skrev:
2409073 Nej, självklart behöver man inte bli godkänd av någon körskolelärare innan man kan köra upp! Dom kan inte tvinga en till att köra med dom tills dom känner att du är färdig. Dom vill bara tjäna pengar och således kan dom säga till dig att du inte är redo, du i sin tur får du dåligt självförtroende och litar på dom och fortsätter punga ut pengar till körskolan.

Om du är rädd för att körskoleläraren ska snacka med uppkörningskontrollanten så boka din uppkörning privat! Tagga till!

Jag har aldrig sagt (inte menat iaf) att man inte får skita i körskolan å boka privat men om du skall boka genom körskolan så måste körskolan anse att du är klar för uppkörning.

Jag har hört att vv brukar kugga nästan alla privatister första gången men om man har en körskola bakom sej brukar de gå lättare. vet inte om jag har rätt eller fel.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati